375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #31
    Försökte knäppa bilder på mina Bolivianer idag. Gick sådär men nån hyfsad bild blev det, dock inte nån lyckad där någon spänner ut sig. På en av bilderna ser man att 2st står och "stirrar ut" varandra, sen blev det lite piskande men inte långvarigt. Vore galet kul om de ville leka. Håller på att förbereda ett 62l lekakvarium.

    Slänger också upp en bild på min modifierade kotthållare, nu rymmer den fler kottar. Någon som har pejl på hur länge man ska ha i kottarna, alltså hur länge de har effekt innan de är urlakade?
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Moving Waves; 04 October 2010, 17:30.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      #32
      Snyggt kar. Hur har du gjort med mäsken? Hur har du fäst slangen som går ifrån mäsken till pumpen? Ska göra samma sak själv om ett tag och det är just det med insuget i pumpen som jag står inför som jag inte lyckats lösa. Har du nån bild eller väldigt bra beskrivning?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #33
        Tack!

        Jag har gjort det enkelt för mig och lett gasen rätt ned i petflaskan som jag använder som reaktor. Där har jag en vanlig syresten som fördelar gasen till små bubblor och sen yr de runt och löses upp i vattnet med hjälp av en pump som skapar rörelse. Dock håller jag på att modifiera systemet lite så att jag ska ordna ett returflöde för oupplöst gas, som samlas i toppen av flaskan, upp till pumhuvudet. Håller på att härda silikon idag så i morgon när jag monterar ska jag fota lite!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #34
          Kul att det trillar in lite kommetarer, alltid roligare att ladda upp bilder och uppdatera händelserna då.

          C90368, eller någon annan, var i akvariet trivs kurvcikliden mest att upehålla sig? Vore bäst om den gillar att glida runt i växtligheten i bakgrunden, där är det "ledigt". Lutar helt klart åt den, ska ut en sväng och införskaffa lite småsaker till det lilla 62l jag håller på att starta upp och då ska jag svänga förbi djurmagazinet och leta ciklider!
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • slade
            • May 2010
            • 159

            #35
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Någon som har pejl på hur länge man ska ha i kottarna, alltså hur länge de har effekt innan de är urlakade?
            Står lite inför samma fundering. Slängde i ett gäng alkottar för ca en månad sedan och har gjort ett par vattenbyten sedan dess. Mitt PH sänktes från 7 till 6,5 ganska omgående. Vattnet blev rejält tefärgat. Nu tycker jag inte att vattnet blir riktigt lika mörkt efter vattenbytena. Dock håller sig PH runt 6,5 fortfarande. Verkar alltså som om kottarna hjälper att sänka PH:t fortfarande.

            Jag exprimenterar i ett 80 liters mollyhotell. För tillfället går endast en ensam segelfensmolly där. Ska införskaffa ett par Apistogramma och några otocinclus så fort jag får tag i några här i byn.
            450 L SA
            80 L SA

            Kommentar

            • Getingen
              • August 2010
              • 325

              #36
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Tack!

              Jag har gjort det enkelt för mig och lett gasen rätt ned i petflaskan som jag använder som reaktor. Där har jag en vanlig syresten som fördelar gasen till små bubblor och sen yr de runt och löses upp i vattnet med hjälp av en pump som skapar rörelse. Dock håller jag på att modifiera systemet lite så att jag ska ordna ett returflöde för oupplöst gas, som samlas i toppen av flaskan, upp till pumhuvudet. Håller på att härda silikon idag så i morgon när jag monterar ska jag fota lite!
              Förstod inte riktigt på din beskrivning så lite bilder vore bra. Hur är petflaskan kopplad till pumpen?

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #37
                Så här ser det ut.

                Jag har en stump trädgårdsslang mellan pumpen och pet-flaskan men det beror bara på att det passar mitt akvarie på så sätt (som du ser kan då pumpen "hänga" på strilröret till mitt ytterfilter och på så sätt minimerar jag utrymmet anordningen tar och gömmer den väl), annars kan man sätta utblåset från pumen direkt in i flaskan. Gör bara ett hål och silikona fast.
                Bifogade filer
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Getingen
                  • August 2010
                  • 325

                  #38
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Så här ser det ut.

                  Jag har en stump trädgårdsslang mellan pumpen och pet-flaskan men det beror bara på att det passar mitt akvarie på så sätt (som du ser kan då pumpen "hänga" på strilröret till mitt ytterfilter och på så sätt minimerar jag utrymmet anordningen tar och gömmer den väl), annars kan man sätta utblåset från pumen direkt in i flaskan. Gör bara ett hål och silikona fast.
                  Men på detta sättet så pumpar väl pumpen in vatten i petflaskan? Vad tar allt vatten vägen ifrån petflaskan, men även koldioxiden? Jag har alltid uppfattat det som att petflaskan ska anslutas till pumpens insugning men du har ju gjort tvärtom. Förstår inte riktigt hur det går ihop.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #39
                    Helt riktigt. Vatten pumpas in i flaskan och blandas med gasbubblorna från mäsken. Saken är den att hela pet-flaskans botten är bortskuren så det är helt öppet under. Hela tiden strömmar därmed en mängd vatten ut där nere som är koldioxidhaltig. Sen sprids den så småningom i karet, jag har ju utblås från ytterfiltret just bredvid. Jag vill ha ganska stilla vatten i akvariet så därför har jag valt denna lösning, annars är det ganska vanligt att man väljer att låta pumpen pumpa koldioxidlöst vatten ut rätt i akvariet. Man kan lösa det på olika sätt, fråga mig inte vad som är bäst, men det är nog mest en smaksak.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #40
                      Idag har jag roat mig med att flytta över ett 18w lysrör från mitt gamla akvarie, som just nu agerar yngelkar, för att få lite extra ljus samt för att det var lite för mycket ljus i det karet (3x18w i 92l). Upphängningen blev av den enkla varianten, dvs virat ståltråd.
                      Får hoppas det inte rostar så mycket bara, annars är jag nöjd. Placerade det på den sidan med mest lågväxande och ljuskrävande växter där även fiskarna hänger mest pga att maten oftast trillar ned där.

                      Passade på att fota lilla karet också för det ska avvecklas. Vill ha bild på hur det ser/såg ut för redan ikväll tänkte jag slita upp rötterna och se om de passar i 375:an där jag behöver lite mer sånt. Lillkaret ska ersättas med ett marginellt större, dock ramlöst samt med blivande mossvägg, där jag så småningom har tänkt köra asientema med guramis.

                      Tog också bild på månskensbelysningssetupen som förra ägaren monterat i rampen. Vita och blå dioder blandat, själv tycker jag det är fantastiskt snyggt sken i karet.
                      Bifogade filer
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Getingen
                        • August 2010
                        • 325

                        #41
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Helt riktigt. Vatten pumpas in i flaskan och blandas med gasbubblorna från mäsken. Saken är den att hela pet-flaskans botten är bortskuren så det är helt öppet under. Hela tiden strömmar därmed en mängd vatten ut där nere som är koldioxidhaltig. Sen sprids den så småningom i karet, jag har ju utblås från ytterfiltret just bredvid. Jag vill ha ganska stilla vatten i akvariet så därför har jag valt denna lösning, annars är det ganska vanligt att man väljer att låta pumpen pumpa koldioxidlöst vatten ut rätt i akvariet. Man kan lösa det på olika sätt, fråga mig inte vad som är bäst, men det är nog mest en smaksak.
                        Okej då förstår jag, tack så hemskt mkt. Din lösning kommer nog passa den pumpen jag har mkt bättre. Har en pump som ligger som jag har tänkt använda. Känns ju nästan som att din version löser mest koldioxid, är det vanlig filtermatta du har tryckt in i bottnen på petflaskan?

                        Visa gärna din modifiering av returflöde sen också.

                        Om jag har fattat det rätt så är den versionen jag snackade om innan som är tvärtom jämfört med din, där är det väl pumpens uppgift att slå i sönder bubblorna med propellern?

                        Kommentar

                        • Athena
                          • August 2010
                          • 18

                          #42
                          Vill bara passa på att tacka för fina bilder på ett mycket fint akvarium. Härlig inspiration!

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #43
                            Tack Athena!

                            Getingen, japp det är vanlig filermatte. Är till för att stanna upp bubblorna så inte för mycket smiter ut nedtill samt hålla fiskarna ute, även om en del ancistrusyngel ibland hittar in. Ja, jag ska slänga upp bilder i morgon på returflödet. Är egentligen ganska enkelt, har gjort en kork till petflaskan som har två hål i stället för ett med en luftslang som jag ska leda upp till pumpen. Då får jag dels effekten av att pumpen slår sönder bubblor samt att all gas leds runt i systemet tills den är upplöst. Just nu måste jag ha korken lite löst skruvad så att överskottsgas kan läcka ut, annars får jag en stor ficka gas i petflaskan som bara förstör effekten.

                            Har gjort en mindre rescape. Har tagit 2 rötter från lilla karet och slängt ned. Placerade dem båda på höger sida där jag tyckt att det varit lite platt och öde miljö. Nu har jag alltså 3 rötter där så det gör att jag får mer djup och spänning samt att förhoppningen är att cikliderna ska trivas att glida runt i alla gångar och passager. De kanske tom hittar nån lämplig lekplats där. I övrigt har jag gjort en rejäl växtrensning och placerat om någon växt. Slänger upp lite bilder i morgon när grumlet lagt sig och alla växter sträckt på sig.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #44
                              Getingen, som lovat men sent kommer ett par bilder på modifieringen. Som du ser har jag helt enkelt dragit en luftslang in i skumvadden som jag har vid insuget till pumpen. Det funkar riktigt bra, den mesta gasen dras in igen till reaktorn. Har faktiskt en hel del bubbel från växterna nu!

                              Slänger upp ett par bilder till. Har som tidigare sagt ändrat om lite i layouten även om det inte är några dramatiska förändringar. Gjorde en ganska rejäl växtrensning också så när det nu får växa till lite så blir det nog rätt bra. Har tyvärr lite bekymmer med alger men det är inte så farligt ännu. Beror nog på ojämna nivåer co2 och näring nu när jag grejat med mäsksystemet. Borde få en riktigt jämn och fin nivå nu framöver så länge som jag byter mäskblandning regelbundet.

                              Köpte idag lite frysta svarta mygglarver för att trigga igång apistogrammorna till lek igen men då jag kommer hem är honan borta. Blev först lite nervös att hon skulle vara dålig även om det vore konstigt då hon igår var riktigt het på att fria till hanen. Men till slut hittar jag henne, hon har nu valt kokosnöten som lekplats med fint igensopad ingång och visar bara nosen då och då. Får hoppas att hon lyckas bättre denna gång, pH är något lägre och mycket stabilare denna gång och så har hon ju en leks erfarenhet.
                              Bifogade filer
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #45
                                Gillar ditt kar, det är riktigt snyggt!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...