Barnrummet - snabbprojekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Barnrummet - snabbprojekt!

    Jag blev glad när vi skulle starta upp akvariet i barnens rum på campingen (där jag jobbar) i år och chefen ställde frågan ifall jag ville ansvara för fiskval och skötsel.
    Tänk att få bestämma och handla när någon annan betalar, liksom! ^^ Det är inte så illa, även om jag naturligtvis måste hålla mig inom ganska snåla ramar. Fiskintresset på anläggningen är inte särskilt stort och jag tror att jag i sällskapet kommer ha svårt att motivera alltför knasiga och hobbyinriktade inköp. Därtill finns det inte mer plats för utrustning än vad som redan är förberett i väggskåpet. Men hey - man gör vad man kan!

    Vad jag har att röra mig med är ett kar på 196 liter. Måtten 80x40x60 (högt) om jag inte missminner mig. En ljusramp med två T5rör och ett rätt rejält innerfilter.
    Efter en kort förfrågan efter tips här på forumet bestämde jag mig för att glädja ungarna (och mig) med ett gäng färgglada malawi! Inget besvär med växter, och tacksamt med en stilren inredning som platsar bland mosaiken.

    Filtret har fått puttra på i ett av karen härhemma för att skapa en nyttig bakterieodling, och i morse var jag uppe i ottan för att utanför ordinarie arbetstid ordna med inredningen (åtminstone basen för den) och vattenfylla. Som pilotfisk har de fått låna min tjusiga gibbe som är stor nog att stå på sig mot de tjusiga cikliderna och.. well..
    Det är här jag behöver lite hjälp. *ler*

    Fiskval.
    Första gruppen kommer bestå av fyra små Golden. Rätt snälla, enkla och fantastiskt färgstarka. Till dessa skulle jag i framtiden vilja ha ett gäng markanta blå varianter (demasoni?), eller kanske randiga auratus.. men jag är osäker på vad som får plats och vad som passar.
    Själv hade jag en rätt pigg odling med lombardoi för x antal år sedan och de var otroligt tacksamma fiskar tyckte jag - men nu läser jag att de är både känsliga och aggressiva.
    Help! XD
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Jag hann ta två foton på grunden till stenröset i mitten, sedan tog batteriet på kameran naturligtvis slut... men ni får en idé om hur layouten ser ut i alla fall.
    På hitsidan om karet finns spädbarnskaren och handfat på knatteivå, och på andra sidan väggen ett helstiligt hörnbadkar för de äldre ungarna. Det är duschmunstycket i form av en röd anka man ser sticka fram. : )
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3263.JPG
Visningar: 1
Storlek: 98,4 KB
ID: 2124873Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3264.JPG
Visningar: 1
Storlek: 106,1 KB
ID: 2124874
    Under sanden finns tunn frigolit - och jag har vackert fyllt på en hel del utav samma finsilade strandsand omkring stenarna sedan fotot togs. Filter, ljus, vatten, sten och segelfenspleco är dessutom på plats. Ni får använda fantasin till nästa uppdatering!
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Spännande! Tror det kommer bli jättesnyggt. Kan dock inte ett dugg om Malawi, haha. Men kommer kika på bilderna

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Jag hade nog byggt ut stenrösen mot kanterna istället för att inte skapa sån boxkänsla i karet. Tror det skulle ge ett bättre och mer levande intryck I övrigt tycker jag det känns som ett bra val med Malawi till den mosaiken!
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Tack Vimsa! Det kommer fler imorgon. ; )

          Sultanen: Jag hade tänkt låta stenröset klättra upp emot högra kanten (filtret sitter på vänstra sidan) i början, men jag blev plötsligt rädd om glaset och tvekade att låta stenen ta stöd mot någon ruta överhuvudtaget. Funkar det? Är jag bara harig?
          Ännu finns det tid att ändra sig.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Har du 60cm högt kar så har du väl minst 8-10mm glad? Det bör inte vara några problem men kan du dölja det så är det ju ett alternativ att lägga en bit liggunderlag eller liknande emellan så du slipper få en vass sten in i rutan, hade nog personligen gjort så om jag kunde lösa det på smidigt sätt.

            Jag hade nog behållt stenröset ganska lågt och delat upp det i två "klumpar" på sidorna och låtit det avta rejält mot mitten, svårt att se resultatet av det riktigt i huvudet men en ganska låg konstalation hade jag nog valt i alla fall.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Glaset är 8mm tror jag bestämt... men det är lite av och till med att använda något stöd mellan glas och sten på kortsidorna eftersom det omedelbart kommer att synas mot mosaiken. Såvida det inte blir ett Mycket tätt och heltäckande röse förstås, och då behöver jag nog mer sten. *ler*
              Jag ska se till att åka in tidigt imorgon och känna efter lite angående möbleringen på din inrådan. Då bjuder vi också på lite tydligare bilder, med ljus och sand på plats.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Låter lysande! Man skall prova sig fram, jag ger bara mina spontana tankar, gå inte för mycket på dem

                Vågar du inte avlasta mot rutan får du bygga från botten istället, även där kan du ju prova dig fram med hur du tror det blir bäst, lyckas du dölja det kan du ju använda någon avlastning. Annars funkar väl genomskinlig plexi som skydd också iofs.
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • JacobT
                  • January 2009
                  • 573

                  #9
                  coola mått på akvariet
                  ><(((*>
                  *> MVH jacob
                  ><(((*>

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Sultanen: Åh, men det är ju spontana tankar jag vill ha! Hjälp mig gärna med kompletteringen av fiskar också. ; )

                    Jacob: Ja, inte sant? Skulle inte ha något emot att ha det hemma och köra något spännande med olika lager av fiskar! Synd att det är i minsta laget för skalarer.


                    Idag blev det inte så mycket fixat i karet som jag trott. Det är fredag och vi hade naturligtvis mycket att göra inför helgen, och jag hade definitivt inga planer på att stanna över denna eftermiddagen.... dessutom har jag slut sten. Såå... Här är ett par alternativa bilder på baslayouten bara.

                    Lakeside wiev och backside waters. *ler* Stenen på toppen är definitivt relokerad - och jösses så svårt det är att fota i solskensrum! (Japp, Gibbe har en gurka.)
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3336.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,2 KB
ID: 2124906Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,3 KB
ID: 2124907
                    Lite avstånd, och badkaret, samt en närbild på basen till röset. Det enda jag Verkligen gillar är stenarna som klättrar upp ur sanden.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3338.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,0 KB
ID: 2124908Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3342.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2124909

                    Och i slutet av dagen gleeeeed liksom det hela närmare kortsidan istället. *ler* trollhasseln är en liten tanke bara för att göra inredningen lite mer spännande. Märk väl att den inte är på plats ännu. Den är bara en idé som ska beprövas när jag fått tag på mer (större?) sten!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3347.JPG
Visningar: 1
Storlek: 83,4 KB
ID: 2124910Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3344.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,6 KB
ID: 2124911
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Tillägg: Jag funderar på att byta ut ett av rören, eller båda, mot ett blåare och klarare MarineGlo. Åsikter?
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pickles
                        Tillägg: Jag funderar på att byta ut ett av rören, eller båda, mot ett blåare och klarare MarineGlo. Åsikter?
                        Fan va coolt jag har själv haft tanken men det har inte blivit av än men nu blev man inspererad igen
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • JacobT
                          • January 2009
                          • 573

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pickles
                          Tillägg: Jag funderar på att byta ut ett av rören, eller båda, mot ett blåare och klarare MarineGlo. Åsikter?
                          skulle byta ut båda rören
                          ><(((*>
                          *> MVH jacob
                          ><(((*>

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #14
                            Bra idé med andra ord? Topp! =) Då blir det nya lysrör närhelst jag får tillfälle att handla... kanske redan imorgon - det beror på vem det är som åker förbi för att hämta firrarna på affären.

                            Annars har jag gjort ett besök för att se till min lille firre och dessutom snott lite sten ifrån minigolfbanan. NU har vi ett stenröse!
                            Naturligtvis glömde jag kameran hemma dock, så bilder kommer lämpligtvis imorgon med de första malawisarna på plats.

                            Vad säger ni sedan om sällskap till Golden? Demasoni (vansinnigt läckra! Puh) små lombardoi eller någon Auratus?
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              #15
                              Demasoni lätt
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...