Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Haha ja, det vanliga går såklart på timer! Hade heller aldrig orkat. Hade inte funkat heller för den delen då jag jobbar skift. Men tänkte på att ha timer för vanliga ljuset samt ha timer på moon-light. Så att det är igång några timmar varje dag.

    Men om man har såna cleas ohlson dioder, är det samma som att ha det vanliga ljuset? Alltså jag tänker på om jag vill ha tänt ca 11 timmar säger vi, ska jag då räkna in diod-ljusen i dom, eller störst inte fiskarna/växterna/algerna särskilt mycket av det?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      ne räkna inte med det i det vanliga ljuset. fiskar/växter/alger störs inte av det. det är ju bara moodlight och inte huvudlyset så att säga.

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        Ursprungligen postat av hannesc
        ne räkna inte med det i det vanliga ljuset. fiskar/växter/alger störs inte av det. det är ju bara moodlight och inte huvudlyset så att säga.
        Perfekt, va det jag hoppades på Här ska minsann imponeras! :P

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          Imponerande hannesc, väldigt snyggt kar!

          Hade själv tänkt att börja med Malawi.
          Men är ganska ny inom akvarievärlden så skulle vilja ha väldigt lättskötta malawis, har du några tips på vilka?
          Jag undrar även hur många man bör ha i ett 90 liters akvarium samt hur gör du för att undvika alger osv?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            90L ska du nog inte ha malawi i. det är för litet. du skulle kunna ha tangayikaciklide dock. och då snäcklekare. de är små nog att kunna ha i ett 90 L

            ska du ha malawi bör du inte ha under 200L-kar

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              Okej, tack för svaret!

              En snabb fråga bara, spelar storleken på glaset i ett akvarium någon större roll ifall jag skulle köpa ett nytt.


              Helglasakvarium, 125x40x40cm 200l 1350,0 ( 6 MM glass ), kanske för lite?
              Senast redigerad av Luddson; 29 August 2011, 00:10.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                hur menar du storleken på glas? tjockleken eller? nja om det inte är ett hillbilly bygge så borde det inte vara några problem. men man bygger inte ett kar som inte kommer hålla.

                om du menar längden eller bredd eller höjd så ser väl det karet helt okej ut! mitt är 110x45x50(L,D,H)

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  Aa jag menar tjockleken på glaset.Okej det var bara ett kar jag hittade på akvarielagret i bromma. Försöker hitta ett inte allt för dyrt kar.
                  Om man får fråga om priset vad gick ditt 250L på?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    6mm funkar bra till det skulle jag tro.

                    haha jadu jag är ju smålännig så jag gör bara bra klipp köpte detta för 100:-
                    men sen har jag ju silikonat om det. ( mest för att se om jag kunde) o moddat om karet o sen bakgrund o filter etc har ju gått på lite slantar. även om jag fått de sakerna billigt med förståss. men tjaa det är kanske 4-5000:- med allt. fiskar, sten. kar, teknik etc.

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      Ok, haha det var som fan
                      Letar runt nu för o hitta ett billigt.
                      Men dina fiskar vad har du för några och är alla lättskötta?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        lättskötta o lättsköta. allt är lättskött om man vet vad de behöver osv. man malawi är inte särskillt svårt.

                        men rödzebra är en bra nybörjarfisk. mest för att den är billig och rätt snygg med. o tål en del med.

                        har nån lista längre bak i tråden på vad det är för fisk i. orkar inte rabla alla nu :P

                        Kommentar

                        • Luddson
                          • August 2011
                          • 529

                          Okej, men har tittat runt en del nu och undrar om dessa borde fungera http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89, i mitt 90 liters, enligt zoopet är dom ganska lättskötta vilket är en fördel för mig har du någon erfarenhet av dessa fiskar? Ser dock att dom är köttätare, betyder detta att man kan ha mer växter i akvariet lr så?
                          Om det går att ha dessa fiskar i mitt akvarium tillsammans bör man ha 2 av båda sorterna då? Tack
                          Senast redigerad av Luddson; 29 August 2011, 18:07.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            jo golden är med väldigt vanlig. socolofi är skitnajs. särskillt när hannarna färgar ut ordentligt!

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              asså har man malawi så kan man sikta på 10 mbunas på 100L vatten. det går att ha de två sorterna ihop ja. men asså att ha sånna här fiskar i ett kar med massa växter är rätt dumt. de har så fina färger så man vill gärna att akvariets inredning ska vara i typ en färg eller så så att man verklgien SER fiskarna. att det är dom som "lyser" upp karet.

                              så jag tänker iaf.

                              sen att de är köttätare spelare inte så stor roll om du vill ha växter. det är inte bara att de käkar växter utan mer att malawi gräver massor. asså de gräver om hela karet. o därmed kommer dina växter inte sitta kvar. lovar dig.

                              Kommentar

                              • Luddson
                                • August 2011
                                • 529

                                Okej tittade lite på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149 också hur många bör jag ha i mitt akvarium allt som allt? Vill ju inte att fiskarna ska må dåligt liksom.

                                Polare säger att jag inte bör ha socolofi för han läste att folk hade kommenterat dom som tuffa och argsinta mot andra fiskar i akvariumet, stämmer detta eller ska jag bara köra på? Tack =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...