Mitt nya 350L kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chigak
    • May 2009
    • 78

    Mitt nya 350L kar

    Då vi köpt ny soffa till tv-rummet fick jag nu mycket mer plats över. Vad passar inte bättre än att fylla den platsen med ett nytt, större kar

    Så nu har jag beställt ett Juwel Rio 300 i mörkt trä. Det ger mig 350L istället för de 60l jag har nu i tv-rummet. Tyvärr kommer inte akvariet förrän nästnästa vecka men det ger mig ju å andra sidan tid att planera.

    Jag kommer att ha antingen Juwels Cliff bakgrund eller BTNs slimline men har inte bestämt mig än. Som bottensubstrat blir det Julas blästersand och jag kommer satsa på mycket växter.

    Sen kommer jag till det roliga, vilka fiskar som ska bo i karet. Jag har ju redan ett SA kar men det lutar åt att detta också kommer bli det.

    Jag funderar på Kurvciklider. Om jag ska ha det hur många är lämpligt i 350L?
    Sen har jag inte kommit längre i planerandet. Jag tar gärna emot tips om fiskar som passar att ha med Kurvcikliderna.

    Bilder kommer det att bli i massor så fort akvariet kommit hem och jag påbörjar uppstarten.

    Jag tänkte jag skulle använda mina Platy som går i det lilla akvariet som ska avvecklas som inkörsfiskar och låta det lilla ytterfiltret gå parallelt med det nya filtret för att skynda på allt lite.
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #2
    Trevligt - väntar på bilder!
    460L Amerika

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Nu känner jag mig tjatig men guianacaras är riktigt trevliga fiskar!
      Checking out...

      Kommentar

      • chigak
        • May 2009
        • 78

        #4
        Ursprungligen postat av Dre
        Nu känner jag mig tjatig men guianacaras är riktigt trevliga fiskar!
        De känner jag inte till men jag ska kolla upp vad det är för några=)

        Kommentar

        • quattromaniac
          • June 2010
          • 286

          #5
          Ska bli kul att följa detta!
          Angående bakgrund så har jag nyligen skummat igenom nätet efter synpunkter då jag själv startat ett nytt kar
          Vet att en hel del var besvikna på juwels bakgrunder då de släppte färg! Därför blev det slimline basalt/gneis för mig....
          Finns några bilder om du inte sett den versionen i länken här under.
          Vårt nya sällskap/diskuskar
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

          Kommentar

          • chigak
            • May 2009
            • 78

            #6
            Ursprungligen postat av quattromaniac
            Ska bli kul att följa detta!
            Angående bakgrund så har jag nyligen skummat igenom nätet efter synpunkter då jag själv startat ett nytt kar
            Vet att en hel del var besvikna på juwels bakgrunder då de släppte färg! Därför blev det slimline basalt/gneis för mig....
            Finns några bilder om du inte sett den versionen i länken här under.
            Det lät ju inge bra med Juwels bakgrunder. Jag har BTNs slimline röd gneis i ett av mina andra kar och den är jag bara nöjd med. Kanske blir BTNs basalt/gneis för mig med i detta karet. Den är jättesnygg!

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              Spännande att uppgradera sig så i storlek! Fint med ett hörnakvarium!

              Kommentar

              • chigak
                • May 2009
                • 78

                #8
                Ursprungligen postat av Föllförfisk
                Spännande att uppgradera sig så i storlek! Fint med ett hörnakvarium!
                Jo det blir kul att få större även där. Jag har ju ett 450L och ett 375L också på andra ställen i huset. Även om det kommer stå i ett hörn så är det inget hörnakvarium utan ett vanligt rektangulärt kar.

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Jag har oxå ett "vanligt" i en hörna av av vardagsrummet, mkt fint!

                  Kommentar

                  • zeke66
                    • November 2005
                    • 257

                    #10
                    Jag beställde ett likadant kar i dag fast i bok färg..Beställde samtidigt juwels egna bakgrunder sjukt snygga. http://www.gibbon.se/Products/Produc...05&Parent=2091
                    Köpte även samma till att täcka filtret som sitter i karet. Juwel har en färdig lösning för detta.
                    Stercus accidit

                    450L med Tropheus Ilangi
                    350L Växt och mal akvarium

                    Kommentar

                    • chigak
                      • May 2009
                      • 78

                      #11
                      Då jag vill satsa på att ha detta som ett växtkar funderar jag på att skaffa ett CO2 system. Men då jag inte haft det innan behöver jag tips på vad jag ska skaffa. Jag har kollat på olika kompletta system och tänkte höra med er här om något av de är bra. De jag kikar på är den här



                      och den här http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1285&page=1

                      och denna http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1282&page=1

                      Så vad säger ni som kan detta. Ska jag satsa på någon av de?

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #12
                        Tycker du ska köpa delarna separat, kiten är sådär. Du kan köpa en ombyggd 6kg brandsläckare hos presto för 1600 kr, då får du den fylld och trycktestad med ventil osv. Får köpa till manometer och megnetventil.

                        Reaktorer har jag 2 över du kan få billigt dennele är märket.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Guianacaras är en lite mindre jordätare med ett vackert utseende. Snyggast i min mening är Guianacara Owroewefi från floden Petit Laussat eller Grand Laussat i French-Guyana.

                          Här är en film på ett gäng vildfångade dylika (Fångade av Uwe Werner):

                          samt:


                          Själv har jag Guianacara Geayi som jag tycker är mina coolaste fiskar just nu:


                          Lite bilder på mina 55 yngel nu 3 cm samt föräldrarna:
                          Bifogade filer
                          Checking out...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...