260 lit Malawi, nu börjas det :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    260 lit Malawi, nu börjas det :-)

    Nu äntligen är det dags! 260 liters Juwel Vision beställt. Kommer på fredag.


    Ska åka till biltema och köpa vit sand. Men hur mycket kommer jag behöva? Vad kan jag ha under sanden för att skydda? Ska köpa kalksten också men det antar jag att man får köpa i zooaffären?

    Jag ska ta filtret från mitt andra akvarie och sätta i som extra i det nya nu i början för att snabbare få lite bra bakterier, är det en god ide?

    Jag kommer starta upp det på fredag, och lägga i fiskar på söndag, tror ni det funkar?

    Många frågor

    ÄNTLIGEN!!! Det ska bli så kul!!!
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Sätt tunn frigolit under sanden, går utmärkt!

    Det jag kan tipsa om Juwel är att du kan behöva lite extra krut i strömningen. Den stannar upp rejält när filtret blir skitigt pga underdimensionerade (galet dyra!) pumpar och Malawi vill ju helst ha lite fart.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Dragge
      • October 2004
      • 229

      #3
      Trevligt att fler fastnar i malawiträsket
      Jag använde en stycken 25kg säck med sand till två 120L kar.
      Till mitt 540L Malawi körde jag totalt 75kg.
      Så gissar på 1,5-2 säckar till ditt, men beror helt på hur mycket du vill ha i botten.

      Och som Visual säger, en tunn(jag kör 10mm) cellplast(frigolit) i botten skyddar glaset och fördelar vikten lite mer.

      Ang. filtrering så skulle jag nog, om ekonomin tillåter, byta ut Juwels standard filter (sitter väl oftast silikonade i dessa kar?) och sen köra t.ex. moduler med en powerhead och tillklippta filterkuber. Eller kanske hoppa på ett litet ytterfilter som komplement till innerfiltret.

      Du kan nog starta redan på söndag. Vad kör du som inkörningsfisk? (Själv drog jag igång med en liten grupp malawi(6st på 540L)). Bara att hålla koll på PH, KH, nitrit i början.

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jag har några fiskar i mitt gamla akvarie, 5-6 endlers, 1 molly, 1 ancistrus, 1 siamesisk algätare och 3 koppartetra som jag tänkte ska få simma i det nya fredag till söndag, jag tar vattnet och filtret från det gamla karet och kör i det nya. På söndag tar jag bort alla utom ancistrusen och lägger i 5 st demasoni och 5 st firefish som jag köpt av en som ska lägga ner sitt. Jag ska göra om i det gamla karet som ska få bli till räkor, endlers och galaxy rasbora så jag ska byta ut sanden och "plantera" i det under lördagen så kan små-firrarna flytta tillbaka dit på söndagen.

        Var får man tag på frigolit/cellplast? Menar ni sådan som man emballerar möbler osv med? Isf kanske jag har någon tillräckligt stor skiva för jag köpte IKEA möbler nyligen. Kan man ta den isf?
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Som underlägg i akvariet för att skydda mot sten, är det bättre med liggunderlag av billig kvalisort.

          10 fiskar i som uppstart även om om du kör det gamla filtret är lite riskfyllt. Köp också ett nitrittest (dropptest, kolla datumet också). Du kan gott krama ur det gamla filtret rätt ner i det nya.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Dragge
            • October 2004
            • 229

            #6
            Jag kör med cellplast/frigolit från Bauhaus. tror det var 10 X 600 X 1250 mm i storlek. 14kr /st. Men som Jens skriver så fungerar vanligt liggunderlag i cellpolyten.

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Okej, ska kolla på det också då.

              Hm, jag ska fråga den jag köpt fiskarna av om han kan ha kvar 5 av dem ett tag till så kan jag börja med 5 isf. Men vet inte om det går. Får hoppas på det.

              Ska jag kolla nitrithalten varje dag? När är det som mest riskabelt? och när kan jag släppa i resterande 5?
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Nitriten brukar komma efter en vecka eller två, så man får testa varje dag då, och byta vatten + tillsätta lite salt och bakteriekultur vid behov. Resterande skall du helst inte släppa i förrän efter 30-40 dagar när allt i full gång.

                Det kan nu funka även med 10 st, men riskerna ökar betänkligt.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Nu har jag varit och köpt tillbehör, ska tvätta sand ikväll, imorgon kommer karet! :-D

                  Jag köpte Julas blästersand att ha i botten och sedan köpte jag en 25 kg påse med kalkkross eller vad han kallade det. Jag trodde först att det var akvariegrus men när jag satt och kollade på det så frågade han om jag behövde kalk? Oj, sa jag, jag trodde det var akvariegrus, men då sa han att det funkar bra som akvariegrus till Malawi också så då tog jag det. Det var verkligen kritvitt och såååå fint. Men eftersom 25 kg inte räcker så köpte jag en påse med Julas blästersand att ha i botten. Han sade det att eftersom den sanden är så fin så kommer den att hålla sig i botten och den fina vita grövre kommer hålla sig ovanpå.

                  Har jag gjort okej eller är det fel?

                  Köpte också en superfin rot, vita fina kalkstenar och gråa skifferstenar så jag kan bygga bygga bygga :-) Vart in på K-rauta med och köpte en 1cm frigolitskiva att läga i botten. Men jag har även ett 1cm liggunderlag som jag kan använda. Vad blir bäst tror ni?
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • Dragge
                    • October 2004
                    • 229

                    #10
                    Låter bra och kalkgrus/ciklidgrus är bra till malawi.
                    Det enda som jag kan tycka blir lite galet är roten. Vad är det för rot?
                    Malawi vill ha högt ph och tillräckligt stor rot sänker ph. Hårt vatten
                    Beror lite på hur ditt vatten ur kranen ser ut?
                    Dock är roten ganska liten så blir det marginellt som ph't ändras och i värsta fall
                    kan behandlas med lite bikarbonat vid vattenbyten. Samt ditt grus/kalksten höjer en del.

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Ingen aning vad det är för rot... jag köpte den i zooaffären för att jag tyckte den var fin Dessutom ska jag ha Marigold och de vill väl gärna ha rötter. Den är stor... ca 60 cm lång...

                      Jag har ju både kalkgrus och massor med kalksten så det kanske inte är så farligt med roten ändå? Om jag kör med bikarbonat vid vattenbyte osv?
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Dragge
                        • October 2004
                        • 229

                        #12
                        Japp, Mari Gold gillar trädstammar, samt om du kommer köra ancistrus så kommer dom nog gilla att gnaga lite på den. Gissar på att det är nån mangrove eller liknande.
                        Håll lite koll på PH bara, gärna runt 8. Och buffra lite med bikarbonat så du inte får väldiga svängningar. Kommer nog bli toppen

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Okej, tack! :-) Idag hämtar jag karet och ska börja inreda. SÅÅÅÅ KUUUUUL!!!!!
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          • pontulf
                            • November 2007
                            • 480

                            #14
                            Mycket bilder

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Mary Gold...heh...jag har en sådan stjärna i mitt akvarium som fick en egen tråd härinne: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102132

                              -läs gärna det lilla poemet om honom...
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...