54 liters räkkar - nu börjas det :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    54 liters räkkar - nu börjas det :-)

    Nu är det dags! Som ni kanske sett i en annan tråd så ska jag nu starta upp mitt nya "stora" kar som ska bli malawi-kar.

    Mitt lilla 54 liters ska då få bli till räkor och småfiskar.

    Jag tänkte mig chrystal red, chrystal black, körsbär och grön räka ihop med ett gäng galaxyrasbora, moskitorasbora och några endlers kanske. Vad tror ni om det? Jag kan INGENTING om räkor utan det här är mitt första räkkar!!

    Ska köpa ny sand också för den jag har är så tråkig. Jag vill helst ha svart sand, har ni något bra förslag? Ska den vara fin- eller grovkornig?

    Vilka växter passar bra? (vill ha mycket växter i detta då malawikaret blir helt tomt på växter)
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Passa dig för svart sand, finns många trådar om det på olika forum.
    Många sorter är giftia, även sånna sorter som säljs i zooaffärer som "akvariesand"
    Kör med finkornig sand, då räkor brukar gilla att sitta och påta lite i sanden.
    chrystal red, chrystal black, körsbär och grön räka, blir lite "räksoppa" enligt mig.
    Jag hade hellre startat med ett rent körsbärskar (dom är tåligare)
    Eller ett kar med bara CR och CB.
    Angående växter, så funkar det mesta, men mossor är väldigt omtyckt av räkor , tex javamossa.Ju mer växter desto bättre kan man nästan säga när det gäller räkor.
    Inte helt fel att slänga in nån snäcka eller 2 heller, då räkor inte direkt städar rutorna och liknande.

    För bra info om olika räksorter och enorm räk relaterad kunskap besök redbee.se
    Där finns även sälj annonser från seriösa odlare= mycket bättre priser än i handeln.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kan var dumt att blanda CR o CB då de lät kan korsa sig o bli skitfula CR/B typ.
      jag kör cherry o CR. funkar väldigt bra.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        My bad, var cherry och CB jag skulle skriva, så man får lite rött och svart.
        Är grymt trött nu och kör på övertid känns det som=)
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Tips: Det ska finnas en räksand som är i svart som finns på redbee och den ska vara räksäkert och gör att färgerna på räkorna lyser mer.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Jag har varit och köpt svart sand nu. Köpte den i zooaffären. Den heter Dekoline Carat 1, Aquariumquarz och är verkligen kolsvart. Det är väl mer grus än sand dock, men jag vet inte var gränsen går mellan grus och sand. Han rekommenderade den till mig om jag ville ha svart. Vad tror ni?

            Okej, då börjar jag med Körsbärsräkor och så får vi se sedan om jag blandar med CB eller hur jag gör. Skulle vilja ha en blå räka med men det får komma senare isf. Visst finns det blå äppelsnäckor också?

            Det akvariet som räkorna ska vara i har en jättegammal belysning så jag måste köpa nytt lysrör till det. Något speciellt man ska tänka på?
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Se bara till att karet är riktigt inkörd innan du skaffar dig räkor, jag gjorde misstaget att starta upp ett kar med CR Det gick åt skogen.

              Du behöver inte ha lysrör, om du har täckglas, du kan ha spotlights, eller en natduksbord som du har som belysning. Det ger en mysigt sken och har man inte för krävande växter så funkar det kanoners
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Okej, ja men det ska jag göra då. Jag kan låta mina nuvarande fiskar gå i det sedan när jag gjort klart det. Jag ska inte ha kvar dem sedan men de kan ju gå några veckor i karet tills det är inkört. Jag har ett "lock" till akvariet där det sitter ett lysrör så det är väl enklast att sätta i ett nytt lysrör där. Men kan man ha något lysrör som förhöjer färgerna på räkorna och på rasbororna?
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Nu är räkkaret inrett. Men jag tycker det är svårt, har så dålig fantasi. Tog några bilder på det. Säg vad ni tycker. Tillföra? Ta bort? Ändra?

                  Räkorna och rasbororna får komma i om några veckor, mina "gamlingar" får köra in karet sålänge. (3 koppartetra, 2 endlers, 3 endlersyngel, 1 siames och 1 ancistrus).
                  Bifogade filer
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...