Odling av Geophagus sp. tapajos orange head

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Odling av Geophagus sp. tapajos orange head

    NU jäklar är det dags att dra upp en kull av mina orange head. För många lekar har gått åt skogen så nu måste jag hjälpa dem lite på traven...

    Historik: För ca 1 år sedan köpte jag in en grupp små F1or från Åled. Av denna grupp finns det nu 3 fiskar kvar 1 hane 2 honor. De har lekt var tredje vecka under 5 månader nu men aldrig kommit särskilt långt. Av honorna är det en som är lite större än den andra och denna hona lägger större romkakor samt försvarar sin avkomma på ett bättre sätt än den mindre.

    Vid lek ser allt bra ut när de lägger romen men problemet har varit att hanen direkt efter romläggning har börjat uppvakta den andra honan i karet. Han har helt struntat i att hjälpa honan han nyligen befruktat romen åt.

    Vid två tillfällen har jag suttit vid akvariet när det tänts dagen efter romläggning. Hanen har då simmat fram till den romvaktande honan och börjat bråka genom lipgrip. Den andra honan har då simmat fram och ätit upp romkakan för sin rival.

    Nutid: Detta hände även idag den 6/7 men mitt i bråket mellan hane och hona verkade hanen fatta vad han gjorde, han attackerade då den romätande honan som hunnit sätta i sig halva kakan. Så nu står både herr och fru orange head och vaktar det som är kvar av rommen. Jag ska följa utvecklingen på detta och skriva såfort det händer något.

    Projekt: Min tanke med denna tråd var annars att starta ett odlingskar där herr o fru orange head ska få gå själva tills de får en kull. Med text och bild visa er övriga hur det går för dem.

    Min första fråga blir: Har ni några tips på hur odlingskaret ska se ut, inredning alltså? Jag har ett juvel på 70 liter som får fungera (för litet?).

    Hur ska jag agera när romkakan är lagd? Ta bort hanen eller testa att låta dem samarbeta och se hur det går?
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    #2
    Nu väntar jag på faktura för att bli goldmedlem så jag kan lägga upp lite bilder på lite lekar samt det kar de går i just nu.
    De går i ett 600 liters tillsammans med satanoperca,tetror,l-malar samt ett par apisto. Men som sagt, hoppas kunna lägga upp lite bilder snart.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Väntar med spänning på fortsättningen och bilder.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Är karet tätbefolkat kan det skapa dessa poolygama beteendena. annars har jag sett att mina geophagus orange heads leker som du beskriver och hanen drar vidare efter rommen är lagd, men när det väl är dags för tuggning så kommer han tillbaka och gör sitt jobb. Just idag började en av mina hannar att tugga igen. De lekte andra gången på 2 veckor. dock har jag aldrig sett dem släpp aut några frisimmare, vi får se om det lyckas.

        Jag ser också fram emot bilder på ditt kar och innevånarna! kul med en jordätarägare! Vilken satanoperca har du?
        Checking out...

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          #5
          Andra dagen och rommen uppäten. Idag på morgonen innan jag åkte till stranden stod både herr och fru och vaktade men något har väl hänt under dagen. Hur som helst, detta händer i stort sett vid varje lek och detta ger mig blodad tand till ett lekkar.

          Karet de går i nu har ni nog sett på jordätartråden men såfort jag kan lägga in bilder kommer uppdaterade bilder. Men sen ska tråden följa framförallt lekkaret. Har köpt sand till lekkaret idag, sandlådesand på bauhaus. Någon som har testat den????

          Mina orange head går tillsammans med 4 satanoperca leucostica, de är 12-13 cm stora men bråkar aldrig med mina orange head som är i samma strolek ungefär. Men tetror och andra fiskar gör väl möjligheten för yngel likamed noll så ett lekkar är väl ett måste om jag ska lyckas dra upp en kull.

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            #6
            Så här i semestertider får jag inte mycket gjort på mitt yngelprojekt. Därför passar jag på att visa lite bilder på karet mina orange head går i just nu.

            Kar: 600 L

            Invånare:

            Tapajos orange head 1+2
            Satanoperca Leucosticta 4 st
            Apistogramma cacatuoides 1+1
            Rödmunstera 25 st
            Otocinclus 10 st
            Siamensis 5 st
            L- 134
            L-177
            L-128
            L-144
            Bifogade filer

            Kommentar

            • irwin_fletch
              • April 2009
              • 544

              #7
              Inte riktigt koll på det här med bilderna men ge gärna lite tips om något kan bli bättre.
              Skitiga rutor får ni dock leva med...

              Lite bilder på de fiskar som kommer ingå i mitt kommande projekt.

              På sista bilden ser ni den senaste lekstenen. Den stenen kanske får följa med till yngelkaret senare...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                #8
                Lite bilder på andra invånare i karet. Min fina cacatuoides hane bland annat. Mina malar är inte lätta att få på bild vill jag lova. Kanske kommer framöver.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Danne_85
                  • September 2009
                  • 667

                  #9
                  Riktigt snyggt kar blir sugen på lite rescape i mitt jordätarlar nu

                  Jag hade min första lek på orangehead förra helgen, hanen var med o vaktade från första stund sen var rommen borta o hannen stod o tuggade men slutade med det efter 1 dag, så han hade väll svalt allting eller nått....Kul o se iaf.
                  Mvh: Danne

                  Foton:
                  http://www.blackroomphotos.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...