375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Moving Waves
    svarade
    Tack ni, kul att det kan inspirera!

    Jag löser koldioxiden i en hemmabyggd reaktor som drivs av ett litet innerfilter. Den har timer så på natten är den av.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Det är så sjukt snyggt!
    En fråga, du kanske har svarat på det tidigare men har inte sett det i så fall, :P

    Hur gör du med mäsken på natten?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag tycker väldigt mycket om dina kar MW.
    Det här karet är en förebild för mig, när det gäller inredning till apistogramma - jag har sparat den sen 2010.

    Tanken har varit, att försöka efterlikna den bilden - och jag försökte verkligen, när jag gjorde helrenovering i borelliikaret för en vecka sedan - såklart, kom jag inte ens i närheten. Fast jag blev nöjd ändå.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Riktigt vackert kar

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Förjäkla fint! Ska köpa på mig ett co2-system till juwelbaljan nu och köra mer mossor för det är fan det snyggaste man kan ha i karen!

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Uppdatering

    Senast redigerad av Moving Waves; 08 April 2012, 23:08.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Jaha typiskt att när man planerar mörkläggning så ska nyckehålen börja lägga ägg. Har haft bekymmer att få kläckning så att få upp en kull har jag länge hoppats på. Får väl avvakta lite och se hur det utvecklar sig och plocka cyano manuellt några dagar.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Har inte glott så mycket i karet senaste tiden eftersom jag är sur på det som än en gång drabbats av cyano. Tror det beror på att ytterfiltret är fullt av bös som frigör för mycket fosfater. Läser man vad folk skriver så kan det bero på överskott av sånt och i karet är det inte så mycket bös. Har ökat nitratgödningen men det verkar inte hjälpa. Ska ta och mörklägga det och rengöra filtret.

    Det roliga är dock att 3st kakaduahonor vallar yngel samtidigt, och en fjärde har ägg. Ser rätt lustigt ut då de är uppradade längs med karet med varsin skock yngel jämte. Som kuriosa har jag ytterligare en hona med yngel i ett annat kar dit jag flyttade 1+3 ungdjur eftersom det blev för många av dem i stora. Där har en annan ägg också. Det är med andra ord inga svårlekta små krabater dessa

    Lämna en kommentar:


  • Vanish
    svarade
    Hade uppskattat om du kan göra det Självklart behövs det inte tills idag! Börjar närma mig med att försöka mig på mäsk själv till mitt 180L, så är intresserad av hur du lyckats såklart

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av Vanish
    Jag hängde nästan med :P Kör du inte med en reningsdunk (eller vad den brukar kallas)?
    Jag är med till att du kör in den i ett litet innerfilter. Men varför behöver du egentligen petflaskan och varför leder du om allt till mitten av akvariet/till utblåset? Har du bilder på hela spektaklet?
    Jo just ja, reningsflaska har jag. Med tejpmärkta ingångar från dunkarna så jag lätt kan se vilken dunk som behöver bytas på hur den bubblar för jag glömmer alltid annars.
    Petflaskan har jag för att gasbubblorna ska snurra många många varv i vatten innan de åker ut i karet, på så sätt löser jag gasen bättre så jag får mer effekt. Alltså, jag menar att jag sprutar ut det koldioxidrika vattnet mot mitten, systemet sitter i ett bakre hörn och sprutar snett inåt så då sprids det av ytterfiltrets strilrör som sitter vid sidan av karet. Finns nog bilder bakåt i tråden, vet inte om de är upp to date dock. Kan filma det, det får bli en annan dag dock.
    Senast redigerad av Moving Waves; 30 November 2011, 22:11.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Hmm, tittade på din film via YT prenumerationen utan att veta att det var du som låg bakom.

    Mina tankar var:

    Varför inte fylla upp karet?

    Finns stor potential här, men är för kär i växterna. Borde rensas ut några stråk bakåt så det blir mer djup i karet.

    Lite för neutralt i framkant, en liten rot eller sten skulle ha gett lite liv åt botten närmast rutan.

    Alla andra verkar tycka att det är 100% så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll.
    Kanske kommer att fylla upp så småningom, men gillar det som det är nu, har lite mossa och grejer på ovansidan av red moore rötterna som är charmig att se emers.
    Jag är med på hur du tänker och jo det ligger nåt i att jag är växtkåt.
    Scapen skulle nog se mer clean ut med något mindre växter måhända men nu vill jag ett tag suga på godisen när det växer så bra. En liten rot ligger där för, som du säger, bryta av mattan lite, den håller dock på att bli övervuxen av glosso. Men det får vara så, sagittarian är rätt ny och kommer att få fylla upp mer mellan rötterna och den öppna botten så jag tror det blir mindre platt framgent.
    Fortsätt du komma med konstruktiv kritik, enbart positiv respons är ju kul men leder sällan framåt.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Så här går det till sett underifrån.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Tack! För att ge stänktetrorna lite hopputrymme. Har faktiskt haft lek en gång, åtminstone, vilket var riktigt häftigt att se. Hanen och honan hakar i varandra och hoppar upp, i det här fallet till täckglaset, där de klubbar fast 2-3 sekunder och lägger ägg. Sen upprepar de det en stund och efteråt håller hanen koll och stänker lite vatten på äggsamlingen då och då med stjärtfenan. Läckert beteende!
    har jag nog sett på nån dokumentär från amazonas. skithäftigt

    Lämna en kommentar:


  • Vanish
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Jag kör med 2st 5l dunkar. Byter en dunk varje vecka, varje dunk puttrar alltså 2 veckor, så det blir hyfsat jämnt flöde. Receptet är grovhugget 5dl socker, 2msk vällingpulver, 2tsk bakpulver och drygt 2krm torrjäst. Har backventiler till varje dunk så jag inte tappar tryck vid byte.
    Sen leder jag in detta in i ett litet innerfilter, som bara har filtermedia vid vattenintaget till kammaren, där ett ciggfilter först fördelar gasen till bubblor som sedan slås sönder ytterligare av impellern. På utblåset har jag en kort grov slang som leder in i en ~5dl plastflaska. Där cirkulerar bubblorna snabbt och löser upp sig i vattnet som leds ut genom ett L-format rör som tar vatten från botten och leder ut det in mot akvariets mitt där det får skjuts ut av mitt vanliga ytterfilters utblås. På korken till plastflaskan har jag satt en kort stump luftslang som leder ut överskottsgas så att det inte bildas en stor gasbubbla däri.
    Klarnar det inte så är det bara att fråga.
    Jag hängde nästan med :P Kör du inte med en reningsdunk (eller vad den brukar kallas)?
    Jag är med till att du kör in den i ett litet innerfilter. Men varför behöver du egentligen petflaskan och varför leder du om allt till mitten av akvariet/till utblåset? Har du bilder på hela spektaklet?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Ok!
    Eftersom jag inte betalat guld så kan jag inte lägga upp bilder men en video kan jag bjuda på:

    Hmm, tittade på din film via YT prenumerationen utan att veta att det var du som låg bakom.

    Mina tankar var:

    Varför inte fylla upp karet?

    Finns stor potential här, men är för kär i växterna. Borde rensas ut några stråk bakåt så det blir mer djup i karet.

    Lite för neutralt i framkant, en liten rot eller sten skulle ha gett lite liv åt botten närmast rutan.

    Alla andra verkar tycka att det är 100% så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...