Betta odling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #31
    Ja klart du ska köra på
    jag har inte försökt fullt ut på någon lek ännu. provade men insåg att honan inte hade någon rom eller var sugen så får vänta lite till så kanske!

    Men kör på!
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #32
      Och jag behöver en avelshingst!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #33
        Mitt största problem är plats... Eller sambon, beroende på hur man vill se det.
        Förutom att lilla odlingskaret ska sättas igång är frågan var jag gör av fiskarna sen? Hane kan jag iof sen ge till kompisen som tänkt köpa en. Honorna då? Att ha de i mitt SA-kar känns inte helt lockande, så då återstår att göra allvar av tanken att göra ett 75liters asienkar. Så hade man plötsligt tre kar och en räkvas Jag som skulle hålla mig till ett... (och redan nu har 2).

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          #34
          Joo man blir ju lite sugen på att försöka odla lite ...får skaffa en lekbalja till dom isf. senast så lekte de i vanliga karet, blev en hel del frisimmande men de blev ju uppkäkade ganska snabbt tyvärr

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #35
            Ursprungligen postat av Jenny_E
            Mitt största problem är plats... Eller sambon, beroende på hur man vill se det.
            Förutom att lilla odlingskaret ska sättas igång är frågan var jag gör av fiskarna sen? Hane kan jag iof sen ge till kompisen som tänkt köpa en. Honorna då? Att ha de i mitt SA-kar känns inte helt lockande, så då återstår att göra allvar av tanken att göra ett 75liters asienkar. Så hade man plötsligt tre kar och en räkvas Jag som skulle hålla mig till ett... (och redan nu har 2).

            bara köra på jag skulle också bara ha ett kar, nu är det 5st igång i min etta och ett 100L ska bytas ut mot ett 540L snart

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #36
              Ursprungligen postat av Jenny_E
              Mitt största problem är plats... Eller sambon, beroende på hur man vill se det.
              Förutom att lilla odlingskaret ska sättas igång är frågan var jag gör av fiskarna sen? Hane kan jag iof sen ge till kompisen som tänkt köpa en. Honorna då? Att ha de i mitt SA-kar känns inte helt lockande, så då återstår att göra allvar av tanken att göra ett 75liters asienkar. Så hade man plötsligt tre kar och en räkvas Jag som skulle hålla mig till ett... (och redan nu har 2).
              Testa i en butik om du kan få något i inbyte för sambon!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #37
                Haha VD den var bra

                Ähh det är bara att köpa på!
                Jag började med mitt lilla 65 liters för att inte köpa för stort ifall jag skulle tröttna. Några veckor senare köpte jag 200L
                Efter det en plastbalja för odling. Sedan lånar jag även ett mindre kar av min granne för odling på Ancistrus.

                Fler är på väg och jag bor i en Etta på 42kvm. Så bara köp på! Dock har du väl då lite problem om du har sambo, jag bor ju iaf själv. och min hund klagar inte direkt
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  #38
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Testa i en butik om du kan få något i inbyte för sambon!
                  Haha, sambon vill jag gärna ha kvar Dock har han förut konstaterat att han inte skulle märka om jag skaffade djur inne i det rummet (där de tomma akvarierna ändå står uppe ) förrän ett bra tag efteråt.

                  Nåja, det tål att tänkas på! Dock har jag en del annat att fixa här hemma först.

                  Kommentar

                  • RobFrazie

                    • May 2010
                    • 842

                    #39
                    Jenny
                    Du kan ju alltid starta dem och köra in dem skapligt innan du tänkt börja med fiskar i dem, om dem ändå står uppställda så varför inte?
                    Då slipper du ju iaf det problemet sen

                    Kör på!
                    720L Soppa
                    200L Asien
                    Räkvas
                    65L Betta

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #40
                      Var sjutton gör man av alla yngel sen när de börjar bli vuxna egentligen? När det gäller hanarna då alltså.

                      Varför/hur köra in akvarium utan fisk?

                      Gissa vad jag kommer spana efter nästa gång jag är på djuraffären

                      Kommentar

                      • RobFrazie

                        • May 2010
                        • 842

                        #41
                        Just problemet med alla yngel har jag inte hunnit komma till ännu då jag inte haft några ännu, men folk säger att man måste, eller inte måste, men det är bra att galva av lite yngel, altså ta bort de som inte växer så fort osv. lite hemskt men man måste nästan göra det om man inte har hur mkt plats som helst...

                        sen antar jag oxå att det tar ett tag för hanarna att bli så stora så att dom blir aggresiva mot de andra. Men det är inget jag är hundra på, men borde vara så. och man kan ju ha dom i väldigt små burkar så det kanske du kan fixxa fram en masa olika små vaser eller andra byttor osv som du kan ha dom i innan du säljer dem. eller vad du nu ska göra med dem.

                        för att köra in akvarium är det bra om du rengör ditt nuvarande filer i dina akvarium och låter det sugas in i dina andra pumpar. sedan kan du kanske ha några pilotfiskar i.

                        Bettorna är rätt tåliga av sig oxå så om du ändå skulle vänta länge innan du köper dina bettor så ska det nog inte vara något större fara skulle itne jag tro iaf!
                        720L Soppa
                        200L Asien
                        Räkvas
                        65L Betta

                        Kommentar

                        • RobFrazie

                          • May 2010
                          • 842

                          #42
                          Ny hona inköpt idag! tyckte hon var både jävligt fin!
                          plus att hon såg tjock och glad ut
                          blir nya odlingsförsöket tillsammans med mina röda hane!
                          Bifogade filer
                          720L Soppa
                          200L Asien
                          Räkvas
                          65L Betta

                          Kommentar

                          Arbetssätt...