Hemmagjort av 720 liters kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #16
    Håller med "pessimisten" Kensa.
    Jag hade hellre satsat på ett sådant här än att äventyra privatekonomin med amatörbyggt akvarium: http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=30

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • tordh
      • February 2010
      • 71

      #17
      Ursprungligen postat av Kensa
      tja....det räcker inte med en veckas dokumenterad test för att göra ett f-bolag glad i hågen.

      det krävs som sagt var att man har dokumenterat det in absurdum hur man har byggt skiten.
      nästan så att det krävs konstant filmning om det skulle gå åt pipan.

      dessutom så räcker det inte med en vecka för att testa....krävs nog månader....

      vidare...du bor i en lägenhet...vad tror du övriga gäster + hyresvärd / styrelsen tycker om att det rusar
      650 liter vatten i huset .....som inte täcks av försäkring......

      kostnaderna i din lägenhet kanske är under kontroll......men i lägehten under....och under den...och under den...


      fast du kanske bor i betongkällaren.......


      .
      förstår hur försäkringsbolagen och dylikt kommer att tänka om det skulle läcka. Men tror inte att det kommer göra det, men självklart ska man aldrig säga aldrig

      vidare så bor jag i lägenhet längst ner och har endast en granne väg i väg. Skulle det mot förmodan läcka så självklart kommer det bli dyrt men om man verkligen gör allting noggrant från första början så bör det ju inte gå fel...
      Har ett halvt zoo hemma hos sig

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #18
        Hej Tordh!

        Jag tycker ditt bygge låter riktigt läckert. Det är dyrare att göra ett kar högt och det är därför standardakvariumen sällan säljs högre än 70cm. Jag har själv ett på 250*100*60 (L*B*H) och jag önskar ofta att det hade varit 250*100*100 för höjden gör en enorm skillnad av upplevelsen, nästan lika stor som djupet. Det man kan göra för att säkra att ens kar håller för det höga tryck som bildas vid högre höjder är att göra silikonfogen ännu djupare än själva rutan genom att placera glasstavar på typ 10*10mm mot bottenrutan där sidoglasen tar. DEt är även något som mitt försäkringsbolag tyckte var bra och när mitt 130L sprack olycka (barn som föll in mot det) så fick jag i alla fall pengar. Ta bara i rejält med glastjockleken och be någon som limmat akvarium syna det du gjort så ska du se att försäkringsbiten är ok.

        Angående back to nature bakgrunder i riktigt djupa kar så kan jag ärligt säga att en bakgrund som går ut 40cm från rbakrutan på sina ställen inte tillför speciellt mycket djupkänsla i ett kar som redan är 100cm djupt. Keep it high! Gör som du själv vill eller gär så alla får sitt tycke igenom! 150*80*80 låter grymt!
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          så tänkte jag oxå när jag gjorde ett försök på en liten minikub på 50 liter.

          säger bara att det var tur att den stod i uterummet i sina tre veckor....för den sprack dagen innan jag skulle
          tagit in den i sovrummet....

          det var som sagt var "bara" 50 liter....men satan i havet vad mycket vatten det blev på golvet.

          jag hade varit löjligt noga, jag hade läst och printat ut ett antal instruktioner....men ändå gick det fel...


          mit sista råd till dig om du nu struntar i alla andra så följ detta iaf.

          gör först ett litet kar på 30 liter....lär dig.....sedan gör du ett på 100 liter...lär dig...
          sedan gör du ett på 375 liter....lär dig,,,,,,och sedan gör du ett på 720 liter....



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #20
            Kul projekt! Höga kar är snyggt som fasen, men jag hade nog inte haft högre än 70, har 60 högt nu och det är på gränsen när man är och pillar i det. Vad du än kör på, lycka till!
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Vad kostar det att specialbeställa en burk hos någon välrenommerad akvariebyggare?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                #22
                Vad gäller försäkringsbolag så brukar den enda frågan vara: hur mycket kostar det? kolla inte hos glasmästare för det blir på tok för dyrt, vet att folk handlat på elitfönster i lenhovda, dit har du inte så långt
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  undrar hur planerna ser ut nu ??




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #24
                    Låter riktigt snyggt, men jag skulle nog köra på 60-65 högt. Att se fiskarna komma där innefrån är kul samt att mankan inreda med rötter som kommer från djupet och snirklar sig fram.

                    Jag tror inte att det är särskilt svårt att bygga.

                    Jag tror heller inte att försäkringsbolaget kommer att kräva dokumentation på hur bygget gick till, men jag vet inte har aldrig haft ett läckande kar. Däremot andra fuktproblem i mitt hus och det viktigaste för dem är ifall det är ett läckage inomhus eller från vatten utomhus samt hur gamla alla grejor är. Om du har vållat skadan pga oaktsamhet täcks det ändå av försäkringen.
                    I mitt fall hade mina barn lekt under diskbänken och skruvat av fästet till diskmaskinen så det sakta började sippra och medan vi var på semester så ökade läckaget och formligen sprutade när vi kom hem 2 veckor senare. Full teckning som tur var.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...