350L SA svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puffer
    • June 2010
    • 68

    #31
    Man tackar för alla positiva kommentarer

    Igår fick jag rengöra alla blad på en av våra svärdsplantor från vad jag tror är kiselalger. Alla bladen var nästan helt mörkbruna vilket inte kan vara särskillt bra. Hade tänkt skaffa fler kejsare som nästa inköp om ett par veckor men det lär nog behövas algätare istället, nån form av större otocinclus förmodligen antar jag. Parotocinclus maculicauda är ju grymt snygg men jag har inte sett den till salu någonstans.

    Frugan klarar även på att kejsartetrorna inte är färgglada nog vilket jag har svårt att förstå Än så länge har vi dåligt med flytväxter så dom färgar inte ut helt innan den ena lampan slocknar (har två lampor som går på olika timers med en timmes förskjutning).

    Kejsarna stortrivs förrövrigt. Hanarna utmanar varandra, ändrar färg från klarblå till mörkt lila med fenorna helt utspärrade och "stångas". Det har dom egentligen gjort sedan dag 2 men nu har honorna börjat utmana varandra på liknande sätt. Hoppas på yngel när vi kommer tillbaks efter vår resa.

    Vi blir borta en vecka. Eftersom karet är ganska nytt så tänkte jag lämna det utan matning under den tiden. Nu så matar jag varje dag så det borde väl gå bra hoppas jag.

    Skulle gärna slänga upp fler bilder och kanske någon film men vår digitalkamera är helt oduglig att ta kort på något specifikt i karet då den bara fokuserar på bakgrunden hela tiden. Hur ska jag motivera ett inköpt av en systemkamera tro...

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #32
      Jättesnyggt akvarium, ska bli spännande att se när växterna tar sig lite mer =)

      En fråga: har varit sugen på woodrock och undrar hur mycket plats dom båda modulerna tar?
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #33
        Vilken fart det tagit, kul!

        Såg fpör första gången ett Woodrock-system nyligen och det var riktigt snyggt och bra i mina ögon, billigt också! Hade köpt om det var för mina kommande 222l men detta var för ett Juwel 450l. Det tar en del plats men meningen är ju att det ska sköta hela filtreringen med bravur.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • puffer
          • June 2010
          • 68

          #34
          Den djupaste delen på dom två moduler som jag köpt är nog mellan 10 och 15 cm. Jag uppskattar att den totala vattenvolymen som ligger i bakgrunden ligger mellan 25 och 35 liter. Om man inte vill skicka i en hel bakgrund tex amazonas så tycker jag det är ett riktigt bra alternativ. Dessutom slipper man strula med att plocka bort mittstag vilket bara kan vara positivt

          När vi kom hem igår efter en vecka på västkusten så välkommnades vi av en tjock grön sörja på ytan. Grönalger gissar jag. Efter att ha vaskat bort det mesta med en glasslåda medan jag gjorde ett vattenbyte så ser det skapligt ut men nu är frågan vad man ska göra. Den stora skillnaden veckan då vi var borta och algerna blommade var att ingen easycarbo tillsattes alls och fiskarna fick bara mat en gång och då mycket måttligt av grannen. Min gissning är att växterna pga detta inte klarade av att ta upp all näring från pmdd-dosen som tillsattes dagen innan vi åkte.

          En av kejsartetrorna har också varit röd på stjärtfenans bas sedan två veckor och där har fjällen rest sig något nu. När vi kommit hem så finns det även en röd rand längsmed analfenans bas. I övrigt verkar han pigg. Jag hoppas det beror på att akvariet är nystartat och att det inte är något smittsamt.

          Vi har även tänkt skaffa lite fler fiskar nu, algätare verkar vara en bra ide, men avlivning av tetran första kanske är det säkraste? Råd behövs nog just nu

          Kommentar

          • puffer
            • June 2010
            • 68

            #35
            Nya växter införskaffade (javaormbunke, skruvvallisneria och cacomba). Javaormbunken fästes i framkant på roten och har gett en betudlig skjuts i upplevelsen av djupet i karet. Dom andra två sattes till vänster där vattenpest och svärdsplantorna har vuxit som ogräs. Vattenpesten flyttades dit en svärdsplanta inte har trivts alls.

            Skickade även i ett 10 tal räkor och en äppelsnäcka. Hoppas det inte var för tidigt för dessa då jag vet att särskillt räkorna är känsliga för nitrit men jag har legat på 0 ända sedan starten så det ska nog gå bra.

            Så... lite bilder är väl på sin plats eller hur?
            Klicka på bilden för större version

Namn: akv1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,2 KB
ID: 2126725
            Klicka på bilden för större version

Namn: 229.JPG
Visningar: 1
Storlek: 159,6 KB
ID: 2126726
            Klicka på bilden för större version

Namn: 228.JPG
Visningar: 1
Storlek: 139,7 KB
ID: 2126727
            Klicka på bilden för större version

Namn: 230.JPG
Visningar: 1
Storlek: 149,3 KB
ID: 2126728
            Snäckan lockar till spontansång varje gång min treåring ser den

            Såg just två yngel från kejsartetrorna dessutom! Kan omöjligt säga hur stora dom var, tyckte det simmade runt nått skit bland vattenpesten, sen såg jag att det faktiskt var små fiskar
            Senast redigerad av puffer; 22 August 2010, 20:04.

            Kommentar

            Arbetssätt...