375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Moving Waves
    svarade
    Tack Nicke för det fina berömmet! Det värmer i hjärtat med så fina ord.

    Inte så mycket nytt att rapportera om. Har äntligen tagit tjuren vid hornen och lindat mer mossa på red moore-rötterna, har haft problem med att malarna bökat loss mossan tifdigare så denna gång gjorde jag det riktigt tight och tätt. Ser ut som att detta kommer att bli bra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1047_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 349,8 KB
ID: 2130571

    Spikbladen växer som sagt kopiöst mycket så jag har redan kunnat länka ihop de två partierna så de nu bildar en enhet som sprider sig fint över nästan hela karet. Har klippt ned de längre skotten av Myriophyllum T. och planterat ned så jag kan få en fin buske. Den är lite svår den där växten, skulle nog egentligen haft mer ljus än vad jag har men den växer ok och är fantastiskt vacker i sin spröda form och eldorangea färg. Hygrophila D. är på gång med flera kronor så den kommer snart bilda en fin buske mellan spikbladen och vallisnerian till höger. Stjärngräset är på gång också men är lite skuggad så det tar lite längre tid. Glosson tätnar alltmer.

    Börjar lockas av tanken att justera vänstra rotpartiet lite men vi får se hur det blir med det.

    Jag är också sugen på att ev skaffa kurvciklid igen (de jag hade var kanon men de gick ju alla bort i parasiten) eller kanske ännu hellre kusinen dorsigera som med sina mer varma färger skulle passa in bättre. Får se om det blir redan vid den kommande beställningen eller om jag avvaktar lite.

    Har fortfarande inte sett några tecken på camallanus så jag tror och hoppas att jag är av med skiten nu.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    hade helst fått tag på vf då de är bra mycket läckrare än avelsvarianterna

    Det är vi många som velat ha, men verkar näst intill omöjligt att få tag på

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jag vet inte hur jag ska säga detta, men fan såhär får du inte hålla på, har sagt det förr och säger det igen. Alltså du skadar mitt självförtroende

    Satan vad snyggt ditt kar är gillade din förra scape och även denna, det som lyfter den nuvarande mkt är att det ser så naturligt ut, det växer over under mitten bakom och rötter kors och tvärs lagom mycket av allt, som en ruta eller en bild från en riktigt scen i naturen. Sååå vackert


    Keep up the awesome damn good work!

    MVH Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Tack för inputen C. Är jäkligt sugen på baenschi men dels är den rätt dyr och vad jag hittat inte haremlekande i lika stor utsträckning som en del andra ap.

    Det blir nog cacatuoides, hade helst fått tag på vf då de är bra mycket läckrare än avelsvarianterna. Finns dock inte hos mina butikers grossister. Cacatuoides är billig och går gärna i harem så det blir nog 1+4. Har ju ett mindre kar på 112l som står redo att ta hand om lekpar och mobbade fiskar så det ska inte vara några bekymmer. Har gömt 4 halva kokosskal och har gott om stenrösen och rötter så förhoppningsvis ska alla honor kunna hitta egna revir.

    Beställer om en vecka, ska bli kul. Kan också tillägga att det fortfarande ser bra ut på parasitfronten, inga fiskar med tecken.

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Varför finns det ingen "like-knapp" på zoopet som på facebook?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Vilken härlig uppdatering

    Kul att få hänga med i hur du tänker, det ger uppenbarligen resultat att tänka dessutom, riktigt fint har du fått till det!

    När det gäller val av Ap så kan jag hjälpa dig med att stryka ett antal från din lista.

    borellii ""Opal" går bort för att den är för vek, trivs bäst som ensam Ap.

    nijsseni går bort för den är monogam och du ville ha ett harem.

    panduro även denna är monogam.

    macmasteri går bort för det finns stor risk att de korsar sig med viejita.


    En bra grundregel när man ska välja en Ap till är att försöka få så stor skillnad i kropp & fenform som möjligt jämfört med den man redan har. Hanarna brukar ha lättare att tolerera varandra då.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Dags för en uppdatering.

    Jag har känt att inredningen på högra halvan av karet kunnat förbättras. Rötterna hamnade för tight mot framrutan så det blev ingen aktiv yta för fiskarna att röra sig på. Dessutom tycker jag det blev för mörkt längst ut till höger under hygrophila difformis.

    Så jag möblerade om en gnutta, flyttade den främsta roten ut till höger och breddade rotpartiet så jag dessutom får en mindre symmetrisk fördelning. Byggde upp rötterna lite mer så det skapades ett system av lite större tunnlar under rötterna, finns 4 större ingångar åt alla håll. Så där gillar många firrar att glida, gibbices, nychelhål, pansarmalar och givetvis småancistrusarna. Så det blev lyckat. Nu blev det en bottenyta öven till höger där jag planterade lite glosso. Den växer på fint överallt glosson så et ska nog inte dröja länge innan jag har heltäckande matta.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0992_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 343,4 KB
ID: 2130388

    Eftersom CO2systemet nu är igång så har växtligheten ökat i takt så jag har fått klippa ned både h. difformis och stjärnblad (heterantera zosterifolica). De är på bäg upp nu och blir tack vare ansningen buskigare än tidigare. Spikbladens toppar växer som tusan, nära centimetern varje dag. Så den tidigare busken var tvungen att trimmas. Tyckte inte riktigt jag hade haft någon form på den tidigare så där behövde jag klura ut nåt tjusigt. Det blev så att jag spred ut den bland rötterna så den liksom "vilar" och "faller ned" på och över rötterna. Skapade lite enhetlighet och placerade lite i vänstra rotkomplexet också. Så småningom har jag tänkt att de kan växa med skott mot varandra och sammansluta över den stora roten i bakgrunden. Blir nog en fin linje.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0994_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 366,8 KB
ID: 2130389

    Har justerat lite i centerpartiet som kändes lite för kvadratiskt och kantigt. Så stenröset förlängdes en bit in mot storroten och de främre hörnen på rösena trubbades av så att det blir en mjukare linje, mer åt det triangulära hållet med en passage in mot vänster. Passade på att bygga in en grotta av kokosnöt till apistogrammor i röset. Det gjordes också i bakre vänstra hörnet. Där hade jag ett röse med större stenar så bottenytan var död och hela utrymmet lite kalt och ineffektivt. Så jag tog bort de stora och byggde ett röse med botteyta utanför. Blir som ett litet minilandskap man bara ser om man tittar in från vänstra kortsidan. Även där har jag byggt in kokosnöt. Är ganska skönt att kunna gömma kokosnöter på det sättet så de inte bryter av med sin klotrunda form.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0995_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 259,9 KB
ID: 2130390

    I fiskväg så har nyckelhålsciklidernas fenor läkt riktigt fint. De är fortfarande förtjusande och jag har upptäckt att de har en riktigt färggrann och läcker kvällsmönstring. Har separata timers på lysrören så jag kan minska ljuset gradvis på kvällen. Så när jag har det jag kallar skymningsbelysning har jag bara ett 18W rör till vänster i karet tillsammans med diodbelysningen. Blir dunkelt och fint och fiskarna gillar det. Då blir nyckelhålen gula med svart mönstring. Svårt att få vettigt kort med så lite ljus men jag lägger upp en bild där det syns ganska tydligt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2010-12-28 23-05-17_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 330,2 KB
ID: 2130381Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0951_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 369,5 KB
ID: 2130385

    Har som jag skrev tidigare utökat stimmet kolglödstetror till 24. Blev kanon, de har skaffat sig lite rutiner också. Nånstans vid 2130 varje kväll samlas de om de varit spridda och börjar stimma fram och tillbaks. Rätt lustigt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0947_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 430,2 KB
ID: 2130384

    Har kollat upp mina bilbukar också. Hade ju beställt marmorerad men fick 7 av en annan sort och 2 marmorerade. Visade sig vara dvärgbilbuk. Rätt nöjd med det faktiskt men då DM hade inne några marmorerade köpte jag 3 kompisar till de jag har. Alla stimmar givetvis tillsammans men det blir en bättre visuell balans med 5+7 och så blir ju stimmet större också. Så det blev bra.

    Av de apistogramma viejitorna jag haft i mitt mindre kar överlevde bara en ensam hona parasitattacken. Som jag förresten tror jag är på väg att vinna! Då DM hade en stackars tanig hanne inne som gick tillsammans med ett stort gäng bågfenor tyckte jag att han kunde få flytta till en lugnare tillvaro hos mig tillsammans med en tjej. Så de är som ett matchande par de två stackarna, men härliga att se glida runt och spänna upp sig. Det är nåt speciellt med dvärgciklider, de har verkligen ett skönt sätt. Lite lektendenser har de redan visat men jag är oroligt för att det kan finnas en risk för att parasiten fördärvat hennes fertilitet. Men det visar sig väl kanske.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0969_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 264,6 KB
ID: 2130386Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF0987_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 284,2 KB
ID: 2130387

    Lite bilder på koldioxidsystem som det är nu. Funkar klockrent.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2010-12-30 14-58-44_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 229,4 KB
ID: 2130383Klicka på bilden för större version

Namn: 2010-12-30 14-58-02_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 311,8 KB
ID: 2130382

    Nästa steg är ett gigantiskt vattenbyte pga medicinering. Sen ska jag få på mer mossa på redmoorerötterna. Ska ta och beställa en grupp apistogrammor. Är fortfarande inne på kakadua, 1+3/4. Har sett att jag kan få tag på Baenschi "inca" nu. Vet inte pris ännu men det är ju en skitläcker art.

    Efterlyser era synpunkter på vilken apistogramma jag ska välja. Är ute efter en som kan gå i harem, vara lättlekt samt kunna gå tillsammans med viejita. De jag kan få tag på just nu är:
    borellii ""Opal",cacatouides (de vanliga olika färgvariationerna), hippolytae, agassizii, iniridae, macmasteri, nijsseni, panduro, Baenschi "Inca", Steindachneri, Hoignei.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ser ut som ett fiskparadis.

    Lämna en kommentar:


  • slade
    svarade
    Ser jättebra ut, speciellt arrangemanget med vattenspikbladen. Hur har du lyckats få det så "fluffigt"?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ser bra ut.

    Lämna en kommentar:


  • Getingen
    svarade
    Skitsnyggt. Hoppas sjukdomen ger med sig.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Nu har nyckelhålscikliderna flyttat in. 5st, 4 på ca 7cm och en lite mindre. Den lilla har ett missbildat öga och har väl hamnat lite på efterkälken vid matkampen, därav storleken. Jag hade inte hjärta att lämna stackaren ensam kvar i butiken så även om han ser lite lustig ut så fick han följa med. De hade både pricken och fenröta i butiken för en tid sedan så även om de är fullt friska nu så ser de lite medtagna ut, har en hel del fenförlust men det är på väg att växa ut. Fick dem till ett bra pris.

    Hur som helst. De trivs väldigt bra och jag trivs med dem. De passar ruskigt in rent visuellt då de liksom smälter in bland rötterna och skuggorna. De är ju inte de färggladaste fiskarna utan har en mer subtil skönhet, dock måste jag tycka att de fått riktigt fin färg med gulsvarta fläckar som skiftar efter humör på bakkroppen. Sen är de så sköna och harmoniska, de 4 jämnstora håller ihop för det mesta och glider runt bland rötter och växter och kikar efter en munsbit. Är jättenöjd med dessa och funderar på att ev utöka gruppen i framtiden.

    Det växer på fint i övrigt, ser riktigt mysigt ut nu. Har inte haft i mäskssystemet sedan jag rescapade, förutom en ynka syresten som fått puttra i lite småbubblor CO2-gas. Idag justerade jag den lite och satte på plats så nu är den ännu mer effektiv, så nu ska jag nog få bubbel i karet snart igen!

    De har kampanj på kolglödstetror på DM nu, 10st för 99kr. Rätt bra pris för den här staden i alla fall och eftersom jag har 14st tänkte jag att det blir ett bra läge att utöka stimmet lite. Tycker de är riktigt härliga små typer som stimmar riktigt fint och smälter in fint med inredningen.

    Nu har jag också bestämt mig för att det ska bli kakadua apistogrammor i karet. De lite mer naturliga som går i orange. 1+3 eller 4. Tror jag kommer att passa in bra, finns gott om grottor och revirmöjligheter för några honor. Jag tror och hoppas att det blir ett bra tillskott!

    Designmässigt är det bara att låta det tuffa på nu. Kommer att linda på mer mossa på red moore rötterna när tillgången blir bättre, snart dags att ansa räkkaret. Sen är det bara att beskära och klippa ned det övriga så kommer det bli ännu finare när det tätnat till.

    Fortsätter ju strida mot camallanus också men det känns som att favören tippat över till min sida. Räkmixen spetsad med maskmedel verkar göra rätt gott och snart kommer sera nematol på posten så då kanske jag kan bli av med det ordentligt.

    Slänger upp lite bilder på karet och de nya invånarna.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Uppdatering.

    Kampen mot camallanus är inte vunnen. Alla kurvciklider, 2 Viejitahonor, 2 bolivianska fjärilsciklider har alla dukat undan. Tar hu tid att testa medicin men de 2 jag kört hittills har inte gjort mycket verkan. Ska köra Sera Nematol härnäst.

    När allt känns så deppigt med cikliddöden vad gör man, jo man piggar upp med en rescape!

    Var inne på en butik och kikade lite på vilka mangroverötter han hade. Då hade han på gång några större så när jag återvände senare visade det sig att han fått fel i leveransen så de var storleken större än han beställt. När han dessutom inte var dyr på dem valde jag en läcker 70*40cm rot som han tog ynka 239 för, så tack vare priset fick en till rot hänga med också.

    Passade på att torka mina andra rötter så lite tofsalger skulle ge vika så jag kunde i lugn ro pussla med rötterna på uppmätt yta på köksbordet. Så med gott om tid för kreativitet pusslade jag ihop en grundscape. Så nån dag senare satt jag igång med scapen, blir ju en del ändringar när man väl ser grejerna i karet. Jäkla kul att pussla och påta! Att linda mossa på red moore rötter hör dock inte till det man helst avsätter ett par timmar till, drygt det där.

    Så efter ett tag kom jag till det ni ser ovan och är mycket nöjd. Har som fått till den där känslan av sydamerikansk träsk med rötter hit och dit. Har samtidigt behållt mycket av växtligheten, tog bara ut 3 olika växter som får stå i mitt räkkar. Tror att det blir riktigt läckert när mossan på rötterna tar sig och bakgrundsväxterna tagit lite höjd.

    Mina 2 kvarvarande bolivianska ciklider, båda hannar, har flyttat till mitt mindre kar där de sällskapar med en sjuk viejitahona så att alla ska kunna medicineras lätt.

    När det gäller fisklivet i övrigt ser det ut så här:
    9 marmorerade bilbukar som trivs fint uppe vid ytan bland växter och rötter.
    14 kolglödstetror som gör sig mycket bättre med nya scapen. Stimmar fint när de har lust faktiskt, trots avsaknad av större fisk.
    5 Otocinclus
    6 Corydoras Schwartzi som faktiskt börjat skimra i guld nu när de vuxit till sig, tror jag inte jag har sett på nån bild. Ursöta!
    1 stor ancistrus och ~15 yngel
    2 segelfenspleco (eller liknande, har inte kollat exakt) på ~20 resp 15cm som hamnat där av en slump. Fina men stora, får se om de får vara kvar.
    1 Ap. Borelli, hane vars hona gick bort tidigt efter inflytt. Fortfarande liten men rätt fin. Ger dock ett mer korkat intryck än Viejitorna gjort.

    Sen ska det in 4-5 nyckelhålsciklider på ~7cm. Ska få dem billigt och känner att jag vill ha nån tålig ciklid i karet som får agera indikationsfisk på om jag kommer ha kvar camallanus i karet vid fortsatt medicinering, de verkar ju bara ge sig på ciklider. Sen verkar de ju grymt fina och tror de skulle göra sig kanon med denna scape.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Uppdaterar med en bild på min nya scape som nyss blev klar. Övrigt kommer utförligare när jag har mer tid att skriva.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • roosterboy
    svarade
    fruktansvärt tråkigt =/

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...