Mitt 140l.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cavelzini
    • October 2009
    • 318

    Mitt 140l.

    Efter totalomgöring/ rengöring av karet idag pga. nån skum mögel infestation.

    Efter rådslag med herrar som har bättre koll än va jag har så är det klart att: (troligtvis så har den uppkommit pga av övermatning från min sida tyvärr).

    Men men... alltid en ursäkt att fixa till karet lite

    Så tänkte jag lägga upp en tråd då det alltid är intressant med lite andra synpunkter.

    Invånare i karet i nuläget

    2 st små skalarer

    10st Guldbarber

    6 st Wagtailsvärdbärare

    1+1 Ancistrus

    4 st Äppelsnäckor

    3 st Asolene Spixi

    X antal Malajsiska Sandsnäckor

    Då allt fick göras om relativt snabbt pga. mögelskiten så fanns det inte så mycket tid till att planera layouten men då det är ett rent sällskapskar så har jag försökt få till lite mysig djungelfeeling på det hela.

    Inte riktig bestämt mig för va jag tycker om resultatet än men jag blev någorlunda nöjd i alla fall

    Bild på karet som det ser ut nu:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ser trevligt ut

    sen är jag en såndar fjant som inte vill balnda fiskar från olika världsdelar. så jag hade nog försökt bli av med barberna. men annars mysigt

    Kommentar

    • Virros
      • January 2010
      • 488

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      ser trevligt ut

      sen är jag en såndar fjant som inte vill balnda fiskar från olika världsdelar. så jag hade nog försökt bli av med barberna. men annars mysigt
      Samma här.
      Om det sak vara "biotop" så ska det bara va fiskarna från den världsdelen !! :P

      Kommentar

      • cavelzini
        • October 2009
        • 318

        #4
        Håller med er att det inte är så kul att blanda men jag hade barberna sen innan och fick med skalarerna när jag köpte karet, men ska försöka få karet till enbart SA/CA har jag tänkt...

        Om jag ska byta ut barberna mot något så blir det väl mot nån dvärgciklid, apistogramma lr liknande i så fall...nån som har några tips på någon sort som skulle kunna funka i detta karet har förstått att de är relativt känsliga men det är ju ruggigt fina fiskar...har ingen erfarenhet av sånna så jag är tacksam för tips. sort, antal, osv.

        Denna va ju riktigt läcker: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144&SOK=1
        Senast redigerad av cavelzini; 02 June 2010, 16:54. Anledning: glömde länk

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          #5
          Nu får barberna flytta

          Har nu mer eller mindre bestämmt mig för att barberna får flytta till affären nästa vecka.

          har kollat runt lite och det lutar nu åt att det blir
          1+2(3) Apistogramma cacatuoides istället...


          Verkar va en av de få Apistogramma som klarar pH som ligger på en nivå som är acceptabel även för äppelsnäckorna sen är den ju jäkligt vacker med.


          Skulle behöva lite tips på ifall man behöver göra några större förändringar i inredningen för att de ska trivas

          blir väl lite mer sten på vänstersidan har jag tänkt.


          se bild i 1:a inlägget


          /Robban

          Kommentar

          • Linus96
            • May 2009
            • 172

            #6
            Att göra en grotta till cacatuides är nog en bra ide
            Fint kar BTW
            500l SA växter, scalare, tetror, malar, fjärilar
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140152
            Gruppen enbart om malar
            http://www.zoopet.com/forum/group.php?groupid=50

            Kommentar

            • cavelzini
              • October 2009
              • 318

              #7
              Ursprungligen postat av Linus96
              Att göra en grotta till cacatuides är nog en bra ide
              Fint kar BTW
              Tackar, jo ja är ganska nöjd, helt nöjd blir man fan aldrig hur man än plockar kommer alltid på nåt som man vill ändra...

              Jo nån grotta får jag ju fixa på nått vis... frågan är om man kan fixa lite sten och silikonera ihop nånting...

              frågan va för sten man ska använda

              Som det är nu så kör jag enbart flintasten i karet, dels för att det va det jag hade när jag drog igång det och att jag gillar utseendet på de stenarna...ville inte ha för stora stenar

              Får kolla lite nu under helgen hur jag ska kunna lösa det på nåt vettigt sätt

              Kommentar

              • cavelzini
                • October 2009
                • 318

                #8
                Funderar på om jag kan ska bygga en grotta på vänstersidan under roten framför osisris svärdplantan...bygga grottan där jag ändå har nivåskillnaden liksom, sen är frågan om jag behöver fler grottor känns ju som det är risk för att ancistrus hannen på dryga 10 cm kommer lägga beslag på den ifall den är tillräckligt stor, kanske ska försöka få till flera mindre istället

                Kommentar

                • Virros
                  • January 2010
                  • 488

                  #9
                  Annars så har jag läst och hört att kakaduor tycker om en halvskuren kokosnöt som grotta.
                  Det är några här på zoopet som har kokosnötter till sina apistogrammas

                  Kommentar

                  • cavelzini
                    • October 2009
                    • 318

                    #10
                    Ursprungligen postat av Virros
                    Annars så har jag läst och hört att kakaduor tycker om en halvskuren kokosnöt som grotta.
                    Det är några här på zoopet som har kokosnötter till sina apistogrammas
                    aha, jo kokosnöt skulle nog funka, blir lagom storlek oxå....får ta och inhandla en sån. Tack för tipset

                    Kommentar

                    • cavelzini
                      • October 2009
                      • 318

                      #11
                      Hur göra med kokosnöt??

                      Då har jag inhandlat kokosnöt för att fixa nå grottor, håller på och koka för att få bort inandömet osv. läst lite om att endel håller på och slipar dom och grejer...är det nödvändigt

                      Tycker det är mycket snyggare ifall håren sitter kvar + att ancistrusen har nåt och gnaga på.

                      Blir det väldigt mycket bös av dem i karet eller är det bara en fråga om tycke å smak ifall man slipar utsidan

                      Kommentar

                      • cavelzini
                        • October 2009
                        • 318

                        #12
                        Tips på någon trevlig tetra

                        De 10 guldbarberna åker till butiken nu i veckan och jag kommer köra på
                        1+2 Apistogramma cacatuoides istället, har fixat grottor till dem av kokosnötter, blev bättre än jag hade föreställt mig

                        Frågan nu då barberna försvinner så känns det som det blir lite tomt i karet...

                        Fundera på att slänga i ett gäng (10) st av nån tevlig tetra som inte blir så stor, kollade lite och gillar verkligen den svarta neontetran...hur är den som stimmare måste man ha väldigt många eller räcker det med 10 st.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          du kan nog ha 15 iaf.

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            du kan nog ha 15 iaf.
                            Ok, kanon!! är ju så mycket snyggare när de är lite fler med.

                            Kommentar

                            • Virros
                              • January 2010
                              • 488

                              #15
                              Jag tycker om neontetra efterssom dem är billiga och tål ganska mycket MEN dem är totalt SÄMST på att stimma ! :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...