Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Fan, allt funkar annorlunda med Malawi än andra akvarier. Jag tycker att ditt kar är asfint, här är det helt tvärtom. I de andra karen med växter och SA-ciklider kan jag göra vad jag vill utan att det får konsekvenser, alkottar, eklöv som inte är helt bruna, sandbyten ja nämn det liksom. Allt bara funkar.

    När det gäller Malawi-karet funkar ingenting! Höjde kh/ph med bikarbonat, efter ett stort vattenbyte. ALLT blir brunt, gissa om det är kul med vit slimline och vit faxe. Det fina är att jag har yngel, vattenbyten är liksom ett måste men då tillför jag mer kisel till skiten. Som grädde på moset så får jag grönalger tillsammans med kiselalgerna, något i alla fall jag tycker är knepigt. Fisken mår bra i alla fall, även ancistrusen som sabbade biotopen.

    Vardagsbitterhet ftw, skam den som ger sig. Det jag ville få ut är att det verkar simpelt, bygg ett röse och ha kalkhaltigt grus så ordnar det sig. Dock är det otroligt mycket svårare att få balans i ett kar utan en ordentlig tillväxt. Sen så får jag hoppas att det blir lika fint som ditt i slutändan, att det är värt alla pengar och ångest
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      fast å andra sidan kan man ju även nyttja staget till stöd för täckglasen, om man nu kör med sånna. så gör man ju två flugor på smällen så att säga. ska hämta hem ett 300L idag som troligtvis behöver limmas så denna tråd är ju guldvärd just nu. kanon video du lagt upp i början där, och faktiskt är de ju en smula bra att staget lossnade så att du fick limma om det, för då lärde man ju sig att de krävs en rejäl fästpunkt för staget :P om man nu ska försöka se något possitivt i misstag som görs =)

      btw, räkna med många frågor från mig då det med stor sannolikhet kommer att bli ett malawikar
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        inga problem. fråga på bara

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          och fråga nr 1.
          har nu hämtat hem akvariet och det visade sig vara på 200L och inte 300L.
          fungerar det att ha malawi i ett 200L? måtten är 110*40*50 L.D.H

          jag tycker personligen att de känns lite litet.


          har sedan frågor om silikoneringen men det känns som de blir lite offtopic så jag slänger upp frågorna på forumet så får ja kanske flera svar där.

          /
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            jag skulle vilja säga att det är på 220L o ja det går bra. men du får la kolla upp vilka arter du kan ha. blir nog inte så många happlisar.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              nja nu var ja lite slarvig me måtten, de är alltså 110*38,5*47 typ. kanske spelar mindre roll fast de blir ju ändå nåra liter mindre.
              men du tror det funkar?
              de är klart, de blir kanske inte så många firrar men det gör ingenting, jag har varit inställd på att typ bara ha 2 olika sorters malawi. om jag hittar något som passar vill säga.

              nå jag tackar så mycket för svar och återkommer säkert med flera frågor när det börjar närma sig.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                tjaa en 20 st kan du ju lätt ha iaf.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  virvel i karet bildas av streamern. syns tydligt efter ett VB

                  Efter vattenbyte syns Str�mmarna tydligt. Streamern skapar en rej�l virvel.

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    Cool virvel. Är det Koralian som gör den? Det är litet vita pluppar i vattnet, va e de för nåe? Luftbubblor?
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      aa det är koralian som gör det. det vita är nog bara massa meck från bottnen. jag röjde runt en hel del o gjorrde vattenbyte. nu är vattnet kristallklart

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        Oki, hyfsat drag i streamern!
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          2000L/H tror jag. + 1300L/H från fluval 405. i ett 250L kar

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Tycker du att ett ytterfilter ger lika bra tryck som till exempel en powerhead? Jag tycker att ytterfilter inte presterar exakt lika mycket om l/h är samma på båda? Bara en cirkulationsfråga såhär på tal om detta. Provade att sätta in en Sunsun streamer på 3-5000 l/h tillsammans med fx5:an, mina Malawi diggade det inte :P Får hoppas att jag får användning för detta någon annan gång, både en powerhead 70 och en streamer borde inte bara ligga och skräpa..

                            De kanske gillar det mer när de blir större, den som provar får se
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              nej det tycker jag inte de gör. filtret är enbart till för filtrering här. o streamern för att få fart på vattnet. mina fiskar trivs som tusan

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                virvel i karet bildas av streamern. syns tydligt efter ett VB

                                http://www.youtube.com/watch?v=WiVP2niyCsg


                                .

                                monacogranne !!!!!!!




                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...