Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    a fast thomasi är ingen malawi-ciklid. den ska du nog inte ha med malawi.

    ja de kan vara agressiva, men det är malawi rent generellt. därför de är så¨intressanta med. och därför man ska ha rätt många fiskar. har man få fiskar i ett kar så blir lätt en dominerande hanne jävligt jobbig. hans revir blir stort o de andra få fiskarna får ta massa stryk

    har man fler fiskar blir reviren mindre o fler fiskar att sprida ut agressionerna på. därför bör man köra på 10 fiskar/100L. om det är mbunas. happlisar är det 10 fiskar/ 200L

    märkväl. detta är bara tillhuggna tumregler. bör alltid kolla upp varje fisk typ innan man köper

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      Okej tack för du svarar på mina frågor

      Det är hanarna som är aggressiva eller är jag fel ute nu?, isånnafall vad händer om man får 4 hanar vid köp av 4 socolofi?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        honor kan med vara aggro, men generelt hannar ja. du får la be om en hanne o tre honor.

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          Hannesc skall jag ha ett bottenmaterial om jag har dessa 8 fiskar som jag nyligen visade?
          Då jag heller inte tänkte ha så många växter, tänkte ha någon iaf, du har javaormbunke va?
          Har snart läst alla beskrivningar om alger på zoopet och jag undrar om hur det går när man ej har t.ex. snabbväxande växter i akvariet?
          Tack

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            fantastisk vackert kar. de är ju tur att man inte blir mega sugen å dra igång ett malawi typ NU....
            *hutter me näven åt alldeles för beroendeframkallande hanneskar*


            men åter till saken, funderar på det här me alger i malawi, eller hur man får bukt med dom.
            äre gibbicep som gäller? eller finns de algätande malawi? skulle de funka me vanlig ancistrus?
            gibbin är ju snygg men den blir ju så fruktansvärt stor väldigt fort å den skitar ju ner så förbaskat.

            tacksam för svar.
            /
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              Ursprungligen postat av Luddson
              Hannesc skall jag ha ett bottenmaterial om jag har dessa 8 fiskar som jag nyligen visade?
              Då jag heller inte tänkte ha så många växter, tänkte ha någon iaf, du har javaormbunke va?
              Har snart läst alla beskrivningar om alger på zoopet och jag undrar om hur det går när man ej har t.ex. snabbväxande växter i akvariet?
              Tack
              sand? blästersand är bra. jag har ciklidgrus. funkar bra det med.

              jagh ar javaormbunke ja.
              hur menar du när man ej har snabbväxande växter?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Ursprungligen postat av MrH
                fantastisk vackert kar. de är ju tur att man inte blir mega sugen å dra igång ett malawi typ NU....
                *hutter me näven åt alldeles för beroendeframkallande hanneskar*


                men åter till saken, funderar på det här me alger i malawi, eller hur man får bukt med dom.
                äre gibbicep som gäller? eller finns de algätande malawi? skulle de funka me vanlig ancistrus?
                gibbin är ju snygg men den blir ju så fruktansvärt stor väldigt fort å den skitar ju ner så förbaskat.

                tacksam för svar.
                /
                haha. tackar

                jag har väl inte särskillt mycket alger i nått av mina kar. har man bra balans så blir det inte så mycket alger. o lite alger är snyggt. du ser ju på mina stenar att de har en del på sig o bakgrunden med. blir mer naturligt så.
                men ja malawi går o gnager på stenar o bakgrund o tar en del alger.
                ancistrus funkar fint.

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  ledsen för att jag formulerade mig uselt, jag menar om man ska ha någonting i botten för att förhindra att glaset spricker om det faller sten när mina fiskar gräver? =)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    ett liggunderlag är toppen
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Grogga
                      • August 2011
                      • 73

                      Tjao!

                      Precis inhandlat ett Juwel Rio 240 liters med tillhörande möbel och ett bioflow 6.0 innerfilter följde med. Efter lite diskussioner fram och tillbaka med sambon igår funderar vi på ett malawi. Men genast poppar det upp frågor. Duger det filtret eller går det att modda det så det funkar?
                      Sen en annan fundering kring det där med algätande malar. Jag har en pleco som bor i ett mindre kar som jag gärna skulle flytta över till detta. Skulle det fungera om man stoppar i en rot och tillverkar en liten grotta med hjälp av roten och lite stenar?

                      Botten kommer bestå av jula blästersand och bakgrunden kommer vara typ BTN slimline eller Juwels liknande modell beroende på om bioflow innerfiltret kommer användas eller ej.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        innerfilterna till juwel är väl såådär skulle jag säga. rent flödesmässigt är de för klena för malawi. jag skulle tagit ut det o satsat på ett uterfitler o sen en streamer i karet för att få ordentligt flöde

                        jag har pleco i mitt kar( han måste dock flytta snart) men jag har ingen rot eller så till han. har haft han i två år snart. rötter vill man ju helst inte ha i ett malawi kar då det sänker ph.

                        o bygga grottor är bara dumt. särskillt när det kommer till malawi. för det första så ser det väldigt "man-made" ut o det är inte så snyggt. för det andra så kommer de bygga sina egna grottor. o då kan ju plecon använda dom. det gör min iaf.

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          Jag har ett exakt likadant filter som du i mitt Vision 260. Läs gärna min tråd om moddning av Bioflow filter. Det filtrerar nog helt ok. Obs att det är ett 6 liters filter vilket motsvarar ett eheim 2075 i filtreringskapacitet. Pumpen är på 1000 l/min, men den går att byta till 1500.

                          Största felet egetligen med filtret är att det tar galet mycket plats i akvariet och att det inte går att ta loss om nån firre fastnar. Ej heller kan det tas ut för rengöring. Borde ha haft sugpropp eller annan anordning.
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          • Grogga
                            • August 2011
                            • 73

                            Ursprungligen postat av hannesc
                            innerfilterna till juwel är väl såådär skulle jag säga. rent flödesmässigt är de för klena för malawi. jag skulle tagit ut det o satsat på ett uterfitler o sen en streamer i karet för att få ordentligt flöde

                            jag har pleco i mitt kar( han måste dock flytta snart) men jag har ingen rot eller så till han. har haft han i två år snart. rötter vill man ju helst inte ha i ett malawi kar då det sänker ph.

                            o bygga grottor är bara dumt. särskillt när det kommer till malawi. för det första så ser det väldigt "man-made" ut o det är inte så snyggt. för det andra så kommer de bygga sina egna grottor. o då kan ju plecon använda dom. det gör min iaf.
                            Tanken med grottan var mer att lägga en rot från botten snett upp mot ett stenrös för att på det sättet få en grotta.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              okej. a visst funkar ju men jag har haft malar till mina malawi i 10 år utan rötter så det funkar utan med.

                              Kommentar

                              • Grogga
                                • August 2011
                                • 73

                                Räcker det att installera en cirkulationspump för att skapa tillräcklig fart på vattnet för malawis? Tror inte jag kommer att installera ett ytterfilter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...