Nytt 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avendesora
    • October 2004
    • 179

    Nytt 540L

    Får hem ett 540L i helgen som jag planerar att starta upp så småningom men kan inte bestämma mig för vad som skall gå i karet... Tar gärna emot tips på trevliga fiskar, dock inga ciklider.
    /Cattis
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Bli en av oss Asien folk

    Lr jag försöker vara en iaf
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • Avendesora
      • October 2004
      • 179

      #3
      Nu har jag fått hem karet, STORT
      Vet fortfarande inte vad som skall gå i det men har blivit riktigt föräldskad i regnbågselritsa-Notropis chrosomus.
      /Cattis

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Åh, så roligt med ett tomt jättekar. XD OCh jag håller med - hoppa på Asien om du ändå inte vill ha ciklider.
        Nu hör givetvis inte regnbågselritsan dit (otroligt vackra, I know! Akvarieteknik verkar ha dem hemma dessutom. )... men antingen kan man fuska ; ) eller också tar man någon annan färggrann firre.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #5
          vad roligt jag ska dra igång ett 540L snart jag med ingen aning vad jag ska ha i det jag heller

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #6
            Bilder vill vi väl se lr?
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • Avendesora
              • October 2004
              • 179

              #7
              inget att se än, har precis knäckt ryggen när jag fyllde i sanden...
              Min lilla chihuahuavalp har invig det genom att kolla in varje hörn noga, hans privata sandstrand
              /Cattis

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Åh, men sand är också intressant. Om inte annat hade det varit intressant att se chihuahuaynglet in action. * flin * Vilken sand har du valt?
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Avendesora
                  • October 2004
                  • 179

                  #9
                  Fick med rådasand så det fick det bli. Hade lite akvariegrus liggande så det ligger underst.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Avendesora; 04 July 2010, 22:00.
                  /Cattis

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Haha! Jag säger det med ALL välmening, men de ser verkligen ut som söta små ökenråttor där i sanden. XD

                    Dock slår det mig.. är det inte lite Lite sand? Särskilt om du vill plantera en del växter. Det är visserligen en svår vinkel att avgöra ifrån, men det slog mig ganska omedelbart när jag såg bilden. I verkligheten är det kanske betydligt mer.
                    Smidigt att få med sant, hur som helst. ^^
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Va inga ciklider?! (=
                      Varför inte göra ett "malkar" av det hela med lite schysta loricariider, synodontisar, kölmalar etc. (under förutsättningen att vattenkemi och annat stämmer någorlunda överens så klart). När man ändå har ett såpass stort kar finns det ju en hel del schysta malar att välja mellan som man inte kan ha annars pga platsbristen, kanske skulle passa på...

                      Ursprungligen postat av Avendesora
                      Får hem ett 540L i helgen som jag planerar att starta upp så småningom men kan inte bestämma mig för vad som skall gå i karet... Tar gärna emot tips på trevliga fiskar, dock inga ciklider.
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pickles
                        Haha! Jag säger det med ALL välmening, men de ser verkligen ut som söta små ökenråttor där i sanden. XD

                        Dock slår det mig.. är det inte lite Lite sand? Särskilt om du vill plantera en del växter. Det är visserligen en svår vinkel att avgöra ifrån, men det slog mig ganska omedelbart när jag såg bilden. I verkligheten är det kanske betydligt mer.
                        Smidigt att få med sant, hur som helst. ^^
                        HAHA, ännu en som tänkte något i den vägen!
                        Ser ut att vara väääldigt lite sand enligt mig också. För att plantera många växter och förankra de väl brukar jag tycka att det ska vara minst 5cm att rota fast i. Sanden sjunker dessutom ihop en hel del efter ett tag i vattnet och jag bygger struktur på bottnen så det går åt en hel del.

                        Du har så många val att det inte är sant med karet, även utan ciklider! Om du vill köra Asien är det ett perfekt kar för en massa botior och/eller ålar.
                        Jag skulle dock nog satsa på måååånga förhållandevis små asiatiska fiskar, om du inte vill köra bräckt (sprutfisk och dyl). Mina dvärgbotior är helt fantastiska och jag kan verkligen se de små rackarna susa runt i ett stort kar. Någon slags betta (en kampfiskhane med fyra honor?) ett stort stim rasboror, ett gäng Sewellior flygandes över alla ytor som algätaare.
                        Dregglar...
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Avendesora
                          • October 2004
                          • 179

                          #13
                          Nja det ser ut att vara lite sand men det beror på att det mesta av den låg på andra sidan karet, det är 5 cm där det är som minst nu när jag fixat till det. Har ev tänkt ha tetror i det, är väldigt förtjust i liten smycketetra också och ett väl tilltaget stimm borde bli snyggt, givetvis ihop med lite andra passande fiskar, hade även tänkt någon räkart.
                          /Cattis

                          Kommentar

                          • Dubbel
                            • February 2010
                            • 92

                            #14
                            Fan va snyggt! Ett RIKTIGT stort stim smycketetror o en massa räckor i ett väldigt öppet men planterat kar alá takashi amono dregel

                            Kommentar

                            • Avendesora
                              • October 2004
                              • 179

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dubbel
                              Fan va snyggt! Ett RIKTIGT stort stim smycketetror o en massa räckor i ett väldigt öppet men planterat kar alá takashi amono dregel
                              Hade varit snyggt men det blir nog tyvärr inte i riktigt samma klass...
                              Blir smycketetror iaf, några förslag på passande sällskap till dem?
                              /Cattis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...