Akvarium med ålar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    Akvarium med ålar?

    Hej
    jag har bestämt mig för att starta om med mitt stora 375L med lite andra fiskar i så jag undrar om dessa fiskar skulle gå ihop?

    1st Macrognathus aculeatus
    1st Mastacembelus circumcinctus
    6st Thorichthys helleri
    3st praktbotior
    5st plecos
    2st papegoja ciklider
    2st Polypterus delhezi
    4st scalarer

    och jag undrar om någon av dessa fiskar är på något sätt är farliga eller om de kan bita sönder fingrar och sådant när man fixar i akvariumet och så, ifall de har tänder!!.
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    har du läst om dessa fiskar?

    Framförallt ålarna och plecosarna?
    För dom behöver bra mkt mera utrymme Och alla dessa "ålar" har tänder och dom blir stora och behöver Mycket utrymme.
    Ett 400 kar är nog ingen för dom, du måste i allafall ha 700 liter minst.
    Och jag tror även att blanda dessa rovfiskar hej vilt är en ganska dålig idé, tror dom kan flyga på varandra ganska hårt.
    Dom skita ner mycket, dom äter mycket.

    Hittade ett kul (ganska ilsket) blogginlägg på just pleco Kan vara värt att läsa för där förklaras det ganska bra vad pleco är
    Dock med en väldigt sur ton vilket är lite synd...
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      Ursprungligen postat av Kevin_III
      Hej
      jag har bestämt mig för att starta om med mitt stora 375L med lite andra fiskar i så jag undrar om dessa fiskar skulle gå ihop?

      1st Macrognathus aculeatus
      1st Mastacembelus circumcinctus
      6st Thorichthys helleri
      3st praktbotior
      5st plecos
      2st papegoja ciklider
      2st Polypterus delhezi
      4st scalarer

      och jag undrar om någon av dessa fiskar är på något sätt är farliga eller om de kan bita sönder fingrar och sådant när man fixar i akvariumet och så, ifall de har tänder!!.

      På den listan hade jag skippat alla utom 4st scalarer samt thorichtys helleri, fyll ut med mindre malar och tetror.

      Eller så kör du ett artkar med bara två till tre fengäddor och skapar en liten biotop för de tre. Att blanda så som du tänkt dig är jag rädd inte kommer gå så bra och du kan förlora fiskar för många hundralappar.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Kevin_III
        • April 2010
        • 100

        #4
        Ursprungligen postat av karrokaja
        har du läst om dessa fiskar?

        Framförallt ålarna och plecosarna?
        För dom behöver bra mkt mera utrymme Och alla dessa "ålar" har tänder och dom blir stora och behöver Mycket utrymme.
        Ett 400 kar är nog ingen för dom, du måste i allafall ha 700 liter minst.
        Och jag tror även att blanda dessa rovfiskar hej vilt är en ganska dålig idé, tror dom kan flyga på varandra ganska hårt.
        Dom skita ner mycket, dom äter mycket.

        Hittade ett kul (ganska ilsket) blogginlägg på just pleco Kan vara värt att läsa för där förklaras det ganska bra vad pleco är
        Dock med en väldigt sur ton vilket är lite synd...
        http://blogs.myspace.com/index.cfm?f...ogId=306003833
        från det som jag har läst om dessa ålar så är de fredliga, och även kollat på dem på youtube.se, ser trevliga ut och dessa blir oftast inte mer än 20cm i akvarium. och när jag sa pleco menade jag 2 anistrus och en Liten segelfens pleco och senare 2 till som bara blir ca 16 cm inte såna som blir rund 70-100cm och sånt. och detta läste jag på http://fish.mongabay.com/mastacembelidae.htm där det står om dessa! hehe

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          fast Mastacembelus ''ålarna'' som det handlar om här bli inte så jätte jätte stora, utan dom minsta av det släktet och skulle nog funka i ett 375L. dock kan dom vara svåra att mata (kräsna) plus behöver dom lite salt i vattnet. sedan om man kan ha bägge arterna tillsammans vet jag inte. men någon AV dom borde inte vara nåt problem.

          Praktbotia funkar i ett 375L kar, Praktbotia har jag haft tillsammans med eldål vilket funkade.

          resten av fiskarna har jag ingen större erfarenhet eller hur det går att blanda dom. dock tror jag nog att du bör fundera det igen så att dom passar bättre till varandra och till storleken.


          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av Kevin_III
            från det som jag har läst om dessa ålar så är de fredliga, och även kollat på dem på youtube.se, ser trevliga ut och dessa blir oftast inte mer än 20cm i akvarium. och när jag sa pleco menade jag 2 anistrus och en Liten segelfens pleco och senare 2 till som bara blir ca 16 cm inte såna som blir rund 70-100cm och sånt. och detta läste jag på http://fish.mongabay.com/mastacembelidae.htm där det står om dessa! hehe
            dom 2 översta liknar den sk eldålen, eldål blir runt 100 cm lång.
            Dessa 2 kan bli runt 40 cm i naturen...
            varför dom inte får den längden i akvariet är väl troligtvis för att dom inte får den platsen dom behöver.

            en liten segelfens pleco blir runt 60 cm...
            Men ancistrus har du helt rätt i storlek

            eftersom att dessa ålar är rovfiskar så kan dom försöka sej på övriga fiskar, inte för att dom kommer att lyckas äta upp dom, men dom kommer stressa de andra fiskar ganska mycket och kanske nypa en och annan fena. så jag tycker fortfarande inte att det är en bra idé
            Men alla dessa fiskar, kanske att du väljer en sort, så som Marnat skrev.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Kevin_III
              • April 2010
              • 100

              #7
              Ursprungligen postat av Marnat
              På den listan hade jag skippat alla utom 4st scalarer samt thorichtys helleri, fyll ut med mindre malar och tetror.

              Eller så kör du ett artkar med bara två till tre fengäddor och skapar en liten biotop för de tre. Att blanda så som du tänkt dig är jag rädd inte kommer gå så bra och du kan förlora fiskar för många hundralappar.
              vad är biotop??

              Kommentar

              • Kevin_III
                • April 2010
                • 100

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss
                fast Mastacembelus ''ålarna'' som det handlar om här bli inte så jätte jätte stora, utan dom minsta av det släktet och skulle nog funka i ett 375L. dock kan dom vara svåra att mata (kräsna) plus behöver dom lite salt i vattnet. sedan om man kan ha bägge arterna tillsammans vet jag inte. men någon AV dom borde inte vara nåt problem.

                Praktbotia funkar i ett 375L kar, Praktbotia har jag haft tillsammans med eldål vilket funkade.

                resten av fiskarna har jag ingen större erfarenhet eller hur det går att blanda dom. dock tror jag nog att du bör fundera det igen så att dom passar bättre till varandra och till storleken.


                Jo jag vet att de är av de minsta och eftersom eldål blir ganska stor så tänkte jag på dessa. och ålar är riktigt häftiga

                Kommentar

                • Kevin_III
                  • April 2010
                  • 100

                  #9
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  dom 2 översta liknar den sk eldålen, eldål blir runt 100 cm lång.
                  Dessa 2 kan bli runt 40 cm i naturen...
                  varför dom inte får den längden i akvariet är väl troligtvis för att dom inte får den platsen dom behöver.

                  en liten segelfens pleco blir runt 60 cm...
                  Men ancistrus har du helt rätt i storlek

                  eftersom att dessa ålar är rovfiskar så kan dom försöka sej på övriga fiskar, inte för att dom kommer att lyckas äta upp dom, men dom kommer stressa de andra fiskar ganska mycket och kanske nypa en och annan fena. så jag tycker fortfarande inte att det är en bra idé
                  Men alla dessa fiskar, kanske att du väljer en sort, så som Marnat skrev.
                  Jo jag vet att en liten segelfens pleco blir 60cm men detta tar flera år att uppnå och med den tiden har jag skaffat ett större akvarium eller sålt den om den blir förstor.

                  aa jag tänkte på o skaffa bara en sort kanske, men vad är biotop eller vad det hette?

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kevin_III
                      Jo jag vet att de är av de minsta och eftersom eldål blir ganska stor så tänkte jag på dessa. och ålar är riktigt häftiga
                      jag såg inte ditt inlägg innan så jag skrev på när vi nästan skrev samma sak.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kevin_III
                        Jo jag vet att de är av de minsta och eftersom eldål blir ganska stor så tänkte jag på dessa. och ålar är riktigt häftiga
                        välj Mastacembelus Circumcinctus om du vill ha en sådan typ av ''ål'', den är den som blir minst.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          eftersom att dessa ålar är rovfiskar så kan dom försöka sej på övriga fiskar, inte för att dom kommer att lyckas äta upp dom, men dom kommer stressa de andra fiskar ganska mycket och kanske nypa en och annan fena. så jag tycker fortfarande inte att det är en bra idé
                          Men alla dessa fiskar, kanske att du väljer en sort, så som Marnat skrev.
                          dom är faktiskt inte såå väldigt aggressiva fiskar (iallfall inte dom jag sett). min egen brydde sig inte om guppy, zebrafisk, rasbora m.m. jag hade guppy i bara för att den SKULLE äta dom.

                          och jag har sett fullvuxna exemplar som varit tillsammans med mosaikguramis. sålänge fiskarna är runt 10cm som minst så är det ingen fara. och dom är ganska lugna.

                          min eldål jagade inte en ända fiska, den bara simmade för sig själv lugnt och stilla ibland nedgrävd och ibland i sin grotta. mina guppy var aggressivare än eldålen.


                          Macrognathus aculeatus - ''citat Temperament: Förutom att de när de blir större äter mindre fiskar så är de väldigt fredliga, kan även bli hackade på av mer robusta fiskar i samma akvarium.,,
                          Senast redigerad av Flaxss; 31 July 2010, 19:50.

                          Kommentar

                          • Kevin_III
                            • April 2010
                            • 100

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            dom är faktiskt inte såå väldigt aggressiva fiskar (iallfall inte dom jag sett). min egen brydde sig inte om guppy, zebrafisk, rasbora m.m. jag hade guppy i bara för att den SKULLE äta dom.

                            och jag har sett fullvuxna exemplar som varit tillsammans med mosaikguramis. sålänge fiskarna är runt 10cm som minst så är det ingen fara. och dom är ganska lugna.

                            min eldål jagade inte en ända fiska, den bara simmade för sig själv lugnt och stilla ibland nedgrävd och ibland i sin grotta. mina guppy var aggressivare än eldålen.


                            Macrognathus aculeatus - ''citat Temperament: Förutom att de när de blir större äter mindre fiskar så är de väldigt fredliga, kan även bli hackade på av mer robusta fiskar i samma akvarium.,,
                            jo jag har sätt hur många av dessa ålar beter sig med olika fiskar, och de verkar mycket fredliga hehe så jag tror att det ska bli 2 st tror det lutar mot den aculeatus

                            Kommentar

                            • Kevin_III
                              • April 2010
                              • 100

                              #15
                              jag ska tänka vidare och får se hur detta slutar med alla fiskar.
                              Senast redigerad av Kevin_III; 02 August 2010, 12:47.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...