Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Hoj, vilken sand är det i akvariet och berätta litet hur du håller ph-värdet tillräckligt högt.
    Själv är jag newbee på akvarier och kan typ inget om Malawi, men vill gärna testa ett eget Malawikar.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      jag kör med ciklidgrus. det är rätt kalkhaltigt.

      jag kör med ett ph/kh höjjande medel som jag pyttsar i lite gran ibland.

      Kommentar

      • Grogga
        • August 2011
        • 73

        Ursprungligen postat av hannesc
        jag kör med ciklidgrus. det är rätt kalkhaltigt.

        jag kör med ett ph/kh höjjande medel som jag pyttsar i lite gran ibland.
        Vad är det för medel du använder och funkar det bra?
        Vilket pH siktar du på för att hålla malawi fiskar?
        Senast redigerad av Grogga; 05 September 2011, 11:27.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          har inte namnet på det nu. men det finns i zooaffären. ph/kh+ eller nått heter det.

          tja runt 8 ungefär

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            goddagens hannesc, en liten undrar om malawi fiskar som ja hoppas du kan svara på.
            finns det någon form av lista på vilka som är lätta att få tag på eller vilka som inte alls går att få tag på, via djuraffär eller privat person.
            de finns ju en hel del fiskar i artbeskrivningen att välja mellan å ja tänker mig att kanske inte alla är tillgängliga i handeln.
            vore ju rätt fint me nån form av "mall" som man kunde gå efter så man vet lite vad man har att välja på när det blir dax.

            något tips/förslag/ide om hur man får reda på det?
            ja alltså, mer än å ringa till djuraffären å fråga varje gång man ser en fisk i artbeskrivningen som verkar intressant :P
            känns som dom skulle lessna rätt fort på mig då

            tacksam för svar

            /
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              Jag tar mig friheten att svara istället.
              Jag tycker så här, lägg ut hur stor balja du har, då blir det lättare att säga vilka fiskar du kan ha.
              Artbeskrivningar på forumet gör bara att man blir snurrig i skallen för till 90 % så kan du inte få tag i den fisken som står i artbeskrivningen.
              I borlänge vet jag inte vilka fiskar som simmar i dom baljorna.
              Det kan var ruskigt seriösa, är inte Anneth Nordbrandt i Borlänge, ja hon är seriös, men det kan också vara grymt oseriösa som gör allt för att tjäna pengar, så mitt tips är väl att suga åt sig så mycket du kan av information på forum, och om du är lite osäker vilka fiskar zooaffärerna har, ta ett kort så kanske vi kan se vad det är för fisk.Janne

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                aha oki. hmm då får jag ta frågan när det blir dax och akvarium är införskaffat.
                jag läser för brinnande livet om olika fiskar och vilka storlekar osv.. men de ä som du säger, väldigt snurrigt me artbeskrivningarna, man vet ju inte vilka man kan ha eller få tag på.

                anneth känner jag inte till, är det någon som odlar privat?

                å just i borlänge på djuraffären här vette tusan om dom ens har malawi men dom kan säkert ta hem, dock finns det en bra fiskaffär i ludvika som har mycke att välja på.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  Jag har försökt kolla alla sidor i denna jättetråd. Hade du något bakom bakgrunden?

                  mvh
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    nja det är bara insuget till ytterfiltret och en doppvärmare bakom bakgrunden

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      Jag är inne på ett BTN Malawi till min 530-litrare, tycker den är sjukt snygg. Med ytterfilter i kombo med cirk.pump och ett gross med filterkuber.

                      Frågan är om man kommer få spel på att försöka rengöra bakom efter ett tag? Och om man stör sig på att 1/3 av ytan går bort?
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        strunta i filterkuberna då o sätt bakgrunden så nära du kan bakrutan. o rengöra bakom kan du glömma. det kommer aldrig göras. finna inte en chans att jag kan rengöra bakom. men det behövs ju inte så.

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          en fråga angående limningen av mittstaget.
                          har det fungerat sen du förstärkte det?

                          jag hade en tanke att det borde bli stabilare om man har ett bredare stag?. alltså låt oss säga 8cm bred å 6mm tjock istället för 4cm.
                          det blir ju mer yta att fästa silikon på plus att det är en större bit som håller i "ändarna" på akvariet.
                          tanke om det?


                          /
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            det har hållt men det är precis.. jag skulle lätt kört på ett bredare stag sådär nu i efterhand. så det tycker jag verkligen du ska köra på.

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              Hoj, utan att ha en aning om hur man borde göra. Men Akvarielagrets akvarium och även polski Akwa-Rynkarm så har de en längsgående glaslist som löper nästan hela långsidan. Det är på den listen som den ganska breda mittstaget i glas är klistrad. Typ så här:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: akwarium-120x50-proste.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,0 KB
ID: 2136222

                              Där måste jag säga att jag är impad över Akvastabil. De har två löstagbara aluminiumstag som sitter i toppramen. Man behöver bara klämma ihop akvariet litet och dra loss dem i sidled. Funkar nog endast om det är tomt eller endast litet vatten i antar jag.
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                ja så kan man göra o vill man inte ha staget heller så limmar du två glaslister på kortsidorna med. kallas sarg. funkar lika bra det med. så har jag i min SA-kub. bara en sarg runt om o inget stag.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...