Edge akvarium med räkor+ galaxy rasbora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nano_micke
    • June 2010
    • 3

    Edge akvarium med räkor+ galaxy rasbora

    Jag har tänkt starta upp ett räkkar med räkor och galaxy rasbora...Jag skulle vilja ha lite tips och råd med inredningen...


    Tänkte mig en typ av rotbit, samt någon trevlig mossa...Har kollat på christmas mossa tex, någon som vet var man får tag i detta? Eller finns det någon här som har nån kul mossbit att sälja?


    Kom gärna med tips och råd, när det gäller allt från vilken typ av sand/grus jag behöver ha till övrig inredning.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej! va skoj med ett edge-kar! jäkligt snygga men filtret är lite litet. tyvärr.

    mossa kan du hitta billigt på tradera. sök bara på akvarium! rötter är snyggt. jag har trollhassel i min räkvas. kolla gärna i tråden för inspriration!
    (länk i signaturen)

    tycker du ska köra med mörk sand. typ svart.

    o VÄLKOMMEN TILL ZOOPET

    Kommentar

    • nano_micke
      • June 2010
      • 3

      #3
      Hejsan!

      Det finna inga intressanta mossor på tradera nu, men jag är säker på att det finns någon användare här som har ....Verkar fint med trollhassel, jag undrar bara om det inte blir avfällningar i vattnet om man använder sådana grenar?

      Har funderat på svart sand, tack för tipsen =)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        'är nog nån användare som har.
        jag har inte haft några problem med avfällningar alls. se bara till att du låter de torka i nån vecka efte rdu köpt dom. för annars slår de ut om du sätter de i vatten på en gång.

        var nog nmed den svarta sanden. den senste tiden så har det pågått en stor diskution här på forumet angående vissa sorters svart sand. många som fått problem med fiskar som dör osv. så googla runt lite om den svarta sanden o läs på vilka du kan använda.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          hej! va skoj med ett edge-kar! jäkligt snygga men filtret är lite litet. tyvärr.
          Jag tycker att filtret är helt OK - mitt Edge-akvarium har nu varit igång ca. 8-9 månader (minst) och jag har ännu inte ens behövt att rengöra det så att det skulle vara för litet håller jag inte alls med om.
          Däremot är belysningen väl svag och det funkar egentligen bara med växter precis i gluggen under de 2 spottarna - vill man ha växter i ytterkanterna kan man bara ha växter med mycket små ljuskrav (Ljuskrav 1 i Zoopets artarkiv)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            aha. aa jag gick mest på vad micke på DM o jag pratade om. han har ju ett på kassa-bänken där. o han tyckte både filtret o belysnigen var lite litet. men belysningen kan man ju ordna med kanske ett par snygga spottar på var sin sida om "filter/belysnigs-makapären".

            men du har visst levande bevis på att det funkar med filtret o det var ju bra. då kanske jag går o köper mig ett sånt :P

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              angående mossa kan du ju kolla på redbee.se där hittar du nog vad du söker

              välkommen

              Kommentar

              • nano_micke
                • June 2010
                • 3

                #8
                Tack så mkt för alla trevliga svar...Det verkar som att det finns mkt kunnigt folk här....

                Kjell: Vad skulle då rekomendera för typ av växter/mossa? Tänkte som sagt ha några grenar av trollhassel med mossa på, men sedan vet jag inte om jag ska ha någon mer växt och isf vad..Gärna någon grön frodig och lättskött marktäckare?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av nano_micke
                  Kjell: Vad skulle då rekomendera för typ av växter/mossa? Tänkte som sagt ha några grenar av trollhassel med mossa på, men sedan vet jag inte om jag ska ha någon mer växt och isf vad..Gärna någon grön frodig och lättskött marktäckare?
                  Mossa är jag inte någon större expert på - men den vanliga javamossan är rätt tacksam, annars funkar algbollar, pellia och Najas också rätt bra.
                  Dock för att få en växt att fungera som marktäckare krävs rejält med ljus vilket är mycket svårt att få till i detta akvarium
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...