Mina Metallpansarmalar och deras rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosali
    • January 2010
    • 279

    Mina Metallpansarmalar och deras rom

    Som jag sa i en annan tråd så har ju mina pansarmalar lekt för första gången.
    Jag har lyckats spara lite rom som jag har i ett flytande yngelkar.
    Idag såg jag att har börjat bli svarta prickar i en del av romkornen. De är nu 2 dygn gamla. Inga har möglat vad jag kan se.
    Jag antar att prickarna är ögon som syns. Rätta mig om jag har fel.

    Men tråkig sak..... jag hittade 2 döda pansarmalar. De hade som något sår i huvudet. Kan det vara hål i huvudet-sjukan? Tyvärr tänkte jag inte på att ta kort av dem.
    Jag ropade ju in 10 stycken malar i en påse på auktionen i Malmö. Nu är det bara 8 kvar. Jag tycker mig ha sett något märke på huvudet, på sidan sas på några av dem. Men de är ju så kvicka så det går ju inte att se riktigt. Det har de haft hela tiden. Men det har inte varit direkt sår, bara ett litet märke på var sida. Som efter en tång. Nu tror jag ju inte att de är nupta med en sån, men det ser så ut. De har alla varit väldigt pigga hela tiden, ätit och bökat runt i sanden. Så jag hoppas ju inte någon mer dör.
  • Rosali
    • January 2010
    • 279

    #2
    Ursprungligen postat av Rosali
    Som jag sa i en annan tråd så har ju mina pansarmalar lekt för första gången.
    Jag har lyckats spara lite rom som jag har i ett flytande yngelkar.
    Idag såg jag att har börjat bli svarta prickar i en del av romkornen. De är nu 2 dygn gamla. Inga har möglat vad jag kan se.
    Jag antar att prickarna är ögon som syns. Rätta mig om jag har fel.

    Men tråkig sak..... jag hittade 2 döda pansarmalar. De hade som något sår i huvudet. Kan det vara hål i huvudet-sjukan? Tyvärr tänkte jag inte på att ta kort av dem.
    Jag ropade ju in 10 stycken malar i en påse på auktionen i Malmö. Nu är det bara 8 kvar. Jag tycker mig ha sett något märke på huvudet, på sidan sas på några av dem. Men de är ju så kvicka så det går ju inte att se riktigt. Det har de haft hela tiden. Men det har inte varit direkt sår, bara ett litet märke på var sida. Som efter en tång. Nu tror jag ju inte att de är nupta med en sån, men det ser så ut. De har alla varit väldigt pigga hela tiden, ätit och bökat runt i sanden. Så jag hoppas ju inte någon mer dör.
    .
    Tråkigt, men det blev inget. Rommen fick päls..... dvs. möglade. Bara hoppas på bättre tur nästa gång.

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Tråkigt, hade varit kul att följa, hoppas de försöker snart igen Hoppas mina kan försöka åxå
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Lite tips: En del öser i lite anti-svampmedicin i det kar där de förvarar äggen för att hålla undan mögel. När ynglen kläckt kan man med fördel ha dem i hop med en äppelsnäcka - den håller då rent och fint.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Rosali
          • January 2010
          • 279

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Lite tips: En del öser i lite anti-svampmedicin i det kar där de förvarar äggen för att hålla undan mögel. När ynglen kläckt kan man med fördel ha dem i hop med en äppelsnäcka - den håller då rent och fint.
          Det ska jag försöka komma ihåg till nästa gång. Tack för tipset.

          Kommentar

          • Rosali
            • January 2010
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av Klotte
            Tråkigt, hade varit kul att följa, hoppas de försöker snart igen Hoppas mina kan försöka åxå

            Jag har en till hona som är alldeles tjock av rom, så förhoppningsvis så blir det snart en lek till. Hoppas dina oclså försöker snart.

            Kommentar

            Arbetssätt...