375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #76
    Ser bra ut.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • slade
      • May 2010
      • 159

      #77
      Ser jättebra ut, speciellt arrangemanget med vattenspikbladen. Hur har du lyckats få det så "fluffigt"?
      450 L SA
      80 L SA

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #78
        Ser ut som ett fiskparadis.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #79
          Dags för en uppdatering.

          Jag har känt att inredningen på högra halvan av karet kunnat förbättras. Rötterna hamnade för tight mot framrutan så det blev ingen aktiv yta för fiskarna att röra sig på. Dessutom tycker jag det blev för mörkt längst ut till höger under hygrophila difformis.

          Så jag möblerade om en gnutta, flyttade den främsta roten ut till höger och breddade rotpartiet så jag dessutom får en mindre symmetrisk fördelning. Byggde upp rötterna lite mer så det skapades ett system av lite större tunnlar under rötterna, finns 4 större ingångar åt alla håll. Så där gillar många firrar att glida, gibbices, nychelhål, pansarmalar och givetvis småancistrusarna. Så det blev lyckat. Nu blev det en bottenyta öven till höger där jag planterade lite glosso. Den växer på fint överallt glosson så et ska nog inte dröja länge innan jag har heltäckande matta.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0992_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 343,4 KB
ID: 2130388

          Eftersom CO2systemet nu är igång så har växtligheten ökat i takt så jag har fått klippa ned både h. difformis och stjärnblad (heterantera zosterifolica). De är på bäg upp nu och blir tack vare ansningen buskigare än tidigare. Spikbladens toppar växer som tusan, nära centimetern varje dag. Så den tidigare busken var tvungen att trimmas. Tyckte inte riktigt jag hade haft någon form på den tidigare så där behövde jag klura ut nåt tjusigt. Det blev så att jag spred ut den bland rötterna så den liksom "vilar" och "faller ned" på och över rötterna. Skapade lite enhetlighet och placerade lite i vänstra rotkomplexet också. Så småningom har jag tänkt att de kan växa med skott mot varandra och sammansluta över den stora roten i bakgrunden. Blir nog en fin linje.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0994_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 366,8 KB
ID: 2130389

          Har justerat lite i centerpartiet som kändes lite för kvadratiskt och kantigt. Så stenröset förlängdes en bit in mot storroten och de främre hörnen på rösena trubbades av så att det blir en mjukare linje, mer åt det triangulära hållet med en passage in mot vänster. Passade på att bygga in en grotta av kokosnöt till apistogrammor i röset. Det gjordes också i bakre vänstra hörnet. Där hade jag ett röse med större stenar så bottenytan var död och hela utrymmet lite kalt och ineffektivt. Så jag tog bort de stora och byggde ett röse med botteyta utanför. Blir som ett litet minilandskap man bara ser om man tittar in från vänstra kortsidan. Även där har jag byggt in kokosnöt. Är ganska skönt att kunna gömma kokosnöter på det sättet så de inte bryter av med sin klotrunda form.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0995_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 259,9 KB
ID: 2130390

          I fiskväg så har nyckelhålsciklidernas fenor läkt riktigt fint. De är fortfarande förtjusande och jag har upptäckt att de har en riktigt färggrann och läcker kvällsmönstring. Har separata timers på lysrören så jag kan minska ljuset gradvis på kvällen. Så när jag har det jag kallar skymningsbelysning har jag bara ett 18W rör till vänster i karet tillsammans med diodbelysningen. Blir dunkelt och fint och fiskarna gillar det. Då blir nyckelhålen gula med svart mönstring. Svårt att få vettigt kort med så lite ljus men jag lägger upp en bild där det syns ganska tydligt.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2010-12-28 23-05-17_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 330,2 KB
ID: 2130381Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0951_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 369,5 KB
ID: 2130385

          Har som jag skrev tidigare utökat stimmet kolglödstetror till 24. Blev kanon, de har skaffat sig lite rutiner också. Nånstans vid 2130 varje kväll samlas de om de varit spridda och börjar stimma fram och tillbaks. Rätt lustigt.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0947_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 430,2 KB
ID: 2130384

          Har kollat upp mina bilbukar också. Hade ju beställt marmorerad men fick 7 av en annan sort och 2 marmorerade. Visade sig vara dvärgbilbuk. Rätt nöjd med det faktiskt men då DM hade inne några marmorerade köpte jag 3 kompisar till de jag har. Alla stimmar givetvis tillsammans men det blir en bättre visuell balans med 5+7 och så blir ju stimmet större också. Så det blev bra.

          Av de apistogramma viejitorna jag haft i mitt mindre kar överlevde bara en ensam hona parasitattacken. Som jag förresten tror jag är på väg att vinna! Då DM hade en stackars tanig hanne inne som gick tillsammans med ett stort gäng bågfenor tyckte jag att han kunde få flytta till en lugnare tillvaro hos mig tillsammans med en tjej. Så de är som ett matchande par de två stackarna, men härliga att se glida runt och spänna upp sig. Det är nåt speciellt med dvärgciklider, de har verkligen ett skönt sätt. Lite lektendenser har de redan visat men jag är oroligt för att det kan finnas en risk för att parasiten fördärvat hennes fertilitet. Men det visar sig väl kanske.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0969_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 264,6 KB
ID: 2130386Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0987_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 284,2 KB
ID: 2130387

          Lite bilder på koldioxidsystem som det är nu. Funkar klockrent.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2010-12-30 14-58-44_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 229,4 KB
ID: 2130383Klicka på bilden för större version

Namn: 2010-12-30 14-58-02_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 311,8 KB
ID: 2130382

          Nästa steg är ett gigantiskt vattenbyte pga medicinering. Sen ska jag få på mer mossa på redmoorerötterna. Ska ta och beställa en grupp apistogrammor. Är fortfarande inne på kakadua, 1+3/4. Har sett att jag kan få tag på Baenschi "inca" nu. Vet inte pris ännu men det är ju en skitläcker art.

          Efterlyser era synpunkter på vilken apistogramma jag ska välja. Är ute efter en som kan gå i harem, vara lättlekt samt kunna gå tillsammans med viejita. De jag kan få tag på just nu är:
          borellii ""Opal",cacatouides (de vanliga olika färgvariationerna), hippolytae, agassizii, iniridae, macmasteri, nijsseni, panduro, Baenschi "Inca", Steindachneri, Hoignei.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #80
            Vilken härlig uppdatering

            Kul att få hänga med i hur du tänker, det ger uppenbarligen resultat att tänka dessutom, riktigt fint har du fått till det!

            När det gäller val av Ap så kan jag hjälpa dig med att stryka ett antal från din lista.

            borellii ""Opal" går bort för att den är för vek, trivs bäst som ensam Ap.

            nijsseni går bort för den är monogam och du ville ha ett harem.

            panduro även denna är monogam.

            macmasteri går bort för det finns stor risk att de korsar sig med viejita.


            En bra grundregel när man ska välja en Ap till är att försöka få så stor skillnad i kropp & fenform som möjligt jämfört med den man redan har. Hanarna brukar ha lättare att tolerera varandra då.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #81
              Varför finns det ingen "like-knapp" på zoopet som på facebook?

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #82
                Tack för inputen C. Är jäkligt sugen på baenschi men dels är den rätt dyr och vad jag hittat inte haremlekande i lika stor utsträckning som en del andra ap.

                Det blir nog cacatuoides, hade helst fått tag på vf då de är bra mycket läckrare än avelsvarianterna. Finns dock inte hos mina butikers grossister. Cacatuoides är billig och går gärna i harem så det blir nog 1+4. Har ju ett mindre kar på 112l som står redo att ta hand om lekpar och mobbade fiskar så det ska inte vara några bekymmer. Har gömt 4 halva kokosskal och har gott om stenrösen och rötter så förhoppningsvis ska alla honor kunna hitta egna revir.

                Beställer om en vecka, ska bli kul. Kan också tillägga att det fortfarande ser bra ut på parasitfronten, inga fiskar med tecken.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #83
                  Jag vet inte hur jag ska säga detta, men fan såhär får du inte hålla på, har sagt det förr och säger det igen. Alltså du skadar mitt självförtroende

                  Satan vad snyggt ditt kar är gillade din förra scape och även denna, det som lyfter den nuvarande mkt är att det ser så naturligt ut, det växer over under mitten bakom och rötter kors och tvärs lagom mycket av allt, som en ruta eller en bild från en riktigt scen i naturen. Sååå vackert


                  Keep up the awesome damn good work!

                  MVH Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #84
                    hade helst fått tag på vf då de är bra mycket läckrare än avelsvarianterna

                    Det är vi många som velat ha, men verkar näst intill omöjligt att få tag på
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #85
                      Tack Nicke för det fina berömmet! Det värmer i hjärtat med så fina ord.

                      Inte så mycket nytt att rapportera om. Har äntligen tagit tjuren vid hornen och lindat mer mossa på red moore-rötterna, har haft problem med att malarna bökat loss mossan tifdigare så denna gång gjorde jag det riktigt tight och tätt. Ser ut som att detta kommer att bli bra.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1047_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 349,8 KB
ID: 2130571

                      Spikbladen växer som sagt kopiöst mycket så jag har redan kunnat länka ihop de två partierna så de nu bildar en enhet som sprider sig fint över nästan hela karet. Har klippt ned de längre skotten av Myriophyllum T. och planterat ned så jag kan få en fin buske. Den är lite svår den där växten, skulle nog egentligen haft mer ljus än vad jag har men den växer ok och är fantastiskt vacker i sin spröda form och eldorangea färg. Hygrophila D. är på gång med flera kronor så den kommer snart bilda en fin buske mellan spikbladen och vallisnerian till höger. Stjärngräset är på gång också men är lite skuggad så det tar lite längre tid. Glosson tätnar alltmer.

                      Börjar lockas av tanken att justera vänstra rotpartiet lite men vi får se hur det blir med det.

                      Jag är också sugen på att ev skaffa kurvciklid igen (de jag hade var kanon men de gick ju alla bort i parasiten) eller kanske ännu hellre kusinen dorsigera som med sina mer varma färger skulle passa in bättre. Får se om det blir redan vid den kommande beställningen eller om jag avvaktar lite.

                      Har fortfarande inte sett några tecken på camallanus så jag tror och hoppas att jag är av med skiten nu.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #86
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Tack Nicke för det fina berömmet! Det värmer i hjärtat med så fina ord.

                        Och vet du vad det bästa är, det är endast ren och ram sanning, inte massor skitsnack för att verka schysst, utan jag tycker verkligen att det är så fint på det sätt jag beskriver


                        Gillar bilden mkt skarpt, den du laddade upp, och faktiskt (om jag får) så tänkte jag spara denna till min mapp med inspirationsbilder för mina egna kommande scape's?


                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • toggaj
                          • November 2009
                          • 220

                          #87
                          Instämmer med Nicke, det har varit väldigt intresant och givande att följa tråden.

                          Mvh
                          toggaj

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #88
                            Självklart kan du spara bilderna Nicke, bara kul att kunna inspirera andra!

                            Kul att du gillar tråden toggaj!
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #89
                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Självklart kan du spara bilderna Nicke, bara kul att kunna inspirera andra!

                              Kul att du gillar tråden toggaj!
                              Underbart, har nu gjort detta och oj vad mkt ögongodis jag har fått ihop

                              Tackar


                              MVH Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #90
                                Dags för en liten uppdatering.

                                Har inte hänt så hemskt mycket men jag har inte haft så tid att varken glo eller pyssla heller.

                                Först lite tråkiga nyheter, några bilbukar har gått bort. Först dog två pga ett ogenomtänkt beslut att sätta i en yngeldocka för lite mossodling. Dagen efter hade 2st kilat in sig mellan dockan och rutan och avlidit där. Sen har 3st till dött av okänd anledning. Min teori är att jag haft för dålig ytvattenrörelse. Det beror dels på att jag nu börjar ha rätt mycket växtlighet och rötter vid ytan. Har också fått lite ythinna, tidpunkten för att det började stämmer väl med inköp av nya rötter så jag tror det har med det att göra. Satte i ett innerfilter som sätter fart så nu ser de gladare ut. Ska ändra om lite i inblås och utsug från ytterfiltret snart så jag får bättre fart på ytan men just nu känns problemet löst såhär tills vidare.

                                Roligare nyheter är att när jag glodde lite idag upptäckte jag en kolglödstetra som var bra mycket mindre än alla andra. Köpte ju fler ganska nyligt 10st till men som jag minns det var de inte så här små och då skulle dessutom en stannat i växten. Så jag försökte räkna dem men det är ju inte helt lätt då jag har, eller snarare hade, 24st. Nu fick jag det till 25 alla tre ggr jag räknade. Så jag har nog fått ett yngel, kul!

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1055_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 252,8 KB
ID: 2130821
                                Syns inte så väl men den lilla i mitten av bilden är den misstänkte. Han är ändå hälften av de övrigas storlek.

                                Nyckelhålscikliderna var ganska medtagna då jag köpte dem men nu är de kanonfina och har börjat finna sig fint i karet. Idag såg jag en del huvudryckningar så det kan vara lek på gång hoppas jag.

                                I övrigt tuffar det på, måste ansa växter ordentligt snart igen. Är särskilt nöjd med mossan på red moore rötterna, äntligen fick jag till lindningen så nu ser det kanon ut och kommer att bli bättre.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1062_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 404,7 KB
ID: 2130822
                                Mossa och även H. Polysperma som blir vackert rödtonad ju längre ytan och ljuset den kommer. Låter den lägga sig mot ytan men måste ansa ned den snart. Man ser även Ap. Viejita, en hona.
                                [IMG]file:///D:/Bilder/Kamerabilder/NYA%20ej%20backup/Akvarie/20110116/DSCF1063_resize.JPG[/IMG]Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1063_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 341,1 KB
ID: 2130833
                                Spikbladen växer som tusan och behöver ansas. 3 Nyckelhål som för tillfället är lite bleka, de är inte så förtjusta i kameran. Kolglödstetran "längst bort" är ynglet(?).

                                På torsdag ska kakaduacikliderna komma in till butiken. Har sett till att de tar hem "grundformen", alltså inte någon double red eller annat tjafs. Dock kommer det ju vara långt ifrån skönheten hos VF. Bad dem också ta hem extra honor så jag får ett harem. Hon var osäker på om det skulle gå bra men det har gått bra när jag beställt via en annan butik så det löser sig nog.

                                Saknar en vettig kamera men jag ska ta och filma lite med mobilen, men det får bli när jag piffat till lite så det kommer senare...
                                Senast redigerad av Moving Waves; 16 January 2011, 22:24.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...