375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #16
    Angående brist på kommentarer i dina trådar. Är själv rätt ny här så jag har inte fått nån riktig pejl på läget här men generellt så verkar det kommenteras och ffa diskuteras rätt lite, särskilt när det gäller "svårare" grejer. De trådar med mycket kommentarer verkar vara mer av chatliknande och OT-fyllda trådar. Inget ont i det iof, mer av ett konstaterande.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #17
      Uppdatering, nu med bilder då mitt guldmedlemsskap gått igång!

      Är nu inne på dag 29 sedan uppstarten. Måste säga att det gått förvånansvärt bra men förr eller senare kommer väl motgångarna/utmaningarna (beror på synsätt, he he).

      Fler växter har tillkommit men än så länge är det ingen superfart på tillväxthastigheten (dock helt ok med tanke på att det är så nystartat). Har som tidigare konstaterats inte så hemskt bra ljus och har bara kört EC därtill. Har idag silikonat en DIY diffusor och kommer börja koka mäsk så fort jag har tid för blandning och montering.

      Har använt en hel del filtergojs från mitt lilla akvarie, tillsatt en skvätt filterbakterier på flaska och tagit det lugnt med fiskbelastning och matning så jag har inte haft tillstymmelse till nitrit. Därför fick mina vuxna segelfensmollys (1+4) flytta in lite tidigare än tänkt och det blev ett lyckat drag för de har gått hårt åt den lilla algtillväxt jag hade börjat märka av.

      Har som sagt fått lek på ancistrusarna, "Stök-Orvar" (den vuxne hanen) började direkt gräva under en rot och bara 3 dagar efter inflyttning fanns där rom. Så nu simmar minst 15 små rackare runt däri, är glad att jag inte föll för frestelsen med svärdplantor. Har bara magdalensis och den har väl fått vissa märken men å andra sidan växer den som tusan så de ska nog inte hinna med.

      Har också funderat mer på vilka fiskar som kommer att inhandlas framöver och lutar åt:
      6-8 Cyordoras Adolfi
      3-6 Apistogramma Cacatuoides
      3-6 Mikrogeophagus Altispinosus
      5-10 Otocinclus Macrospilus
      Tillsammans med fler segelfenor som står på tillväxt i det lilla karet.
      Börjar vara lite tveksam till tetror ändå men framtiden får utvisa hur det blir med den saken.

      Det som står planeringslistan nu:
      * Fixa mäsksystemet.
      * Börja med PMDD (har kört standard tropica och flaskan får nog ta slut först)
      * I mån av ekonomisk möjlighet förbättra belysningen.
      * Skaffa mer fisk
      * Börja gallra ut de växter som inte trivs/passar när växtligheten tilltar, är lite grönsakssoppa nu.


      Slänger upp lite bilder:
      1: Katta är galet förtjust i ancistrusmalarna.
      2: Blivande mäsksystem, kör alltså en powerhead i halvliters flaska, kommer att kunna dölja det rätt bra med denna konstruktion.
      3: Peak in i ancistrusnästet just innan ungarna flyttade ut.
      4: Helhetsbild.
      5: Med nattbelysning, vita och blå dioder.

      Kommentera och tyck gärna!
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Moving Waves; 02 September 2010, 01:05.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #18
        Mäsken verkar funka bra, bubblar på med 1 bubbla/sek. Verkar inte som att ph påverkats nämnvärt hittiös iaf men jag ska hålla ett öga. Diffusorn hinner inte riktigt ned dock, det samlas en hel del oupplöst gas i flaskan jag använder. Bör jag sätta på en starkare pump kanske, har bara en fluval 2? Hjälper det mycket med bubbellösningen om jag sätter i filtervadd? Eller ska jag försöka leda gasen genom ytterfiltret kanske, och hur kopplar man det bäst i så fall? Nån som har nån input?
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #19
          Dåligt med svar på frågorna men jag löste det genom att trycka i filtervadd i reaktorflaskan, minskade gasansamlingen rejält (aktuellt nattetid alltså). Dessutom har jag uptäckt att min rigg, helt omedvetet, självtömmer gasen på ett bra sätt eftersom den kan stiga uppåt genom pumphuvudet när det blir för mycket. Så jag är rätt nöjd med lösningen som det är.

          Tillväxten har iaf tilltagit märkbart måste jag säga. Man är ju lite hemmablind och märker inte att det växer så mycket när man sitter där och glor dagligen, men när jag kikade på helhetsbilden ovan är det en rejäl skillnad vid det här laget. Ska ta och fota mer vid tillfälle och slänga upp. Tyvärr har jag de senaste dagarna fått en del algproblem, ffa med såna där små gröna prickar. Förmodligen beror det på ojämna CO2 värden jag haft då jag justerat mäskanläggningen och lagt dit en till 5L-dunk. Hoppas det går till sig av sig självt.

          På fiskfronten har det inte hänt så hemskt mycket. Mina inkörningsguppies har fått flytta till en kompis. Det som har tillkommit är ett par Apistogramma Viejita, eller snarare HADE för hanen fick tyvärr ett svullet öga och gick bort efter kanske en vecka. Nu får honan gå själv ett tag men hon verkar må toppen än så länge iaf.

          På tisdag kommer jag beställa lite fisk genom min butik. Har en ganska ansträngd ekonomi för tillfället men det känns rätt tomt i karet så fisk får gå före toapapper och annat sånt onödigt (fniss), det gäller att ha sina prioriteringar på rätt ställe.
          Kommer dessutom få både kompispris och kunna byta in både ancistrusyngel och växter. Får se vart förhandlingarna landar men det som är säkert är att jag beställer ett gäng corydoras, antingen Julii eller Schwartzi (Adolfoi som jag var inne på var tyvärr ruskigt dyr hos leverantören) samt ett gäng Bolivianska fjärilar. Dessutom kommer jag snart att flytta in fler segelfensmollies, yngel som står på tillväxt i mitt gamla kar. Har faktiskt fått ganska schysst färgvariation på ynglena, från helvita/silver genom gula till mer brunorange ton. Hoppas på en del ståtliga hanar i framtiden.

          Tjipp!
          Senast redigerad av Moving Waves; 17 September 2010, 01:11.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #20
            Väldigt fint akvarium, skulle vilja se lite fler helhetsbilder nu när växterna börjat växa till sig (antar jag), samt på fiskbeståndet Blev det några kakaduor?

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Här kommer en ny uppdatering. En hel del har hänt, särskilt på fiskfronten. Slänger in en hel del bilder!

              Viejitahonan fick gå ensam ett tag för att jag ville se hur hon mådde så inte det var problem med vattenkvaliteten eller något innan jag ordnade en ny fästman till henne. Hon har lyckligtvis varit ruskigt pigg och kry så det blev en ny fin hane. De har nu dessutom lekt för första gången upptäckte jag igår, valet föll på stenröset i mitten där hon har ett krypin väl skyddat från mina stora ancistrusar. Ironiskt nog lekte de samma dag som jag ordnade grotta av kokosnöt men den får finnas kvar i karet för framtida bruk. Har nämligen stor lust att skaffa ett till par, funderar på Borelli eller Trifasciata. Mitt pH ligger för närvarande runt 6.8 så frågan är om det är lågt nog för att rommen ska klara sig men i skrivande stund fortsätter honan, vackert gul, att vakta för att ibland kika fram och spana efter mat. Så än verkar allt vara i ordning. Tänker sätta igång en artemiaodling, får se om jag kommer igång med det i tid.

              Båda mina vuxna segelfensmollyhonor ynglade inom 24h för några dagar sedan så ny är det småttingar som pinnar runt i hela karet, omöjligt att räkna men säkert minst 40st. Viejitorna visar visst intresse men hänger inte riktigt med i svängarna nog bra för att få sig en munsbit. Har iaf inte sett dem ta något yngel. Dessutom har jag flyttat in ca 8 yngel sedan tidigare kullar i olika färgvariationer som växer och mår fint. De är duktiga på att smaska alger, särskilt när de är unga.

              Min ensamma stackars Otocinclus som gått i mitt gamla kar länge har nu fått 5 lekkompisar och verkar väldigt glad för det. På kvällen när månbelysningen går igång är de särskilt aktiva och lattjar runt i "följa-john-lekar". Stödmatar med broccoli på nätterna som jag hoppas de äter av.

              Ancistrusarna har fått en till kull, verkar som att det blev en ganska liten sådan - lyckligtvis för jag behöver verkligen inte fler. Har skänkt bort ett tiotal men det är fortfarande rätt många kvar. Vill egentligen inte ha dem i karet nu när jag börjat skaffa ciklider som jag vill ha lek på.

              Ciklider ja, har också fått hem en grupp å 5st Bolivianska fjärilsciklider som fortfarande är rätt små, 3-4cm, men jag är redan stormförtjust i dem. De verkar trivas bra, särskilt kul är det att observera dem i månljuset för då verkar de dela upp sig i små revir medan de under dagtid rör sig mer fritt. De är redan nu kanonfina men jag ser verkligen fram emot att få se dem växa up och färga ut för att förhoppningsvis bilda par och leka en vacker dag. Hur stora är de när de sätter igång med lek?

              Velade ju länge när det gäller Corydoras men valet föll till slut på Schwartzi. Tyvärr ska den vara svår att få lek på men en vacker dag kanske de sätter igång. Riktigt fina corys måste jag säga, skön stil på de gynnarna!

              Ja det var väl allt nytt när det gäller fiskarna, börjar arta sig nu. Nu är det bara att njuta av utvecklingen. Kan hända att jag fyller på nåt stim, typ Oto's eller Cory's men mest sugen är jag som tidigare sagt på en till dvärgciklid men även bågfen eller nyckelhål finn i tankarna. Får se vart det landar.

              Mäsksystemet börjar vara intrimmat och de flesta växterna skjuter på som tusan. Är väl egentligen bara Ludwigia Peruensis som går riktigt trögt och även Echinodorus Tenellus och Cryptocoryne Parva är lite sega. Men med lite mer tid så ska det nog växa till sig som jag önskar även om det redan nu är väldigt trevligt att titta på om jag får säga det själv.

              Här kommer lite blandade bilder, har inte lagt ned så mycket möda på dem utan slarvsköt bara hit och dit. Hoppas det är till nöje ändå. Kommentera gärna, har varit lite dött med sådant, både ris och ros är välkommet!
              Bifogade filer
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #22
                Vad tror ni, blir det för trång med ytterligare ett par ciklider? Någon mindre ciklid, kanske en till apistogramma, kurvcuklid eller nyckelhålsciklid. Det är de jag tittar på men tar gärna emot tips på liknande. Fredlig, låter växter vara, gräver ej, leker gärna samt helst mindre än 20cm är väl kraven.

                Fullständig invånarförteckning:
                3 Segelfensmolly + ~8 ungfiskar + oräkneliga yngel. Kommer att begränsas till runt 5-10 vuxna så småningom.
                5 Boliviansk Fjärilsciklid
                6 Corydoras Schwartzi
                5 Otocinclus Affinis
                2 Ancistrus vuxna + okänt antal yngel.

                Det känns inte så trångt just nu men många fiskar ska ju växa till sig.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #23
                  Som jag anade blev det inget av leken, förmodligen det för höga pH:t som ställde till det. Honan har idag börjat simma fritt utan sällskap av några småttingar. Sen var det ju dessutom första leken så det kan ju bidra.
                  Har nu varit nere vid älven och lockat fickorna fulla av alkottar som ska hjälpa mig sänka pH. De ger ju dessutom lite te-färg på vattnet vilket jag gillar. Gjorde en liten hållare till kottarna av en sugpropp och en nederdel till ett filterutsug, slänger upp en bild av min enkla konstruktion. Ca 10 kottar slängde jag i som test, får se hur det blir med den mängden. Någon som har erfarenhet av hur många kottar man behöver i karet, detta är på 375l?

                  Tråkigt att få så lite respons, har över 500 visningar men bara 9 kommentarer. Nånting tycker ni väl? Vill gärna ha åsikter om min fråga i förra inlägget om vilka ciklider som rekommenderas och om de ryms?
                  Bifogade filer
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Narien
                    • August 2010
                    • 181

                    #24
                    Kan tyvärr inte ge några tips, men kan definitivt säga att bilderna var uppskattade.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Tack! Det är ju rätt suddiga bilder som togs i all hast. Hoppas jag får tid att exprimentera mer med kameran nångång så det blir bättre kvalitet. Dock kommer man då se algerna bättre he he...
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #26
                        Bilder på mina fina Viejitor.
                        Bifogade filer
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #27
                          Lutar just nu mest åt Kurvciklid som ytterligare ciklid.

                          Bolivianerna är ju ganska "veka" av sig vad jag förstått, finns det någon risk att Kurvcikliderna blir för tuffa mot dem, någon som vet?
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #28
                            Eller kanske Dorsigerus (Laetacara dorsigera) som också verkar vara ett alternativ. Någon som har erfarenhet av denna?

                            Skulle helst undvika en ciklid som främst har botten som levnadsområde så bolivianerna får ensamrätt och trygghet där.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #29
                              Kurvcikliden kommer att fungera hur bra som helst, Dorsigerus har jag ingen personlig erfarenhet av, men om jag har uppfattat det rätt så är de och Kurvcikliderna ganska lika.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Peter1904
                                • February 2003
                                • 1079

                                #30
                                Snygga bilder! Fortsätt publicera!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...