Det som ska bli 100 l asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #61
    okej, chokladguramin verkar vara för krävande för mig och det kar jag har nu.. Suck, jag som verkligen skulle vilja ha ett par av någon annan sort också.. Det ser så tomt ut i karet nu, när både svärdbärarna, neontetrorna och ancistrusarna är borta. (Fiskade för övrig upp minst 50 ancistrusyngel här om dagen som får växa till sig i det nya yngelkaret nu en tid) På måndag ska jag i alla fall och inhandla fler tigrar, så då blir det förhoppningsvis lite mer rörelse i karet!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #62
      Sänk pH en grutta och det borde gå super! Testa?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #63
        Jag måste säga att jag är grymt sugen på det... men jag ska fundera lite.. Jag vill ju de ska må bra också, och enligt vad jag läst vill de ha i princip stillastående vatten, vilket inte direkt går ihop med sewelliorna... men men forska vidare bara

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #64
          Du får skaffa ett till kar!
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #65
            Haha, då blir inte sambon glad, har ju redan 3
            ..Eller egentligen är det väl jag som inte blir så glad... vi, eller han, har en överenskommelse så för varje kar jag skaffar får han skaffa en dator till... Och en dator till har vi verkligen inte plats med!!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #66
              http://jkontherun.com/2008/01/10/yinlips-micro-p/
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #67
                aah, smart!

                Idag var jag efter 5 små tigrar till.
                Hos den vanliga akvareiaffären där jag handlar var tigrarna slut idag och det skulle inte komma in nya förrän på fredag, och då jag har så dåligt tålamod så gick jag till djuraffären en bit bort och kollade in deras akvariedel.
                Vanligtvis handlar jag sällan där då de alltid tar överpriser på allt och de ofta ligger döda fiskar i nästan alla kar, men just tigerkaret såg bra ut idag, så 5 st småttingar fick följa med mig hem!
                Jag ville ha honor, då jag nästan bara har hanar från förr, men vi får väl se om könen jämnade ut sig något eller inte...

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #68
                  Yes! Den äter!!
                  Har varit lite orolig för en av de nya tigrarna, den har både hållit sig lite undan de andra, mest gömt sig under ricciamossan eller in i någon växt, och vad jag än matat med har den inte visat något intresse.
                  Men så igår började den i alla fall snegla på ytan när det var matdags och idag åt den faktist! Inte mycket, men lite i alla fall. Hoppas det börjar gå mot rätt håll nu i alla fall!

                  Sewelliorna har börjat vara framme mest hela tiden nu också, och de borde vara av båda könen så kanske man skulle prova att odla lite på dem senare.
                  Nu ska först ancistruskullarna få växa till sig i yngelkaret och sedan ska jag prova odla lite tigrar också, men sen, efter det kanske

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #69
                    Nu börjar det bli dags för en uppdatering här!

                    Den tiger som inte ville äta efter att jag köpt honom dog för ungefär en vecka sedan. Harmligt, men inte oväntat.. Resten av fiskarna mår i alla fall bra!

                    Vi har börjat grunna på lite månsken till karet, och vi har ett slags... rör... (SÅ oteknisk!) som lyser blått... (borde verkligen inte skriva det här utan att ha med sambon som skan säga vad det är för något..)
                    Men kan man tro använda det, eller är det väldigt viktigt att ljuset lyser med rätt... något (suck det här blir ju till ingenting!) nanometer är det ord som tyker upp i min skalle
                    Månskenet ska inte vara på hela natten, utan bara 1-2 h efter att den valinga lampan slocknat för kvällen.

                    Sedan är jag i startgroparna att kicka igång min första artemiaodling. Eller ja, kläckning. Har aldrig provat förr, men måste väl ta och läsa genom den där manualen jag sett här på zoopet nån gång!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #70
                      du menar att det lyser med rätt våglängd. är det ett vanligt lysrör eller vad?

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #71
                        nääej, eller ett slags lysrör är det väl. Tror det är meningen att typ ha i bakluckan eller under sätena på en bil om man vill styla den

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #72
                          haha! okej :P men testa o sätt dit den o se hur det blir.

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #73
                            Jo, vi har provat, och det ser nog helt okej ut, det var det där med våglängden jag undrade över :P Eller om fiskarna tar väldigt illa upp om det lyser med fel våglängd en två timmar/kväll

                            (tänk att någon faktist förstod vad jag menade! :O )

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #74
                              njaa det tror jag inte är någon fara. fiskarna bryr sig inte mycket. o växterna behöver du nog itne tänka på heller för de bryr sig mer om huvudbelysnigen på dagen. så det är nog bara att köra på sörrö

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                #75
                                Ookej, priima!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...