Det som ska bli 100 l asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    ja jag vet. gjorde själv en regäl ansning i förra veckan. tog bort en hel håv full med andmat men jag tror väl inte att det ska göra något. det ser förmodligen likadant ut igen om någon vecka.

    och flytormbunkarna hade invaderat ytan i nästan 2 lager över hela! det var några plantor som fick säga adjö där, hehe

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      Haha, jo här också Tog bort nästan alla gamla (som blivit otroligt stora och konstigt förvridna) och lämnade bara några yngre plantor av flytormbunkarna. Men de ser ut att ta sig bra, så inte lär det dröja länge innan de börjar bli stora och bre ut sig heller

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        Karet i princip nerlagt nu. Vattenskada i väggen bredvid där akvarierna står, så med därpåkommande renovering fanns det inte mycket annat att göra. Dedär med i princip... Attans vad tråkigt och jobbigt att tömma ett akvarie!
        Sen är det ju dedär med att man inte vet hur mycke fisk man har.... Som zebrorna... De blev rätt många yngel av förra vinterns odlingsförsök i alla fall. TROR nu jag fick upp alla såna ändå
        Sedan ålarna... Jag hade en gång 5.. en bestämde sig för att ta självmord i pumpen och det lämnar ju 4... However har jag bara sett två den senaste tiden...... Hittade och fångade in två... Grävde runt i sanden en stund och konstaterade att de två kvarvarande säkert dött...

        Tappar lusten totalt och lämnar akvariet tomt på allt annat än hälften av vattnet och sanden för kvällen.

        Går några timmar senare förbi karet igen och kikar av gammal vana in. Sedär! Ett stycke ål ligger så snällt på sanden och väntar. Lite bökande med håven och en del muttrande och svärande senare är även den infångad. Nåja, 3 av 4 är ju inte så illa?
        Gräver runt lite till, bara ifall att, men ingen mer bestämmer sig för att dyka upp.

        Klockan mitt i natten går jag förbi ännu en gång... och vad ser jag? Jo den fjärde ålen ligger där med ett väldigt retfullt leende på läpparna..... Suck!
        Grötar på en stund men den jäveln låter sig icke fångas. Happ....

        Ger upp för dagen och låter ålen vara där i det tomma kalla och tråkiga akvariet över natten. Hoppas den lärt sig en läxa tills jag kommer hem från jobbet sen!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Varför lysnar inte fiskarna när man säger att man bara vill dem väl när man rotar runt med håven? Elle jävlas de bara?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            Ja a! Jag tror dom jävlas! Har du inte sett minen de kan ha ibland?!

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              Ja när man ska fånga dom så är dom jäklar i mig inte så dumma! Dom hittar alla ställen som inte går att komma åt med håven... Mer stressande för en själv får ju knappt att hitta

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                Ja precis! Domhär ålarna är experter på att ligga hopringlade och se väldigt håv-vänliga ut i ett hörn, men när man närmar sig med håven så *poff* försvinner de ner i sanden för att kanske eller kanske inte dyka upp i andra änden av akvariet...

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  Ålen infångad at last! Körde en fuling när jag äntligen fick tag på den och sprang upp för två trappor med den och sedan rätt ner i systers kar samtidigt som jag föreläste för henne att "såhär får man absolut inte göra! Långsam inkoppning, ge fiskarna chans att vänja sig, ph.. temperatur.. blablabla"

                  Får väl skylla mig själv för att jag fortfarande inte tömt det helt på vatten, men motivationen har inte direkt varit jättestor Guramisarna har fått nytt hem i ett 160 l kar hos en vän, så där kommer de säkert att må bra. Har fortfarande de 20-talet zebrorna kvar att skeppa iväg till närmsta djuraffär om ingen vill ha dem, men tills dess får de vänta i syrrans kar.

                  Akvariet i sig själv blir möjligtvis sålt till en arbetskamrat i veckan, så blir affären av måste jag i alla fall ta tag i saken och tömma det!

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    .... och så var det karet sålt!

                    Gissar jag kommer att börja sakna det enormt om några veckor och förbanna min egen dumhet för att jag sålt det... men men, det är väl bäst för både fiskarna och mig att jag inte har några kar just nu. Ibland önskar man nog det fanns mer tid..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...