ny här med 500L amazonstyle

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarljunggren
    • June 2010
    • 88

    ny här med 500L amazonstyle

    tjena mitt namn är Oskar e ganska ny här på forumet.
    har haft akvarium i 4 år nu hade ett på jewel 110L som första akvarium sen ett på 375L och nu ett på 500L och ett mini på 5.5L som i köket
    blandar lite olika fiska men försöker göra mitt akvarium till svartvatten kar så mycket rötter å grenar i såklart mina favorit fiskar som jag har är min oskar ciklider ca 25-30 cm( Astronotus ocellatus) och sen mina små gulliga vändmalar (Synodontis Eupterus) så klart
    sen har jag 2 st Hypostomus plecostomus som är ca 4 år nu orkar inte rabbla upp alla fiskar nu lägger ut lite bilder på en del av dom

    här kommer lite blandade bilder på akvariumet å några av fiskarna har inte foton på alla.




















    det är några av dom sen så får ni så klart en bil på det gulliga lilla 5.5L ( lite alger på det på bilden men men så kan det va ibland

  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Välkommen hit Oskar!

    Riktig snygg burk! firrarna med för den delen!
    Checking out...

    Kommentar

    • Malawi1
      • February 2009
      • 583

      #3
      plecotomusen var riktig stor och snygg , är den bara 4 år? min är 3 och är ca 13 cm. växer lika långsamt som ett träd.
      375 liter malawi / tanganyika.

      96 liter SA

      Kommentar

      • oskarljunggren
        • June 2010
        • 88

        #4
        skulle behöva svar på en sak är det någon som vet vad detta är för fisk. köpte den för ett par veckor sedan för att jag tyckte den såg cool ut:P

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          #5
          Ursprungligen postat av oskarljunggren
          skulle behöva svar på en sak är det någon som vet vad detta är för fisk. köpte den för ett par veckor sedan för att jag tyckte den såg cool ut:P
          Inte riktigt säker men jag tycker det ser ut som nåt koi liknande om man kollar på fenor, kroppsform, tömmarna osv.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Är det inte en albino eldstjärt,

            ?
            Checking out...

            Kommentar

            • oskarljunggren
              • June 2010
              • 88

              #7
              affären jag köpte den av sa iaf att de va en sorts mal den är ca 15cm lång

              Kommentar

              • cavelzini
                • October 2009
                • 318

                #8
                Kan nog stämma med albino eldstjärt...har dock för mig att de brukar va vita med röda fenor men det kanske finns fler färgvarianter!

                Fick intrycket att det är nån form av karpliknande fisk iaf.

                Mal låter ju lite mer tveksamt tycker jag i alla fall, och är det en eldstjärt så lär den ju inte bli så mycket större.
                Senast redigerad av cavelzini; 25 June 2010, 00:30.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Vita med röda fenor är en regnbågseldstjärt, men det finns albino också.

                  Checking out...

                  Kommentar

                  • oskarljunggren
                    • June 2010
                    • 88

                    #10
                    hade tur med min om det är en eldstjärt för denna är extremt lungn eller ja han kan inte göra så mycket mot dom andra fiskarna så

                    Kommentar

                    • oskarljunggren
                      • June 2010
                      • 88

                      #11
                      här kommer en bild på en av mina 2 Chokladmalar (Platydoras costatus)
                      är lite svårt att fota dessa för dom bara ligger under stenar å rötter hela jäklar dagarna
                      jag vet inte men tror min ena är bild den ee vit i ögonen eller så är den bara sån men den varkar klara sig.




                      och en bild på min Blå gurami den är ju så jäklar tråkig men har inte maga till att döda den, fick det med mitt 375L



                      och 2 st Ancistrus sp L144 lyckades inte ta någon bild på dom men googlade en älskar dessa dom har levt i 4 år nu å got igenom 3 akvarium


                      sen en stor jäklar pleco, kan någon snäll människa säga vilken sort det är har totalt glömt bort det finns ju så sjukt många malar:P

                      Senast redigerad av oskarljunggren; 25 June 2010, 13:57.

                      Kommentar

                      • sandish
                        • August 2009
                        • 462

                        #12
                        Har själv påfåglar i ett 500 literskar fast mina är betydligt mindre än dina, mellan 5-8 cm typ.
                        Jag är väldigt förvånad över att ingen ännu har kommenterat din inredning som är väldigt fin i sig men tycker att du har alldeles för mycket onödigt i tanken som tar en massa onödig plats...speciellt plats som dina "oscar's" behöver. Dom är ju trots allt ganska så stora och behöver all plats dom kan få. Nu, jag vet att Oscar fisken gillar sina grottor men fortfarande, kanske lite för mycket...


                        För att ge ett exempel, på den första bilden, i det vänstra hörnet är det ju packat med junk. Det är ju i stort sett stopp i den delen förutom det lilla hålet som finns. Även alla träpinnar som sticker ut lite här och där, jag skulle nog ta bort ett antal av dom då, igen fiskarna behöver den plats som finns. Inredning i all ära men tanke på att du har en ganska stor tank så borde du utnyttja det stora utrymme som finns.

                        Annars rätt coolt!
                        500L Monster Tank
                        1st Paroon haj
                        3st Påfågelciklider (Oscar)
                        1st Gibbicep

                        1 st Redtail Catfish

                        Kommentar

                        • oskarljunggren
                          • June 2010
                          • 88

                          #13
                          skåp byggt

                          Tycker varkligen inte om att ha aluminium ställningen synlig undertill så byggde ett skåp över det för att snygga till det, här kommer ett par bilder på de. ( kanske inte top kvalitet men det är bättre än förut. )
                          här är början på det.


                          Här är det färdigt.(satte dig lite dekaler för att snygga till det)


                          här är en helhets bild på allt. ska nog bygga en heltäckande ljusramp någon dag med. (lite dålig bild kvalitet men det är kameran som är rätt dålig)
                          Senast redigerad av oskarljunggren; 29 June 2010, 21:02.

                          Kommentar

                          • oskarljunggren
                            • June 2010
                            • 88

                            #14
                            ja då har man börjat bygga en heltäckande ljusramp:P några tips som man ska tänka på när man bygger detta??

                            Kommentar

                            • Föllförfisk
                              • April 2010
                              • 620

                              #15
                              Ser ju riktigt bra ut! Blev faktiskt bra med dekalerna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...