200 liter fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #91
    Mjaha. Kunde inte låta bli så nu går det 2 fjärilsciklider i karet. Maken har tjatat en vecka att "två ju gör ingen skillnad" och att det är "bra om de kanske äter ynglen" och jag gav med mig. Lite hade jag i åtanke det glada 80-talet när jag pytsade i fiskar i betydligt snabbare takt utan tanke på nitrit och inte åkte på nån massdöd en enda gång. Hon i affären kunde inte skilja hanar och honor och de var små och svåra att se men jag är ganska säker på hanen som är skarpt gul på hela magen och har höga "spröt" på ryggfenan. Hon är jag mer tveksam om då hon är så lite men hon är lite rundare i kroppsform, hade rosa-röd mage och än så länge inga höga spröt. Men framtiden får visa om det var för tidigt att köpa in dessa och om jag fått rätt kön på dem. Kul är det i alla fall för fjärilar var mina favoriter sist jag hade akvarium - och då dog inte en enda... *peppar peppar*

    (Och när jag ändå var i karet trimmade jag spikbladen lite, kunde inte låta bli....)

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #92
      Har försökt fota fjärilarna med min skruttkamera, tänkte om nån kan se om det är en hona och en hane?

      Stackarna har det inte lätt med fem platy som hänger efter dem hela tiden.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #93
        det ser verkligen ut som en hona o hane ja.

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #94
          Åh tack, hoppades så mycket på det. Var svårt att se i affären. När de lugnat sig lite hemma såg jag även de där lysande blå prickarna runt honans svarta fläck. Äntligen något som jag kom ihåg rätt!

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #95
            Mjaha. Dag 13 och fjärilarna har överlevt natten. Fjärilshanen har jagat iväg hon idag när hon kommit in över "hans stenparti" men när de inte varit där har de simmat sida vid sida. Nu mot kvällen har dock lugnet sänkt sig och de är sams även runt stenpartiet, honan har också blivit starkare violett på magen - ett gott tecken får man hoppas.

            Något speciellt att tänka på vid vattenbyte imorgon med tanke på fjärilarnas känslighet typ mindre PMDD, mer eller mindre vatten, mer eller mindre vattenberedning etc. Har inte gjort rent innerfiltret på dessa två veckor och det pruttar ut bra med vatten, bör jag göra rent det ändå (ytterfiltret låter jag stå nåt halvår)?

            (Första bilden är på Gälörten -Limnophila sessiliflora)
            Bifogade filer

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #96
              Men vafan försvann halva texten för.. ska stå (Första bilden är på Gälörten -Limnophila sessiliflora när jag råkade trycka på fel knapp och tände ljuset i karet efter att det varit släckt 30 min. Inte visste jag att även växterna går och lägger sig. )

              Kommentar

              • makki
                • April 2010
                • 435

                #97
                Fint
                220L Parachanna Obscura,
                105L Channa sp. "assam",
                54L Mix

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #98
                  bör nog inte rengöra filtret än iaf. fluval 4 brukar vara bra på att sprutta ut vatten länge innan det är dags för rengöring. så låt du det gå ett tag till.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #99
                    Gör rent det när det pissar sämre än en gubbe med urinsten, annars är det bra.
                    Fy tusan vad bra du fått till karet och vilka fina fiskar! Du måste vara nöjd efter allt.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Balans och nitiskhet brukar inte vara en bra kombination!
                      Sluta oroa dig för lite ludd och alger det hela fixar sig självt efter hand.
                      Ju mer du mixtrar och gör ren ju längre tid tar det!
                      Ett exempel från mina experimentella ungdoms år:
                      Jag tog ett 45 liters akvarium och inredde med sand stenar och en massa växter.
                      Samt några svärdbärare och lite guppy. Allt på en gång. Sedan matade jag rikligt med vattenloppor (dapnier). Efter ett par veckor så blev det alger på stenar och glas, då virade jag in burken i gråpapper.
                      Den tekniska utrustningen bestod av 1 ramp med 2 glödlampor vilket jag oftast hade på ca 12 timmar.
                      Burken fick sedan stå i 1 år på det viset!
                      Morsan kallade mig djurplågare eftersom jag slutade mata och latoxe för att jag inte bytte vatten!
                      Vad jag däremot gjorde var att fylla på med destillerat vatten lite då och då samt byta glödlampor.
                      Efter ett år tog jag bort pappen och skrapade rent framrutan. Jag blev riktigt förvånad själv då detta hade blivit ett av de vackraste akvarier jag någonsin haft. Jag hade också betydligt fler fiskar i olika storlekar en när jag startade utan att det var överbefolkat. Det var också befolkat av en hel del snäckor som jag inte hade stoppat i med flit. Troligtvis följde dom med någon växt.



                      Även morsan var förvånad över resultatet och hon var normalt tuff att imponera på!
                      Hade de överlevt genom att äta av de andra döda fiskarna menar du då? Ganska osympatiskt gjort tycker jag nog!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Hade de överlevt genom att äta av de andra döda fiskarna menar du då? Ganska osympatiskt gjort tycker jag nog!
                        Kan tyckas att det var osympatiskt och kanske oetiskt och på gränsen till djurplågeri, men:
                        Jag ville bevisa att ett akvarium, om inrett på rätt sätt och med god balans kan vara i stort sätt själv gående. Vist kanske det dog några fiskar och att de flesta ynglen blev uppätna. Men vad jag glömde skriva var att det även fans en del vattenloppor vid liv. Så jag tror inte det var direkt svält någon gång.
                        Att fiskar och växter dör är en del av naturens gång. Vad jag bevisade var att detta lilla akvarium klarade sig fint även om jag inte var med och försökte hjälpa till!
                        Jag tror faktiskt vi dödar mer fisk pga alla dessa undermedel och annat överskötande en vad jag gjorde med 0 ”skötsel”.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Gör rent det när det pissar sämre än en gubbe med urinsten, annars är det bra.
                          Fy tusan vad bra du fått till karet och vilka fina fiskar! Du måste vara nöjd efter allt.
                          Jag har inte ens på medeltryck för då blåser det för mycket tycker jag. Eheim 2213 tycker jag också att det är rätt bra tryck i dessutom så då låter jag det vara ett tag till. Måste ju vara bättre för bakterierna också.

                          Tack vad snäll du är. Men nöjd är jag inte förrän växterna kommer igång (framför allt att svärdsplantorna täcker innerfiltret) så att det ser ut lika i karet som i min skalle. Men visst känns det skitkul, kan inte fatta vad som hållit mig från hobbyn senaste 20 åren.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...