Egen bakgrund i frigolit !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    Egen bakgrund i frigolit !

    Av önskan av Klotte här på forumet så lägger jag upp en liten projekttråd om min hemmagjorda bakgrund

    Efter lite mailande med den ovannämnda så sattes arbetet igång genom att åka till ByggMax och inhandla två frigolit-bitar.



    Sen var det dags att karva ut lite från bitarna så att man får fram ett fint mönster.



    Precis som alla andra har sagt när de gjort bakgrunder i frigolit så blir det jäkligt mycket småkulor som inte ens dammsugaren kan plocka upp så håll er helst utomhus

    Efter allt karvande och lite tillsågning så blev bakgrunden klar och jag byggde även ett litet utrymme till pump och doppvärmare i högra hörnet.



    Sen var det dags för husfixen så att den skulle få en lite gråare nyans och likna sten lite mer (misslyckades tyvärr men efter dagars karvande och dylikt blir man nöjd med nästan vad som helst)



    Medans husfixen härdade och torkade till sig så var det dags att rengöra och förbereda för att kunna silikonera fast bakgrunden på akvariet.



    Efter silikoneringen och väntan på att det skulle härda i två dagar var det dags att fylla på med vatten och efter att kontrollerat värdena på vattnet provade jag med att plantera lite växter och att lägga ner två rötter.



    Sen efter att allt klarat sig bra utan några skavanker var det dags att prova med lite fiskar och mer växter. Resultatet har till slut blivit så här efter tre veckor:



    Och där simmar nu alltså fyra scalarer, två discusar, två fjärilsciklider, två ancistrusar, två röda krabbor och en black ghost

    Här har vi scalarerna och discusarna:



    Och här har vi black ghosten som gömmer sig under roten tillsammans med de två krabborna:



    Bakgrunden blev kanske inte supersnygg, men fungerar som den ska än så länge

    Tack för att ni läst och visat intresse för mitt projekt
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #2
    Snyggt!! =) Hur stort är karet?

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      snyggt

      Kommentar

      • tordh
        • February 2010
        • 71

        #4
        Tackar, tackar

        Karet är ganska litet, ligger "bara" på 312 liter :P
        Har ett halvt zoo hemma hos sig

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Tjena, det blev ju riktigt snyggt! Kul med fler som vågar sig på att bygga egna bakgrunder så man får ett kar som är ens eget
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • tordh
            • February 2010
            • 71

            #6
            Ursprungligen postat av Klotte
            Tjena, det blev ju riktigt snyggt! Kul med fler som vågar sig på att bygga egna bakgrunder så man får ett kar som är ens eget
            Tackar tacka klotte håller med dej, det blir lite mer personligare
            Har ett halvt zoo hemma hos sig

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #7
              inte bra för oss som inte har bakgrund o se dessa projekt man blir alltid sugen på att göra eget

              Roligt att se er göra dem iaf fast att man blir avis
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              • Illyllolis
                • April 2010
                • 75

                #8
                varför målade du inte bakgrunden? jag har också gjort en egen men den blev lite stor så den fick bli dammsamlare.
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                Kommentar

                • tordh
                  • February 2010
                  • 71

                  #9
                  Ursprungligen postat av Illyllolis
                  varför målade du inte bakgrunden? jag har också gjort en egen men den blev lite stor så den fick bli dammsamlare.
                  jag tänkte att det kunde bli lite snyggare om "naturens gång" fick göra sitt, men nu i efterhand när du säger det så ångrar man det lite kanske
                  Har ett halvt zoo hemma hos sig

                  Kommentar

                  Arbetssätt...