Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #91
    *hhihihihi* Dåliga ursäkter,
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #92
      äh! jävla plastaskit:P

      har iaf beställt glas idag till stag o "lister" o täckglas.

      får dom imon o hoppas då på att silikona dit det.


      jag har tankebry angående bänk.
      tänkte först en bänk av trä
      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

      som isåfall skulle kapas till mått efter karet med 8 st sånna här ben:
      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


      men jag känner att den kanske blir för "top-heavy" o vinglig? orkar mig inte på ett avancerat bänkbygge då jag inte har tid/pengar/plats att bygga nått advanced.

      nån som har någon ide? vill mest att den ska gå att bygga ihop en vardakväll typ:P

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #93
        Ursprungligen postat av hannesc
        äh! jävla plastaskit:P

        har iaf beställt glas idag till stag o "lister" o täckglas.

        får dom imon o hoppas då på att silikona dit det.


        jag har tankebry angående bänk.
        tänkte först en bänk av trä
        Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

        som isåfall skulle kapas till mått efter karet med 8 st sånna här ben:
        Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


        men jag känner att den kanske blir för "top-heavy" o vinglig? orkar mig inte på ett avancerat bänkbygge då jag inte har tid/pengar/plats att bygga nått advanced.

        nån som har någon ide? vill mest att den ska gå att bygga ihop en vardakväll typ:P
        Det där kommer bli "top-haevy Hannes tack vare att du inte har några stag mellan benen
        Kolla vad lösvirke skulle kosta, dom måttsågar åt dej på dom mesta ställen i stan
        jag har själv byggt ett antal såna här "se bild" och det är hur enkelt som helst att skruva ihop hemma sen.... alltså vad du behöver i virkesväg är
        1tum2 till ramarna under toppskivan och ben stöd
        2tum2 alt, 2tum3 till ben
        sen om du inte vill köpa dyr bänk skiva, kan du ta plankor typ 22*100 eller nåt liknande
        och lägga ihop till toppskiva.. det är mitt förslag (Den bänken kan tu parkera bilen på)
        Bifogade filer
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #94
          tack gonzo. det få bog bli nått sånt. har du nått namn på en bra brädgård typ? där man kan köpa virket?

          skriva ihop med trälim o skruv bara då antar jag. kanske några vinkeljärn till benen?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #95
            o nu är ju jag inte så hemma på tum-måtten. vad är det för mått i cm? :P 2tum3= 45x70 kanske?

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #96
              k-ruta brukar jag handla på, bra priser och god kvalitet
              ja 2tum3 är = 45*70
              ja skruv och lim
              som sagt busenkelt
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #97
                Fick hem glas idag. men det var inte jag som hämta dom hos glasmästaren o när jag packar upp (för typ 1 timme sen) så fattas ju mitt 4 cm breda stag i mitten. i stället har jag fått 4 st "lister" som skall sitta på kortsidorna. behöver ju bara två.
                blev fan sur för jag har jävligt svårt att ta mig till glasmästaren då de stänger 17 o jag jobar ju i nässjö o är sällan hemma före halv 6 på kvällen. jävligt typiskt. ska ringa dom imon o skälla.

                limmade iaf dit "stöden" för staget i mitten.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  #98
                  Flitig du är med bänk och allt! Ska bli kul att följa!

                  Och glasmästare verkar vara opålitliga typer oavsett var i landet man bor.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #99
                    tack vickson! jo det blir för dyert att köpa en bänk! vill ha en bänk som har samma mått som karet nämligen. svårt att hitta har jag märkt.

                    mjaaoo...detta är dock första gången jag får problem med dom. har funkat utmärkt alla nadra gånger jag varit där :P

                    men du har säkerligen en poäng

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Ursprungligen postat av hannesc
                      Fick hem glas idag. men det var inte jag som hämta dom hos glasmästaren o när jag packar upp (för typ 1 timme sen) så fattas ju mitt 4 cm breda stag i mitten. i stället har jag fått 4 st "lister" som skall sitta på kortsidorna. behöver ju bara två.
                      blev fan sur för jag har jävligt svårt att ta mig till glasmästaren då de stänger 17 o jag jobar ju i nässjö o är sällan hemma före halv 6 på kvällen. jävligt typiskt. ska ringa dom imon o skälla.

                      limmade iaf dit "stöden" för staget i mitten.
                      jag tycker du har limmat lite fel... man brukar lägga hela kantlister längs baksidan och front, listerna bör vara 4-5cm breda så att mittstaget har nått att fästa i ordentligt för att få hållfastheten som behövs! Tycker den lilla glasbiten du limmat dit verkar fjuttigt
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        Ursprungligen postat av åheim
                        jag tycker du har limmat lite fel... man brukar lägga hela kantlister längs baksidan och front, listerna bör vara 4-5cm breda så att mittstaget har nått att fästa i ordentligt för att få hållfastheten som behövs! Tycker den lilla glasbiten du limmat dit verkar fjuttigt
                        jo men jag vill inte ha lister längs med hela front o bak. valde mellan sarg eller stag o det blev stag.

                        biten är faktiskt 40x15x6mm så den är ju enligt dina spec fast jag håller med. ser lite fjuttigt ut. såg bättre ut i huvvet när jag mätte.

                        vill inte ha nått som stör sikten i akvariet. vill helst inte ha nått stag alls men då riskerar det ju att bukta så det fick bli ett stag.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          jo men jag vill inte ha lister längs med hela front o bak. valde mellan sarg eller stag o det blev stag.

                          biten är faktiskt 40x15x6mm så den är ju enligt dina spec fast jag håller med. ser lite fjuttigt ut. såg bättre ut i huvvet när jag mätte.

                          vill inte ha nått som stör sikten i akvariet. vill helst inte ha nått stag alls men då riskerar det ju att bukta så det fick bli ett stag.
                          Problemet som jag ser det är att kontaktytan för mittstaget bara blir 6mm, och vete tusan om det är tillräckligt
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            ser bra ut hannes silikon håller mer än vad man tror....
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ursprungligen postat av åheim
                              Problemet som jag ser det är att kontaktytan för mittstaget bara blir 6mm, och vete tusan om det är tillräckligt
                              borde bli 12mm om man räknar med kanten på staget som kommer ligga mot fram- resp. bakruta. asså 6 mm från stödbiten + 6 mm från staget när det är dikt an rutorna.

                              jag säger dock inte att jag har rätt på nått sätt men jag har ett 120 L akvarium med exakt samma konfiguration, fast då är staget bara 3 cm brett.o där funkar det iaf.

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                Ursprungligen postat av gonzo44
                                ser bra ut hannes silikon håller mer än vad man tror....
                                ja jag känner så med faktiskt. tackar gonzo. om du har vägarna förbi jkpg nån dag så hör av dig så kan du kanske få en kopp kaffe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...