Mitt 300 liters börjar arta sig, eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    Mitt 300 liters börjar arta sig, eller?

    Har nu haft igång 300 liters karet ett tag, och tycker det börjar arta sig. Tyvärr är det nästan helt omöjligt att ta kort bara! I karet går sedan 3 veckor tillbaka 4 st blågurami, 1 hane och tre honor. Filtret är ett Fluval 305. Känns som det blir lite för bra tryck i det för att guramisrna ska gilla det, de föredrar ju rätt lugt vatten. Går det att dra ner på farten?
    Belysningen är för klen med 2 stycken 30 watts T8 rör, båda ramperna är dessutom för korta, täcker inte hela längden. karet är 125 cm, den ena rampen 100, den andra 110. har stoppat i reflektor på ena rampen, och bytt lysrör på den andra, sen tyckts växterna må liite bättre, om än inte helt hundra.
    Göder en gång i veckan med Sera florena. Imorrn är det dax för lite vatten byte tänkte jag!
    Länkar bilder så ni får se det hela från start..
    Torrbygger.. lavastenarna fick jag med då jag köpte akvariet.. Även den stora mangrooveroten.



    Akvariet på sin plats med liggunderlag i, spånar vidare på hur jag ska göra..



    Spånar vidare, köpt fler rötter, samt en anubias som fick "provsitta" lite..


    Gruset på plats, börjar känna mig lite mer nöjd med stenarna trots att det är onaturligt med den flata stenen på de andra..
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Svårt att säga hur det blev utan bilder med vatten och växter, men ser ut att ha potential att bli bra=)
    Är det Guramis som kommer husera karet sen med, eller har du dom som "piloter"?

    Hmm jag måste vara trött, missade helt bilden i första inläget=)
    Ser jättebra ut, kommer nog bli riktigt snyggt
    Senast redigerad av J.Milton; 20 June 2010, 22:01. Anledning: Slitet tbord så missar hälften av bokstäverna ibland;/
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Ser riktigt kul och snyggt ut redan!

      Inte bra med er som lägger upp massa nytt, jag blir bara mer och mer sugen på omstart på mitt akvarium som inte vill som jag vill!

      Men hoppas på fler bilder när du kommit längre
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Åkte hem till Hannesc i den här vevan o som snällt delade med sig av växter..
        På bilden är de i samt att jag handlat några fler.. Även satt fast lite javamossa på en del grenar, vilket det ska bli mer av. . Tänkt ha lite asientema i karet. Ska få ett gäng kardinalfiskar av en vän som föder upp i liten skala..


        Den stora roten flyter fortfarande, så placeringen ev den lilla är egentligen bara för att hjälpa till att hålla den större under ytan..
        Växterna mår inte tipptopp.. Men de verkar hämta sig lite med den förbättrade belysingen!
        Vad tycker ni om det? Förbättringar/förändringar? Tips på fiskar? Funderar på o lägga till 4 mosaikguramis, ver egentligen de jag ville ha , men de var slut i affären..
        Ville inte läggga tråden under projekt, då det ju egentligen bara är en vanlig uppstart, som vilken som helst..
        En del växter kommer troligen bytas, hade från början inte tänkt köra asien, utan blandat.. Kommer även bli mer grönt än nu, tycker det är lite "ogrönt", men å andra sidan har växterna inte växt färdigt heller!! Har även bambupinnar liggandes, som ska i framigenom, läste på lite, och det verkade rätt så meckigt att få det att bli, få dem att sjunka, hålla sig på plats mm.. Men under semesterna hinns det nog med!
        Senast redigerad av Föllförfisk; 20 June 2010, 21:48.

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #5
          Lägger till en dålig bild på mina guramis som är piloter i karet, hanen med sina tjejer!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jag tycker ditt kar ser jättefint och snyggt ut - du har verkligen fått till det!

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              Tack så mkt! Vad glad jag blir! Är ju som sagt inte klart ännu, ska plateras mer växter på rötterna, och bindas fast mer javamossa på en del grenar. Den lilla spretiga roten har ju inte fåttt sin slutliga plats heller..

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Mera javamossa tror jag blir en höjdare. Ser mycket lovande ut!
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Vad är det som inte vill som du vill med ditt kar?

                  Tack Jens A, det kommer!Har lite som bara ligger inklämt i roten på ett ställe, ska ta väck det o knyta fast. Om jag får mossan att överleva, den mår inte hundra.. Efter att ha sett javamossan i hannesc räkvas, insåg jag hur dåligt min egen java mår!! Lutar åt att börja med PMDD.

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Har ny bytt lite vatten för första gången, o rengjort rutorna från alger, var MKT välbehövligt kan jag säga! Blev så fint! Såg även att mina små musselblommor faktiskt verkar trivas bra i det karet! I mitt lilla trivdes de inte alls! Så det verkar som om allt funkar fint i karet! Bild kommer..
                    Börjar längta efter att utöka fiskbeståndet. Blir nog efter midsommar!

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #11
                      Här kommer en liten bild.. Inte hänt så mkt sen förra bilden iof, men det är rent i fint!


                      Nu måste jag skynda mig o ta hand lite om min sjuka häst innan jobbet!

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Har varit bortrest ett par dagar, och fiskarna mår fint! 26 grade i karet, lite varmt, men inte farligt.. Är grymt sugen nu på o få i mer invånare! Blir antingen 4 st mosaikguramis, eller ett gäng kardinalfiskar jag får ev en kompis. Vore kul att åka och hämta dem! Papegojbladen mår sådär måste jag säga, tappar en hel del blad. I övrigtmår de flesta växter helt ok.

                        Kommentar

                        • Peacefrogh
                          • June 2009
                          • 52

                          #13
                          Ser väldigt fint ut, gillar roten! Jag tror definitivt att du behöver kraftigare belysning för att papegojbladen ska trivas.
                          180L 120L 54L 20L 120L

                          Kommentar

                          • Rooster
                            • March 2006
                            • 1468

                            #14
                            Fint, mysigt inrett kar måste jag säga. Ser väldigt trevligt ut, även om jag föredrar sand framför grus.
                            Fish for Life!!!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av Peacefrogh
                              Ser väldigt fint ut, gillar roten! Jag tror definitivt att du behöver kraftigare belysning för att papegojbladen ska trivas.
                              Det tror även jag, speciellt om de ska hålla sig fina. Fast det kan räcka för att de ska växa så man kan alltid testa. Tappa nedre bladen kommer de tyvärr nästan garanterat göra och för att motverka behövs just ljus och kanske CO2.

                              Ditt kar ser riktigt bra ut! Jag kan nästan se någon slags malar ligg och trycka under stenarna och fiskar simma in och ut! För dina guramis skulle jag dock ha mer växter uppe flytandes vid ytan, med andra ord långa och/eller flytväxter.

                              Ska det bli asienbiotop nu?
                              Det finns gott om konstiga men fina asiatiska bottenfiskar som skulle gilla dina stenrös och liknande!
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...