Bakgrundsbygge 325 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Bakgrundsbygge 325 L

    Har haft akvarium hela mitt liv i stort sett, men alltid fått begränsa mig till mindre kar runt 100L. Nu har jag dock skaffat mig en villa och alltså plats för ett lite rejälare akvarium

    Köpte mitt 325 L kar i februari/mars och då det följde med fiskar så slänge jag bara i allt när jag kom hem. Nu när semestern kommit har jag dock bestämt mig för att göra det ordenligt och få det som jag vill.

    Försökte när jag var typ 10-12 år göra en egen bakgrund istället för plastplanschen, men då fanns inte internet på samma sätt och jag gjorde en bakgrund i spånskiva efter eget påhitt. Karvade ut mönster och sen målade och fäste sedan utanpå akvariets baksida. Inte så snyggt tycker jag idag men då var jag nöjd

    Nu i alla fall har jag påbörjat ett projekt att göra en bakgrund i frigolit där filter och doppvärmare kommer vara gömd bakom. Har läst och läst och sedan skridit till verket.

    Steg 1

    Använde cellplastskivor som var 5 respektive 7 cm tjocka. Eftersom jag har mitt akvarium placerat mellan två dörrar så kan man se akvariet från 3 håll ville därför att bakgrunden skulle gå "runt" i hörnen så man inte kan se bakom bakgrunden från kortsidorna.

    Använde 5 cms skivan som grundplatta och byggde sedan på med 7 cm där det behövdes. Som till exmepl framför filterfickan.

    Sedan började jag att skära ut i frigoliten. Får erkänna att jag inte hade mkt till plan utan improviserade mig fram.

    Så här såg det ut under arbetets gång



    Och så här när jag karvat klart



    Steg 2

    Nu var det dags för värmepistolen. Ett steg som jag fruktade skulle vara det besvärligaste och slutligen visade sig var det snabbaste och enklaste.

    Har dock tyvärr inget kort på resultatet då jag inte tyckte man såg så stor skillnad på håll.

    Steg 3

    Blandade nu Husfix med diverse färgpulver och hade tänkt gå mot en brunare nyans på sten. Så här såg det ut efter jag just applicerat färdigt det lagret. Fick den fina kommentaren av min äldre bror att det "såg ut som en platta bajs"



    I torkat läge blev den dock ljus röd/rosa och inte alls vacker så jag beslöt mig för att gå på en något gråare nyans och fick inse att jag hade lite för tunt blandad fix i första omgången. Så efter jag kletat på rikligt med omgång två och låtit det torka såg det ut så här, nu började jag bli nöjd. Ställde den mot akvariet för att se så inte nyansen skulle skära sig mot sanden



    Steg 4

    Det här steget tog mycket längre tid än jag räknat med. Med hjälp av hobbyfärg i nyanserna; vit, svart, gulgrön och brun lyckades jag skapa det här



    Har här oxå även satt dit ett litet filterinsug. Funderar dock på om det inte bör sitta ytterligare ett. Vad tror ni ?

    Utblåset tänkte jag vänta med tills den dag då jag ska montera det i akvariet. Har nämligen akvariet i full gång nu och har ingenstanns att förvara fiskarna under en längre tid.

    ........................

    Det var ungefär så långt jag kommit nu. Sitter och nojar mig över lackningen nu. Har köpt Epotex Akvarielack och blev lite skrämd av den krångliga beskrivningen hur man blandar ihop den. Men återkommer när jag lyckats/vågat ta tag i den delen.
    Senast redigerad av Ginga; 22 July 2010, 15:10.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Riktigt imponerande! Biten med lacken är inte så farlig, har du tänkt köra flera lager och bara har en sats är det lite knepigare kanske. Du har ju fått härdaren och lacken levererade i två flaskor, de är exakt rätt förhållande till varandra. Så om du bara blandar hela flaskorna med varandra i en skål så blir det rätt. Ska du lacka två gånger så mät nivån i flaskan och sätt ett sträck halvvägs, sen häller du bara ut tills du är halvvägs

    Lycka till! och återigen riktigt snyggt! Kul att fler vågar bygga bakgrunder
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Jo det första påminde lite om bajs men sista är riktigt snyggt =)
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Ser riktigt fint ut!

        Skulle råda dig till att köra två tunna lager istället för ett där du måste kladda på ordentligt.
        Jag målade förvisso med epolan V tvåkomponents golvlack och med det finns en risk att det blir vita bubblor om man tar för tjockt lager direkt.

        Sen såg jag att du byggde inomhus vilket är en klar fördel. Jag lackade min utomhus och lämnade sedan den ute för att torka. När jag kom tillbaka satt det ett tiotal småflugor som velat ta en närmre titt och därför också klibbat fast i lacken blev inga vackra märken det haha.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Ginga
          • February 2010
          • 28

          #5
          Nu så har jag lackat bakgrunden och det var inte så avancerat som jag befarat. Var till och med oförskämt lätt, var första blandningen där jag blandade lite för mycket så det var lite trögmålat de sista penseldragen.

          Har nu placerat den i akvariet och i eftermiddag bör jag kunna fylla upp karet igen. Då har bakgrunden härdat i ca 5 dygn och silikonen 1 dygn. Såhär ser det då ut när den just kommit ner i karet.



          Var lite böckigt att få ner bakgrunden i akvariet då jag glömt hjärnan någonstanns när jag skar till måtten på frigoliten. missade att skära till höjden så den var 8 cm för HÖG när jag så sen skulle ta och sätta i den. Så det blev att först få såga av den och sen passa in den under glaskanten. Kanten blev väl inte jättesnygg men det syns inte i akvariet sen. Har en tjock glaskant i bak och framkant som var jättebra att sätta bakgrunden under. http://i19.photobucket.com/albums/b1...a/IMG_4730.jpg

          Sen har jag hunnit inreda lite, fick ju iden att jag skulle silikona fast alla stenar och rötter. Detta eftersom jag har en giraffnosmal vars högsta nöje är att gräva. Detta raserar alltid allt jag bygger upp. Men ja nu när det är ihopsilikonat känns det inte som "den" ska klara av det. Är några få stenar som idag går att vrida lite på men tror inte de släpper iaf och de stenarna är inga som håller upp något heller för den delen. Skulle velat ha någon mer rot, en stor långsmal mer "grenig" rot som man skulle kunnat lägga lite snyggt tvärsöver och sträcka sig till akvariets topp, men än har jag inte hittat någon som jag tror passar. Så det får vänta tills rätt dyker upp. Eftersom jag inte kan ha växter som sitter i sanden får det bli växter som sitter på stenar o rötter.

          Hur som helst såhär ser det ut efter jag silikonat fat stenar och rötter. http://i19.photobucket.com/albums/b1...a/IMG_4719.jpg

          Mer uppdateringar kommer ikväll eller imorgon när "resten" kommit i också.

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #6
            Ser bra ut Ska bli kul att se den i vattnet, det blanka från lacken försvinner helt när den är i vattnet, blir mycket snyggare!
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Ginga
              • February 2010
              • 28

              #7
              Så där nu har jag fått ner allting, än är vattnet dock lite dimmigt men det blir bättre och bättre. Underbart att komma ner på morgonen och kunna se in i akvariet och det ser i princip likadant ut som dagen innan bara gruset som har nya vågor :-)

              Vill få tag i lite mer långbladiga växter som man fäster på stenarna/rötterna och såklart Javamossa. Lyckas aldrig få Javaormbunkarna att verkligen frodas av någon anledning.

              Så här blev det.. vad tycks?


              Fiskbeståndet består av:

              5 Praktbotior
              4 Boesemani Regnbåge
              5 Ancistrus
              1 Black Ghost
              1 Giraffnosmal
              1 Marmorscalare

              Skulle vilja ha något som är mer frisimmande uppe i akvariet, vet dock inte vad än

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Du fick bakgrunds bygget och verka löjligt lätt snyggt blev det med, men jag vågar inte ge mig på det!
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Hallander
                  • August 2010
                  • 580

                  #9
                  Väldigt tjusigt får jag säga ! Håller på med min nu också, precis strykit över första lagret med hus fix, sen nu på andra så ska det bli lite färg i det också.. Men sjukt när jag såg första bilden här på din tråd, så trodde jag först det var mitt garage ! haha

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    @Ginga dax o lägga upp några bilder till när det fått gå en tid
                    Jag är nyfiken i en strut
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...