Det som ska bli 100 l asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Lycka till! Se till att inte få hem missbildade mosaiker bara. Det var två av mina som hade sneda munnar och den ena dog för ett bra tag sedan medan den senare dog nyss och hade inte växt en mm på en evighet.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      Hmm :/ Det lät ju inte så trevligt.
      Nåja, han håller annars väldigt hög stanadard den här gubben, aldrig man skulle se några döda eller sjuka fiskar i karen eller något sånt, och jag tittade på hans mosaiker igår när jag var in så vad jag kunde se så såg de fina ut.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        Sådär ja, nu ska jag bara nålbinda klart min vante och sedan blir det tigerjakt. Hoppas bara gubben inte ändrar sig och inte vill ta mot dem när han ser dem. De senaste dagarna har det varit väldigt mycket rangordnings-fighter i karet så flera av de äldre tigrarna simmar runt med naggade fenor för tillfället... Och så ska vi inte förglömma mobbningsoffret som i princip saknar halva stjärtfenan.

        Att tigerbarber ger sig på andra fiskar? Glöm det, så länge de har artfränder att tugga på så är de lyckliga...

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          Mission accomplished! Jag har numera ett guramikar! Otroligt vackra fiskar som riktigt skimmrar! Lite hornsärv blir nog att införskaffa någon dag, de verkar tycka bäst om hörnet med riccian.
          På samma gång fick lite fler zebrafiskar komma med hem, så nu har jag:

          1+2 mosaikgurami
          10 zebrafiskar
          3 sewellior
          3 kuhliiålar

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Kul med fler som börjar gilla Asienbiotop och fiskar
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              Absolut! Måste ju finnas någon slags motvikt till alla SA

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Ursprungligen postat av Miliimli
                Absolut! Måste ju finnas någon slags motvikt till alla SA
                SÅ sant
                Hur har det gått (erkänner att jag inte orkade läsa hela projekttråden), har du hittat de invånarna du vill ha?
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  Jag hoppas det!
                  Började med tigerbarber som jag i min okunskap skaffade för snart 1 1/2 år sedan när jag skulle starta mitt första egna akvarie (om man inte räknar med de akvarier vi haft hemma när jag var yngre).
                  På senaste tiden har jag blivit mer och mer less på tigrarna, är inte så kul med fiskar som mobbar ihjäl någon liten stackare hela tiden och äter varandra levande... (oj, liite bitter har jag tydligen blivit :P)
                  Så nu övergår jag till guramis, hittills är jag nöjd, väntar bara på att de ska våga börja utforska karet lite mer..
                  Och sewelliorna är underbara, så ja, på det stora hela är jag väldigt nöjd med firrarn jag har

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Ursprungligen postat av Miliimli
                    Jag hoppas det!
                    Började med tigerbarber som jag i min okunskap skaffade för snart 1 1/2 år sedan när jag skulle starta mitt första egna akvarie (om man inte räknar med de akvarier vi haft hemma när jag var yngre).
                    På senaste tiden har jag blivit mer och mer less på tigrarna, är inte så kul med fiskar som mobbar ihjäl någon liten stackare hela tiden och äter varandra levande... (oj, liite bitter har jag tydligen blivit :P)
                    Så nu övergår jag till guramis, hittills är jag nöjd, väntar bara på att de ska våga börja utforska karet lite mer..
                    Och sewelliorna är underbara, så ja, på det stora hela är jag väldigt nöjd med firrarn jag har
                    Funkar tigerbarberna med guramisarna?
                    Ja visst är sewelliorna underbara själv har jag en billig kopia Borneosucker.

                    Bild?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      Nix, tigerbarberna får käka upp varandra bäst de vill i akvariegubbens affärslokal
                      Tog det säka före det osäkra och bytte idag
                      Kameran har mystiskt försvunnit så jag har inga bilder på nykomlingarna men här finns på karet med de gamla huvudinvånarna:



                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Nix, tigerbarberna får käka upp varandra bäst de vill i akvariegubbens affärslokal
                        Tog det säka före det osäkra och bytte idag
                        Kameran har mystiskt försvunnit så jag har inga bilder på nykomlingarna men här finns på karet med de gamla huvudinvånarna:



                        http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlF...0/P8230133.JPG
                        Skönt att du har en sån fiskaffär där du kan byta ut de elaka fiskarna.
                        Att de ska vara så grotesk elaka....
                        Har du planer på att skaffa ett stim av ngt slag?
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          "Stimmet" me zebrafiskar ökade med 100% idag , så nu har jag 10 av dem. De fem första verkar väldigt glada över att ha fått lite mer lekkamrater

                          De nya guramisarna är väldigt sprakiga av sig ännu, men jag hoppas de lugnar ner sig så småningom.

                          Nu blir jag ju sugen på att skaffa fler saker som jag inte kunnat ha förut, t.ex. amanoräkor skulle vara kul att ha i det här karet! Eller äppelsnäckor.. (kommer de från asien btw?)

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            "Stimmet" me zebrafiskar ökade med 100% idag , så nu har jag 10 av dem. De fem första verkar väldigt glada över att ha fått lite mer lekkamrater

                            De nya guramisarna är väldigt sprakiga av sig ännu, men jag hoppas de lugnar ner sig så småningom.

                            Nu blir jag ju sugen på att skaffa fler saker som jag inte kunnat ha förut, t.ex. amanoräkor skulle vara kul att ha i det här karet! Eller äppelsnäckor.. (kommer de från asien btw?)
                            I know the feeling!
                            Jag har ingen erfarenhet av Amanoräkor. Har körsbärsräkor som är röda (ger en färgklick till karet) och de är lätta oh ynglar av sig lätt.
                            Äppelsnäckor och räkor en super bra kombination i karet, städpatrull och så finns det snygga äppelsnäckor med
                            Äppelsnäckor kommer inte från Asien, men so what. De gör en riktigt bra jobb med överbliven mat.

                            Risken finns att zebrafiskarna kommer att smaka på dina räkor, men har du mkt gömställen och mycket växter (som du visade på bilden) så kan räkorna gömma sig. De brukar komma fram efter några veckor.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              Ja man behöver väl inte vara hur sträng som helst med det här biotopandet
                              Jag har ju red crystal i ett annat litet kar, och de har just släppt maaassa räklingar, så om de överlever kanske de får plumsa ner i stora karet i stället så inte lilla burken blir överbefolkad.
                              Det jag verkligen skulle vilja få tag på är några ordentliga flytväxter, typ musselblomma eller liknande.. men här finns inget sånt över huvudtaget :/

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                Ursprungligen postat av Miliimli
                                Ja man behöver väl inte vara hur sträng som helst med det här biotopandet
                                Jag har ju red crystal i ett annat litet kar, och de har just släppt maaassa räklingar, så om de överlever kanske de får plumsa ner i stora karet i stället så inte lilla burken blir överbefolkad.
                                Det jag verkligen skulle vilja få tag på är några ordentliga flytväxter, typ musselblomma eller liknande.. men här finns inget sånt över huvudtaget :/
                                Du har ett pm

                                Ja men då så Det du behöver göra då är "bara" att ibland nån gång och då och köpa in lite nytt blod, en eller två CH red. Det kan vara bra när man får igång de med ynglandet
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...