375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #46
    Tack så hemskt mycket C!

    Var förbi butiken idag och såg att de fått hem kurvcikliderna jag bett om. De är dock väldigt unga och små så de ska få gå hos dem ett tag så ev transportbekymmer och sådant undviks. Ska bli kul att få hem, de var rätt fint färgade trots sin ringa ålder!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #47
      Verkar inte blivit någon lek nu heller, var nog bara så att honan bestämt sig för att hon gillade kokosnöten. Hon är dock ihärdig och försöker locka dit hanen så fort hon får tillfälle, spänner sig i olika vinklar och håller på.

      Bolivianerna verkar närma sig könsmognad, en hel del uppvaktningsbeteende kan skönjas emellanåt och jag börjar vara rätt säker på att det är 3 hanar och 2 honor jag fått. Ska bli kul att följa denna utveckling.

      Har haft lite algproblem och skaffat 3 små siameser som betar på bra. Tofsalgerna har de dock inte gett sig på än men det är ju den "snyggaste" algen så det gör inte så hemskt mycket. Hoppas de tar den också så småningom. Har haft lite bekymmer med syrestenen i mäsksystemet så den är bytt samt ett litet läkage i en koppling som är åtgärdad så nu ska jag nog kunna hålla stabila CO2-värden framöver.

      Annars växer det på så det knakar, min nya aponogeton (osäker på vilken variant det är) blommar och anubias barteri är på g också. Ska ansa lite i helgen och kanske spela in en video och lägga upp.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #48
        Efter de justeringar jag gjort med mäsksystemet så verkar jag nu ha uppnått riktigt bra effektivitet, har rätt ordentligt champangebubbel i karet nu!

        Kul att det växer så bra, minns att jag i begynnelsen av detta projekt var rätt oroligt för om ljuset alls skulle räcka till. Men med rätt sorts växter och mäsksystem så har jag inget att klaga på. Tror säkert kattsanden bidrar en del, har mätt upp fina järnhalter tidigare.

        Har ingen vidare kamera men jag slänger upp några bilder.
        Bifogade filer
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #49
          OJ! Såg just att ett par bolivianer har börjat putsa sten! Kul!
          Bifogade filer
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #50
            Jaa du, vad ska man säga... Det får väll duga, men har sett bättre Nejdå, usch vad fint det är, alldeles frodigt lummigt och supermysigt. Gillar dina apor och bolivianer stark de gör sig mkt fint i detta kar. Otroligt så snabbt det har nått denna exceptionellt fina scape.

            Måste berömma dig för otroligt bra med info. och bilder i mängder det gillar vi alla starkt!

            Särskilt som du inte fått så mkt svar som jag misstänker att du hade hoppats på, jag har en del sådana trådar själv. Du har faktiskt skrivit lite där och räddat icke svars sjukdomen... Haha

            Bra jobbat bomba oss med bilder och info. och hoppas på fjärilarna nu då.


            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #51
              Nu har de lagt rom! Tyvärr var jag tvungen att sticka iväg på fotbollsträning så jag missade själva romläggningen men förhoppningsvis får jag fler chanser.

              Honan vaktar nu träget. Försökte locka fram mamma och pappa ancistrus (10 & 15cm) med algtabletter så de inte ska mumsa i sig rommen. Ynglena de har i karet är än inte stora nog för att utgöra ett större hot, de är alla under 2cm än. Mamman var inga problem och har fått flytta till mitt 105l-kar men pappa ligger och trycker i sin grotta under en rot, kanske har han rom eller yngel han ligger och fläktar för det var ett tag sedan jag såg honom framme. Ska hålla ett öga öppet när månbelysningen kickar igång, då brukar han vara mer aktiv. Ska se till att den får vara igång hela natten så bolivianhonan får en god chans att vakta.

              Hon fick bekänna färg nyss när jag matade med räkmix och alla fiskar scannade hela bottenytan efter rester, tycker hon gör ett bra jobb för att vara premiär!

              Har artemiaägg och kläckare hemma så jag ska försöka tima in kläckning lagom till ynglena blir frisimmande, om det kommer så långt. Kul med lite action i karet!
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Moving Waves; 17 October 2010, 22:03.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #52
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Jaa du, vad ska man säga... Det får väll duga, men har sett bättre Nejdå, usch vad fint det är, alldeles frodigt lummigt och supermysigt. Gillar dina apor och bolivianer stark de gör sig mkt fint i detta kar. Otroligt så snabbt det har nått denna exceptionellt fina scape.

                Måste berömma dig för otroligt bra med info. och bilder i mängder det gillar vi alla starkt!

                Särskilt som du inte fått så mkt svar som jag misstänker att du hade hoppats på, jag har en del sådana trådar själv. Du har faktiskt skrivit lite där och räddat icke svars sjukdomen... Haha

                Bra jobbat bomba oss med bilder och info. och hoppas på fjärilarna nu då.


                Nicke
                Hej du och tack för berömmet! Är själv lite förvånad över hur fort det har gått att få igång växtligheten till den scape jag hade planerat. Förutom lite algbekymmer på slutet som jag har under kontroll så har jag inte stött på några större motgångar vilket är skönt. Nu börjar karet kännas rätt "klart", behöver bara komplettera med en rödaktig växt som växer bättre än min ludwigia peruensis till höger om heteranthera zosterifolian. Där är det lite glest. Har också en stor fin red moore rot som kanske ska få ta plats uppe i vänstra hörnet, den ligger och vattenmättas i en balja nu så jag ska prova ut den när det är klart.

                Ja det har varit lite dålig respons i tråden men jag ser detta även som en liten blog för min egen del så att man kan gå tillbaks och se vad man gjort och när. Kul att se skillnad på växtligheten från gamla bilder, man blir ju lite hemmablind när man sitter och glor på karet i stort sett dagligen och märker inte hur det förändras. Men givetvis är det roligast om man får lite respons också, får fortsätta bumpa upp tråden och tjata lite
                Senast redigerad av Moving Waves; 17 October 2010, 22:05.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #53
                  Inte ens favoritmaten broccoli lockar fram ancistrushanen, han ligger definitivt och fläktar rom/yngel. 3:e kullen för detta par nu, tur att det är lätt att bli av med yngel.

                  En gullig grej är att bolivianhanen nu anslutit till honan sen nattbelysningen tändes så nu håller de stenkoll på att ingen kommer för nära rommen.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #54
                    Det har varit en annorlunda händelseutveckling måste jag säga. Nångång under natten har min apistogrammahona bestämt sig för att adoptera hela romkakan och således jaga bort de vaktande föräldrarna. Hon har färgat ut helt och hållit ordentlig vakt sedan dess. Det hade förvisso varit kul att följa men det känns extremt troligt att hon skulle ätit den ev avkomman om de kläckts så jag bestämde mig för att hon får en tidig flytt till mitt mindre kar. Risken är ju att hon vid samtliga framtida fjärilslekar får moderskänslor och saboterar på liknande sätt.

                    Förstod att bandet mellan de bolivianska föräldrarna och rommen förmodligen var bruten och mycket riktigt blev det så att hela gänget högg in på en ägglunch nu när apihonan väl var borta. Tråkigt och lustigt på samma gång, men det kommer nog fler lekar framöver nu när de väl satt igång.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #55
                      Tråkigt med rommen, men så sant har de väl börjat så trivs de ju och leker säkert mer. Knasig apisto. ungefär som en tik som löper och tror hon har valpar

                      Häftigt att se rommen på bild dock, har nog inte sett fjärilslek alls förut.


                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #56
                        Uppdatering.

                        Har nu fått några nya invånare i karet. 4st kurvciklider glider nu runt, riktigt små rackare på ca 3-4 cm. Det var rätt svårt att könsbestämma dem pga storleken men jag tror att det är 1 hane och 3 honor. Hade velat ha 2+2 men nu ska jag komplettera med en hane till så får jag 2+3 vilket känns lämpligt. Riktigt fina i färgen trots sin ringa storlek är de och när de får växa till sig lite blir de nog ståtliga.

                        2 gula äpelsnäckor har också fått flytta in. Rackarns vilka effektiva gynnare de är, de har, tillsammans med siameserna, putsat karet riktigt rent och fint. Tror att karet börjar stabilisera sig nu också, det växer på riktigt fint och alger hålls nu nere på låg och fin nivå. Förutom toffsalgerna men de är faktiskt rätt trevliga att titta på så det är helt ok.

                        Kommer inom snar framtid plocka ut trion yngelmaskiner, segelfensmollysarna. Kommer behålla ett gäng av de finaste ynglena men i övrigt ska jag ut med allihop. Tycker de är lite för flamsiga och tar för mycket fokus från de stillsammare cikliderna. Istället vill jag in med ett stort stim av något slag. Är mest sugen på smycketetra, Nannostomus marginatus, men den verkar vara svår att få tag för mig. Bilbukar vore rätt nice också.

                        Slänger in några bilder.
                        Bifogade filer
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #57
                          En liten uppdatering.

                          Är nöjd som tusan med högra delen av karet men den vänsta har känts mer som en grönsakssallad nu när det vuxit till. För många olika sorter tätt inå varandra utan riktigt djup. Så jag tog ut vattenormbunken, klippte ned resten och satte i ytterligare en redmoore rot som hänger från vänstra hörnet. En riktigt stor och fin sådan med fastsnörad taiwanmossa på de grövre grenarna. Ett jädra piller det där med att snöra mossa på snirkliga rötter alltså, men förhoppningsvis är det värt det när det väl växer till på ett snyggt sätt. Har satt i en alternaria reineckii också men är inte helt nöjd med den, tycker den är överdrivet röd så det ser lite godispåse ut i karet. Förmodligen blir det så att jag låter stjärngräset breda ut sig längs hela den vänstra bakre delen men jag ska ge rödingen en chans för det kan ju bli så att den skiftar rödton lite och antar en behagligare färg i mitt kar.

                          Har som tidigare planerats tagit ut i stort sett alla mollys. Oj vilket lugn som spreds i karet! Har behållit de finaste ynglena men med tanke på den sköna stillheten som råder (2 räkor kikade helt plötsligt fram, trodde de var döda sen länge) så ska de få flytta vidare också. Känns lite tråkigt när man ynglat fram dem och fått så fina färger på dem men det kan inte hjälpas.

                          En bolivian har jag omtankesmördat, av någon anledning så var den en dag helt plötsligt supernere. Vet inte om det var sjukdom (syntes inget alls) eller psyiska problem men helt uppgiven och utan livsglädje var den. Låg bara på botten och såg blek och slö ut, bytte plats med långa mellanrum. Då fick den flytta till det lilla karet för jag tänkte att det kanske hade med revirsuppdelningen att göra, att han kommit i kläm mellan de två starkare hanarna. Men trots miljöombytet blev det ingen märkbar förbättring. Det lustiga var att när jag försökte håva upp honom visade han god energi i flykten men sen låg han bara där. Matlusten var inget vidare heller även om han tog nån matbit då och då som råkade singla förbi, så han magrade av en hel del också så till slut var beslutet enkelt. Har ju kvar 2+2 nu som jag hoppas är i par, har ju fått lek en gång så förutsatt att den bortgångne inte var inblandad där, vilket jag inte tror men det är inte helt lätt att hålla koll på vem som är vem, så borde det paret finnas iaf.

                          I övrigt tuffar karet på, det växer och bubblar så det knakar och fiskarna äter och mår gott. Har inte tagit några bilder att ladda upp för det blev en så stor växtrensning senast att det ser lite glest ut. Sen har inte nya roten mörknat så den ser fånig ut än plus att mossan på den måste få ta sig lite.

                          Mitt stora grubbel nu är vilka fiska jag ska komplettera med. Vill ju så gärna ha ett fint stim som kan glida runt bland växter och rötter och skapa lugn och fröjd. I början var jag inne på rödmunstetran men jag börjar tveka på den. Den känns lite för hetsig (fram o tillbaks, fram o tillbaks), stor (jo 5cm är för stort, vill ha nån på typ 2-3cm) och färglös. Är ute efter en stillsam, ordentligt stimmande och nätt och fin fisk. Kolglödstetran som jag har i det mindre karet är ett bra exempel, den är jag grymt nöjd med där, men det vore tråkigt att ha den i båda karen. Funderade på falsk/grön neontetra idag som ska vara lite mindre än den vanliga neonen och sägs stimma bra. Dock tycker jag att den ser rätt utspridd ut på de få videor jag kikat på och sen är den lite för lik den vanliga neonen, därför känns det lite fantasilöst. Smycketetran vore fin men den verkar vara omöjlig att få tag på här tyvärr. Har börjat snegla på boraras men det vore trist att svika SA-temat. Tar gärna emot tips på en liten stimfisk!

                          Då jag letat vanlig smycketetra är den enda varianten av nannostomus jag kan komma över beckfordi. Den blir dock 6cm men ett gäng sådana ska jag definitivt skaffa, de verkar riktigt sköna. Blir nog 5-10st sådana.

                          Sedan velar jag mellan Ap. Borelli och Ap. Hoignei, får se var det landar. Funderar även på Nyckelhålsciklider eller någon annan fredlig ciklid. Tips?
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #58
                            Härligt att följa dina funderingar och ditt resonemang.

                            Har inte direkt något att tillägga utan kan bra instämma.

                            Möjligen att jag kan tipsa om Kurvciklid i någon form, en fisk som har blivit bortglömd på senare år. Jag hade turen att få tag på ett gäng vildfångade som inte är så vanliga, men även "standard" Kurvciklider är helt ok. Det var sådana jag letade efter när jag hittade mina juveler av en slump.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #59
                              Tack C, kul att folk orkar plöja igenom allt svammel.
                              Kurvciklid har jag, kanske varit otydlig, redan i karet. 4st väldigt unga rackare på 3-4cm. Ville få hem 2+2 men jag är rätt säker på att det blev 1+3. Får se om jag kompletterar med ytterligare en hane, de är dock, som du säger, inte helt lätta att hitta. Bad en butik beställa dessa men nu har de sålt ut de flesta och senast jag kikade in kunde jag bara se honor. Får se om någon mognar till sig och visar handrag. Men hur som helst så är jag nöjd med det valet och ser fram emot att få driva upp dem till vuxen storlek.

                              Vad tror du, eller någon annan givetvis, om att eventuellt kombinera vanlig kurvciklid med någon annan i samma släkte? Finns det risk för korsning eller annat trubbel?

                              Dagens nyhet är iaf att jag hittade ett litet par Borelli Opal i en butik utanför stan som jag slog till på. Har ju tidigare haft det lustiga problemet med att min Viejitahona tog över bolivianernas rom så därför tänkte jag att Borellin, som verkar anses den vekaste apiston, kanske inte ställer till med något sånt elände. Vill ju gärna ha en ap även i detta kar och kanske utökar till ett harem så småningom, nu hade han bara ett par inne.

                              På tal om det som hände med den stulna rommen så har jag en lite långsökt teori om att den slöa bolivianen som jag tog bort kanske var far till den romkakan som i sin kamp för att försvara sin avkomma kanske fick så mycket stryk av Viejitan att han blev både utpumpad och deprimerad och därav blev som han blev. Vem vet liksom...

                              Har ju sedan jag skaffade detta karet haft ambitionen att köra växtkar kombinerat med SA och det har ju gått bra så här långt måste jag säga. Börjar bli så som jag hoppades med fina växter och roliga fiskar. Dock är det så att efter jag fått sånt fantastiskt resultat (hittills iaf, ta i trä) med mitt mindre kar (länk i signaturen), där jag kör mer renodlad SA biotop med svartvatten, gått och funderat...

                              Det vore ju verkligen nåt att inreda detta kar mer biotopriktigt faktiskt. Slänga i finkornig sand, mer rötter, torv på något sätt, löv, kottar och plocka bort någon växtsort, möblera om lite mer huller om buller, dra ner på belysningen, flytväxter, massor av kokosgrottor. Mumma vad trevligt det vore. Lite bilbukar, & Pennfiskar, kanske nån läcker L-mal om man hittar en billig, större/ett till stim corys, en till sort apisto. Ja mumma!
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #60
                                Här försöker man vara seriös och svara och så när du påpekar det så kommer minnet tillbaka att du redan har kurvcikliderna

                                Men att jag inte kom ihåg kan bero på att du enligt mig har fyllt upp den kategorien av fisk. Kurv och Nycklar spelar på samma spelplan, medan Ap har en något annorlunda plan och inte konkurrerar med varandra.

                                Så var nöjd med dina Kurvciklider och inga funderingar på Nycklar eller andra liknande fiskar. Blir bara stökigt och problem.

                                Du har ett perfekt svartvattens kar på G, varför ha två likadana?

                                Fortsätt med växter och vitvatten i detta kar och njut av både och!

                                Jag kan lova att inom två år så har intresset för någon av varianterna minskat och då är det dags att fundera vidare.

                                Man ska inte glömma bort att det tar minst ett år eller två för ett akvarium att bli riktigt stabilt och visa sina för och nackdelar.

                                Jag har sagt det förut, det är en långsam och tålmodig hobby vi sysslar med
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...