Räkkub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    Räkkub

    Hej jag håller på att göra en liten räkkub på totalmått på c:a 30x30x30 cm men då jag placerat en hemmagjord bakgrund som all teknik ska sitta bakom kommer de ha tillgång till c:a 18l akvarium. Jag vet att det är för smått för de flesta fiskar, alla jag hittat i alla fall men jag undrar om nån kan rekommendera någon fisk som kanske kan gå in akvariet i några veckor innan jag flyttar över dem till ett av mina två 60l då jag hört att räkor kan vara lite känsliga.



    ber om ursäkt för den ruggigt dåliga bilden har bara en 2 megapixel mobilkamera
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    #2
    Jo så undrar jag om nån kan tipsa om bra belysning till ett akvarium i den här storleken

    Kommentar

    • Faltsetas
      • June 2010
      • 96

      #3
      vf måste du ha fisk i den då? lika bra å lägga i den i dom större direkt :P angående ljuset... så finns de billiga på hornbach till exempel... bygglampa lr vad som helst funkar...

      Kommentar

      • Zureel
        • June 2010
        • 139

        #4
        jo för att jag hört att räkor kan vara känsliga tänkte jag bäst att starta upp akvariet med ett fåtal fiskar så att bakteriekulturen och det är igång innan jag flyttar in räkor

        Kommentar

        • Silkisif
          • August 2009
          • 96

          #5
          Jag hade endlers guppy i mitt. De verkade trivas bra, ynglade av sig.. Vilket de inte gör i mitt 75 l.
          Även räkorna trivdes och ynglade av sig, när de fått flytta dit

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            18 liter är kanske i minsta laget för guppys, men beror ju lite på hur länge dom ska gå där.
            Väldigt tillfälligt så kanske det funkar.
            Vilken sorts räkor ska du ha i karet?
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Steven
              • July 2010
              • 10

              #7
              www.kjell.com har en lågenergilampa på 23W som de kallar "studiolampa". Paras enkelt ihop med vilken E27 sockel som helst Denna ska enligt utsago fungera riktigt bra för växter.

              Kommentar

              • Zureel
                • June 2010
                • 139

                #8
                tack för lamptipset och fiskarna ska gå där 2-4 veckor har jag tänkt mig för att sen flytta till ett av mina 60 liter. Det är fortfarande saker som måste fixas innan jag kan flytta in något över huvudtaget så jag har tid på mig att hitta en lämplig fisk

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  #9
                  varför kan du inte bara ta vatten från dina andra kar? det finns ju redan en bakteriekultur i dom andra.

                  Kommentar

                  • Zureel
                    • June 2010
                    • 139

                    #10
                    Jag har hört att den viktigaste biten av bakteriekulturen ska sitta i filtret. så det skulle kännas säkrare att köra med fisk några veckor får se hur det blir

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Ta filtermassan från nått av dina andra kar och krama ur den framför insuget på ditt nya flter, då kickstartar du filtret och tjänar in massor med tid.
                      Och som du säger så är det inte mycket "gött" som finns i vattnet, utan det mesta sitter i filtret och botten substratet.

                      Framgick inte än vad du skulle ha för räkor?
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • Zureel
                        • June 2010
                        • 139

                        #12
                        inte bestämt mig riktigt vill ha en rätt enkel vanlig räka

                        Kommentar

                        • J.Milton
                          • January 2010
                          • 674

                          #13
                          Körsbärsräkor är väl vanligast att starta med, och minst känslig mot det mesta. Ofta billigast med.
                          Dom är nog den räksort som är duktigast på att föröka sig med.
                          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                          Blogg+Galleri

                          Kommentar

                          • Zureel
                            • June 2010
                            • 139

                            #14
                            ok tack för räktipset

                            Kommentar

                            Arbetssätt...