375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #91
    Ser trevligt ut, lite ansning så blir det perfekt!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #92
      Liten uppdatering.

      Kakaduorna kom, dominerade och flyttade. Tuff hane det där! De går nu som ensamma ciklider i svartvattenkaret, vilket iof var planen, där de förhoppningsvis kan få leka i lugn och ro utan att behöva bekymra sig om vem och vilka som ska hunsas. Följdaktligen är de bolivianska fjärislhannarna tillbaks i detta kar. Vet inte vad jag ska göra av dessa två gossar som förlorade sina honor i camallanusutbrottet. Tycker inte de passar in i detta kar med sina ljusa starka färger, nästan lite pastellaktiga. Får se vad jag hittar på.

      Har äntligen fått ut de två siamesiska algätarna jag hade. De behövs inte längre då jag inte sett en alg på ett par månader typ. Dessutom var de nästan fullvuxna och alldeles för hetsiga för min smak. De går nu som inkörsfiskar i två nya projekt.

      Oturen med bilbukarna fortsätter, senast var det en som hoppade ur vid senaste växtrenset utan att jag märkte något. Så jag är nere på 6st nu men ska komplettera upp stimmet för jag tycker de är stenhärliga. 5st otocinclus har flyttat in från lilla karet så jag har 10st här nu.

      Nyckelhålen har nu börjat visa starka tecken på att ett par börjat bildas. Så de har börjat hävda revir och skaka skalle mot varandra, kul som fan! Är lite ambvivalent över hur jag ska göra nu, om jag ska flytta ut de övriga tre eller om de får gå kvar. Är ju verkligen en skön fisk med sitt stillsamma, blyga och nyfikna temperament så det vore på sätt och vis synd att bara ha 2. Å andra sidan kan det bli en tuff sits för de 3 oparade och paret kan nog behöva lite lugn så de kan leka. Någon som har några bra råd?

      I växtväg inte mycket nytt. Fick en svärdsplanta gratis i en butik för den var lite trött. Släppte först ned krukan ett tag för att se om det var liv i den och den sken upp direkt så nu har jag planterat den bland rotkomplexet. Tror det blir kanon där, får över lite rödton till högra delen av karet och lite balans mot spikbladen som dominerar den delen totalt. Har identifierat den som Echinodorus Barthii (/double red) men är inte helt säker. Så här ser den ut iaf, lite dold här på bilden men den kommer nog buska upp sig rejält.
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1090_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 283,8 KB
ID: 2131693

      Mossan har nu tagit sig rejält och börjar behöva en ansning. Helnöjd med kontrasten mot den eldröda myriophyllumen som växer upp mellan grenarna, blev bättre än jag hoppats med den kombon. Vet inte om jag ska linda på fler grenar möjligtvis, någon som har en åsikt?
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1099_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 444,1 KB
ID: 2131694Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1100_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 371,9 KB
ID: 2131695

      Har bestämt mig för att nästa steg är att köpa in 5-6 Laetacara Dorsigera, de verkar kanonmysiga och jag tror de kommer att passa in perfekt färgmässigt också. Blir runt den 25:e de kommer hoppas jag.
      Sen vill jag bli av med mina feta segelfenspleco också, de är mest stökiga och skiter så ruskigt mycket. Har en polare som ska göra om ett malawi till SA och jag tror det karet är på 960L så där kommer de ha gott om plats att sträcka ut. Istället skulle jag vilja ha in någon sorts grenmal, helst en variant som inte blir så stor så där tar jag gärna emot tips!

      Har ingen vettig kamera hemma men jag filmade ett klipp med mobilen som blev lite suddigt men jag hoppas det uppskattas ändå.

      Senast redigerad av Moving Waves; 16 February 2011, 22:06.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #93
        Slänger upp hel helvy över karet också, var ett tag sedan.

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1104_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 299,6 KB
ID: 2131696
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #94
          Jag tror nog att du kan låta alla Nycklar gå kvar, de brukar inte vara så svåra på varandra. En av fördelarna med Nycklar.

          Jag är ganska säker på att jag har ett gäng Farlowella gracilis i mitt 400 kar. Inte säker eftersom de köptes vildfångade under namnet Farlowella sp. Uppenbarligen finns det en hel uppsjö av olika grenmalar som är svåra att skilja på. Kolla den här länken http://www.fishbase.se/NomenClature/...ry&backstep=-2

          Men jag gillar dem, de lilla man ser av dom eftersom de är nattaktiva. Enda problemet är att de går på Svärdplantornas blad på samma sätt som Ancistrus, men inte lika brutalt.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #95
            Höll på att glömma karet!

            Helt i min smak, ser bara så mysigt ut.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #96
              Tack C för input och kul att du gillar karet! Då får de övriga nycklarna gå kvar tills vidare, jo de är en klar fördel att de är så lugna. Verkligen förtjusande ciklider.

              Mailade in en beställning på 6st dorsigera idag. Gracilis verkar fin. Har kollat upp släktet Rineloricaria och det finns en röd variant av dessa som verkar fräck och inte blir så stor. Ska läsa in mig mer på den men den verkar finnas hos grossisterna så det kan nog vara något. Kanske en liten grupp på 3-4 så man kan få yngel, vore kul!
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #97
                Den sistnämnda hör kanske till pisksnärtmalarna, har inte riktigt ordning på malröran. Lattjo verkar de iaf, kanske slutar med en gren och några pisksnärtar. Men det blir först när jag blivit av med segelfensplecona så jag hinner fundera på det där.tips och råd är alltid välkomna.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #98
                  Glada nyheter!
                  Nyckelhålscikliderna som parat ut leker!
                  De har eskalerat sitt uppvaktningsbeteende över tiden samtidigt som jag gött dem lite extra med bladat käk. Gjorde VB med torvfiltrerat lite kyligt vatten häromdagen och idag var de riktigt uppspelta. Såg honans äggledare när jag matade dem, så jag förstod det var på gång och nu håller de på och lägger en riktigt fin kaka. Ska bli kul att se om äggen kan få klara sig, ska köra månbelysning hela nätterna så de får lite ljus iaf.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1168_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 272,8 KB
ID: 2131845Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1177_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 268,8 KB
ID: 2131846Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1180_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 252,4 KB
ID: 2131847

                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #99
                    Och nu ser jag att även viejitorna satt igång i andra hörnet av karet.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Senast redigerad av Moving Waves; 24 February 2011, 00:14.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Börjar ett par så kommer ofta andra efter

                        Nu får du några spännande dagar framför ditt fina kar!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Ja det blir spännande att följa utvecklingen. Rommen låg kvar i morse iaf, med honan flitigt vaktande och fläktande.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj MW!
                            Vill bara chima in och säga att karet ser helsnyggt ut - verkligen lummigt och mysigt! A. viejita är värre än guppy, så där har du en kaviarfabrik av rang. Du kommer att se massor av halvstora yngel i omgångar när du minst anar det, de har en jädra förmåga att klara sig på egen hand när föräldrarna lägger nytt!
                            Kul att se nyckelhålen leka också, de kan ju vara lite trögstartade - vrålfint!

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              Jo det vore kul om det skulle överleva lite yngel. Kanske kan det så småningom bli så att jag sätter igång yngelkar och börja driva upp fisk men så här vid de första lekarna tycker jag att det är roligare att allt sker på naturligt vis och att ciklidmammorna ska få valla sina små.

                              Tack för de fina orden, kul att ni gillar karet! Är helnöjd, tycker det växer riktigt fint och att jag fått till en både snygg och funktionell inredning.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Illyllolis
                                • April 2010
                                • 75

                                vad har du för bottenmaterial funderar på att byta i mitt.
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                                Kommentar

                                Arbetssätt...