200L tankt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av RobFrazie
    Hallå här va! Stopp i backarna..
    Jag är ny både på forumet och i fiskevärlden!
    Använd gärna inte massa förkortningar! Vad betyder SA och SAz?
    hät måste man hänga med serru! ne men SA= sydamerika som sagt, CA=centralamerika

    här följer lite andraq förkortningar du kanske springer på :P

    VF=vildfångade
    OB-Orange/Blue(black) (färg på ciklider, ofta i malawi-samanhang)
    F1- första genration efter vildfångade

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #17
      Ursprungligen postat av hannesc
      hät måste man hänga med serru! ne men SA= sydamerika som sagt, CA=centralamerika

      här följer lite andraq förkortningar du kanske springer på :P

      VF=vildfångade
      OB-Orange/Blue(black) (färg på ciklider, ofta i malawi-samanhang)
      F1- första genration efter vildfångade
      Tackar för de, ska försöka memorera dem!
      Alltid svårt på nya forum i början och lära sig alla förkortningar när man är ny på ämnet

      Kan inte mycket om fiskarna jag har heller, men försöker iaf
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        du lär dig. bara att hängsa här 26 timmar om dynget så sätter sig grejjer utan att du tänker på det o det är bara fråga på om saker o ting! därfr forumet finns

        Kommentar

        • RobFrazie

          • May 2010
          • 842

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          du lär dig. bara att hängsa här 26 timmar om dynget så sätter sig grejjer utan att du tänker på det o det är bara fråga på om saker o ting! därfr forumet finns

          Haha jo, hängt mycket på forum innan så man lär sig rätt fort!
          men om fiskar kan jag inte så mkt om, därför man frågar när oklarheter som dessa dyker upp
          720L Soppa
          200L Asien
          Räkvas
          65L Betta

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #20
            Var ju tvungen att plåta lite ikväll när trådskaparen såg ut som en skolpojk som fått en klubba
            Bifogade filer
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #21
              Ursprungligen postat av bong
              Var ju tvungen att plåta lite ikväll när trådskaparen såg ut som en skolpojk som fått en klubba
              HAHA fan vad söt man ser ut!
              Sitta där vid köksbordet och kolla in i ett nästan tomt kar!
              MANLIGT!
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #22
                Ursprungligen postat av hannesc
                ser trevligt ut. jag skulle vilja se ett asien-kar. är typ bara karrakoja o visualdarkness som har ordentliga asien-kar
                hannesc.

                Eftersom att jag är så ny på ämnet.
                Skulle itne du vilja göra en lista på lite asien fiskar som jag skulle kunna satsa på?

                tackar på förhand!
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  ser trevligt ut. jag skulle vilja se ett asien-kar. är typ bara karrakoja o visualdarkness som har ordentliga asien-kar
                  De karen är i minoritet helt klart och asienfiskarna hamnar oftast i fisksoppor (se t ex mitt 180l). Men jag gillar fiskarna då de är kaxiga, annorlunda och gillar växter.


                  Asien är jättelätt! Lite rötter i (gärna så att någon når till ytan eller strax under) och växter som man låter bilda en djungel.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • RobFrazie

                    • May 2010
                    • 842

                    #24
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    De karen är i minoritet helt klart och asienfiskarna hamnar oftast i fisksoppor (se t ex mitt 180l). Men jag gillar fiskarna då de är kaxiga, annorlunda och gillar växter.


                    Asien är jättelätt! Lite rötter i (gärna så att någon når till ytan eller strax under) och växter som man låter bilda en djungel.
                    Okej det ska tänkas på!
                    Får väl se över lite rötter någonstans då! har ju som du kanske sett bara några rätt låga rötter i jusst nu... Men växterna ser ut att kunna växa på rätt bra! För dom har redan vuxit på sen jag tog kortet!
                    720L Soppa
                    200L Asien
                    Räkvas
                    65L Betta

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #25
                      Ursprungligen postat av RobFrazie
                      Okej det ska tänkas på!
                      Får väl se över lite rötter någonstans då! har ju som du kanske sett bara några rätt låga rötter i jusst nu... Men växterna ser ut att kunna växa på rätt bra! För dom har redan vuxit på sen jag tog kortet!
                      Jag har inte hållit på länge men har samlat på mig en smula erfarenhet i alla fall.

                      Labyrintfiskarna håller sig ju mest uppe vid ytan och av egen erfarenhet uppskattar de viloställen uppe vid denna. Gälört är ett tips då den snabbt blir enorm och man trasslar enkelt ihop allt till ett moln, fastnar en bit någonstans i mina kar har jag snart en lång tråd att dra bort.

                      Vad vill du köra för fisk? Tänk på att de flesta labyrinter lätt bråkar med andra av arten och även släktingar, därför behövs växterna och rötter som avgränsning. Många (bla guramis) blir dock enligt många mycket lugnare om de är i ett stim med andra guramis (art verkar mindre viktigt).

                      För bottenskiktet finns det alla botior, grönlingar, några sugmalar, kuhli, vingmalar etc.

                      Vill du hellre köra på hårt strömmande vatten, stenrikt och utan behov av växter har du grönlingarna, strömmalar, (antar) regnbågsfiskar etc.

                      Här har du mitt helasien som håller på att byggas upp nu:
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • RobFrazie

                        • May 2010
                        • 842

                        #26
                        Ja ditt kar ser väldigt nice ut!

                        Jag har ingen aning om vad jag vill ha för fisk ännu. Kan inte mycket om fisk, och vet heller inte vart jag kan hitta dem.. Guldfisken ska ha eller kan ta hem.. men vill gärna komma igång rätt snart

                        Men Asien är jag annars rätt intresserad av, gillar fiskar med de färgerna och formerna! synd att Koi ska bli så stora annars är det en favorit!
                        720L Soppa
                        200L Asien
                        Räkvas
                        65L Betta

                        Kommentar

                        • Auratusen
                          • March 2010
                          • 874

                          #27
                          annars kan du köra med fiskar från The rift lakes. alltså från malawi, tanganyika eller viktoria. de flesta av dom cikliderna är lättlekta och mycket roliga att titta på.

                          Jag tycker att ciklider från The rift lakes är de mest intressanta ciklider. men jag bör först VARNA folk. har man väl satt sig in i dom fiskarna, kommer man aldrig därifrån



                          tanganyika är fina med många olika intressanta beteenden och behöver inte stort kar till många av arterna. vissa leker i grottor, andra är munruvare, vissa leker i tomma snäckskal, vissa munruvare delar skötslen av ynglen och vissa munruvare leker mitt i vattnet (inte på botten som de flesta munruvare) och har genomskinlig haka så man kan se ynglen (gäller oftast fiskar från släktet leptosoma).
                          det finns många arter i tanganyika som passar utmärkt i 100 l, som neolamprologus, julidochromis och lamprologus.
                          Men det kan bli lite tråkigt ibland med tanganyika, eftersom det inte är så mycket fart på dom och många har väldigt gråa färger... nu låter det som varenda en är grå, men så är det inte. det finns många i tanganyika som är fulla av liv och har starka färger.



                          Malawi har mycket mera färger och liv. med starka gula, blåa och röda färger är det riktigt avkopplande att bara sitta och titta på dom. men malawi går det inte att ha så många arter i mindre kar, som tanganyika. de flesta arter behöver minst 200 l, helst 300 l. alla i malawi är munruvare.


                          viktoria är mycket färgstarka och livfulla de också. Men de måste matas mycket mera annars kan de "torka ut". De är som malawi, munruvare.
                          Viktoria kan man ha i lite mindre kar än malawisarna. många av arterna behöver minst 150 l, men som vanligt...helst mer.


                          Jag hoppas att det går bra med artvalet och jag hoppas att detta har hjälpt dig lite... eller om detta bara vart ett massa svammel för dig

                          Kommentar

                          • RobFrazie

                            • May 2010
                            • 842

                            #28
                            Ursprungligen postat av Auratusen
                            annars kan du köra med fiskar från The rift lakes. alltså från malawi, tanganyika eller viktoria. de flesta av dom cikliderna är lättlekta och mycket roliga att titta på.

                            Jag tycker att ciklider från The rift lakes är de mest intressanta ciklider. men jag bör först VARNA folk. har man väl satt sig in i dom fiskarna, kommer man aldrig därifrån



                            tanganyika är fina med många olika intressanta beteenden och behöver inte stort kar till många av arterna. vissa leker i grottor, andra är munruvare, vissa leker i tomma snäckskal, vissa munruvare delar skötslen av ynglen och vissa munruvare leker mitt i vattnet (inte på botten som de flesta munruvare) och har genomskinlig haka så man kan se ynglen (gäller oftast fiskar från släktet leptosoma).
                            det finns många arter i tanganyika som passar utmärkt i 100 l, som neolamprologus, julidochromis och lamprologus.
                            Men det kan bli lite tråkigt ibland med tanganyika, eftersom det inte är så mycket fart på dom och många har väldigt gråa färger... nu låter det som varenda en är grå, men så är det inte. det finns många i tanganyika som är fulla av liv och har starka färger.



                            Malawi har mycket mera färger och liv. med starka gula, blåa och röda färger är det riktigt avkopplande att bara sitta och titta på dom. men malawi går det inte att ha så många arter i mindre kar, som tanganyika. de flesta arter behöver minst 200 l, helst 300 l. alla i malawi är munruvare.


                            viktoria är mycket färgstarka och livfulla de också. Men de måste matas mycket mera annars kan de "torka ut". De är som malawi, munruvare.
                            Viktoria kan man ha i lite mindre kar än malawisarna. många av arterna behöver minst 150 l, men som vanligt...helst mer.


                            Jag hoppas att det går bra med artvalet och jag hoppas att detta har hjälpt dig lite... eller om detta bara vart ett massa svammel för dig

                            Lite svammel då jag inte kan så mycket!
                            Men mycket bra information som jag tackar för! ska kolla upp saken närmre!

                            För nu har jag bara, 2 Panda platy, 2 paletter, 1 silvermolly, 1 ancistrus och en ful guppy!
                            720L Soppa
                            200L Asien
                            Räkvas
                            65L Betta

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #29
                              Menade självklart hornsärv och inte gälört i mitt tidigare inlägg, gälört har jag just slängt i mitt kar.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • RobFrazie

                                • May 2010
                                • 842

                                #30
                                Ja jag får se vad det blir för äxter, ska hålla på att odla lite själv oxå så får se vart det bär iväg med växterna, inte börjat odla några ännu bara bara odlat så det skulle bli till detta nya karet
                                720L Soppa
                                200L Asien
                                Räkvas
                                65L Betta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...