Projekt räkvas(er), gör om gör rätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #16
    Ursprungligen postat av gonzo44
    tusan det är ju en vinnare helt klart.. Är det en ikea vas??
    Jajamensan, modell större. 65 cm hög är den så jag fick slänga i extra mycket grus eftersom BTN-bakgrunden inte var tillräckligt stor.

    Hade en på 45 cm tidigare och trodde inte det skulle bli så stor skillnad men det här känns mycket maffigare.

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #17
      Lovade PiaJo en bild på hur jag gjort med belysningen också. Så här kommer den.

      Klicka på bilden för större version

Namn: belysning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 437,1 KB
ID: 2123816

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Ursprungligen postat av myslas
        Lovade PiaJo en bild på hur jag gjort med belysningen också. Så här kommer den.

        [ATTACH]30242[/ATTACH]
        Åh, så smart.

        Om jag behöver byta min lampa så skall jag göra så här.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Ursprungligen postat av myslas
          Jajamensan, modell större. 65 cm hög är den så jag fick slänga i extra mycket grus eftersom BTN-bakgrunden inte var tillräckligt stor.

          Hade en på 45 cm tidigare och trodde inte det skulle bli så stor skillnad men det här känns mycket maffigare.
          när jag stog på ikea o skulle köpa vas så fick jag nöjja mig med med 45an. 65an är ju för jäkla maffig o tokhög!

          men nästa vas kanske blir så hög :P

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            #20
            helt klart att jag åker till ikea i morgon sen till syrran på DM o kolla vad hon har för rabbat på bakgrund=))
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              syrran på DM? vem? jag hänger ju där typ oftare än i soffan :P (kanske inte men inte långt ifrån)

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #22
                Måste bara säga att jag är väldigt nöjd med att jag bytte till ett lite mindre grus. Inte bara för att det är mycket snyggare utan även för det är himla kul att se de små räkorna ta tag i de små gruskornen med sina pytteklor och sedan slänga iväg dem. Det ser väldigt komiskt ut.

                Kommentar

                • dalmatin
                  • February 2008
                  • 170

                  #23
                  Supersnygg vas du har !
                  Jag har köpt den som är 45cm, och jag har lite funderingar på att sätta fast en slimline på samma sätt som du har gjort men hur gör man med insuget så att det inte sätter igen eller att en massa räkor och räklingar tar sig in? Skulle du kunna visa en bild på hur din vas ser ut bakifrån ?

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #24
                    Ursprungligen postat av dalmatin
                    Supersnygg vas du har !
                    Jag har köpt den som är 45cm, och jag har lite funderingar på att sätta fast en slimline på samma sätt som du har gjort men hur gör man med insuget så att det inte sätter igen eller att en massa räkor och räklingar tar sig in? Skulle du kunna visa en bild på hur din vas ser ut bakifrån ?
                    Det är lite svårt att visa, fotar jag baksidan kommer du bara att se en luftpump och en hel massa filtermatta. Jag har gjort så att jag inte har bakgrunden limmad ända ner så insuget blir alltså under själva bakgrunden. Jag har en stor bit grov filtermatta som jag lagt på botten som alltså ligger under bakgrunden. Sedan har jag täckt den med grus på framsidan. Insuget går alltså igenom gruset och under bakgrunden igenom filterbitarna.

                    På min förra vas (den som var på 45 cm) hade jag bara 3 cm glipa under bakgrunden har jag för mig och det funkade bra i ett halvår men sedan blev det problem med att få vattnet att gå runt och det blev stor vattennivåskillnad framför och bakom bakgrunden så jag fick fixa till ett avrinningsskydd för att det inte skulle svämma över till slut. Det hade slammat igen och rätt mycket grus hade fastnat i filtermattan. Nu är det ungefär 10 cm mellan botten och nedre delen av bakgrunden och jag hoppas det ska gå bra även i det långa loppet.

                    Jag tycker det ser rätt säkert ut för räkor och räklingar men jag tyckte faktiskt jag såg en där bakom förra veckan så får väl hålla koll så det inte är någon glipa mellan bakgrunden och gruset.

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #25
                      Förresten, har skaffat lite tjusiga blå posthornssnäckor till vasen också.

                      Kommentar

                      • wowilolmoma
                        • January 2010
                        • 317

                        #26
                        coolt! det måste du lägga ut lite bilder på...
                        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                        Å en kissemiss

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #27
                          Ursprungligen postat av wowilolmoma
                          coolt! det måste du lägga ut lite bilder på...
                          Ska försöka ta lite kort i helgen när jag har lite tid över.

                          Kommentar

                          • dalmatin
                            • February 2008
                            • 170

                            #28
                            Ursprungligen postat av myslas
                            Det är lite svårt att visa, fotar jag baksidan kommer du bara att se en luftpump och en hel massa filtermatta. Jag har gjort så att jag inte har bakgrunden limmad ända ner så insuget blir alltså under själva bakgrunden. Jag har en stor bit grov filtermatta som jag lagt på botten som alltså ligger under bakgrunden. Sedan har jag täckt den med grus på framsidan. Insuget går alltså igenom gruset och under bakgrunden igenom filterbitarna.

                            På min förra vas (den som var på 45 cm) hade jag bara 3 cm glipa under bakgrunden har jag för mig och det funkade bra i ett halvår men sedan blev det problem med att få vattnet att gå runt och det blev stor vattennivåskillnad framför och bakom bakgrunden så jag fick fixa till ett avrinningsskydd för att det inte skulle svämma över till slut. Det hade slammat igen och rätt mycket grus hade fastnat i filtermattan. Nu är det ungefär 10 cm mellan botten och nedre delen av bakgrunden och jag hoppas det ska gå bra även i det långa loppet.

                            Jag tycker det ser rätt säkert ut för räkor och räklingar men jag tyckte faktiskt jag såg en där bakom förra veckan så får väl hålla koll så det inte är någon glipa mellan bakgrunden och gruset.
                            Hmm, jag har tänkt att ha finkornigsand i min vas så då kanske det inte skulle funka så bra att ha insuget under sanden. Men skulle man inte kunna göra ett hål i slimlinen ovanför sanden och sen sätta dit en filtermatte bit som håller räkor och räklingar på ''rätt'' sida av bakrunden?

                            Kommentar

                            • myslas
                              • February 2008
                              • 672

                              #29
                              Ursprungligen postat av dalmatin
                              Hmm, jag har tänkt att ha finkornigsand i min vas så då kanske det inte skulle funka så bra att ha insuget under sanden. Men skulle man inte kunna göra ett hål i slimlinen ovanför sanden och sen sätta dit en filtermatte bit som håller räkor och räklingar på ''rätt'' sida av bakrunden?
                              Jodå, men då får du nog använda en fin filtermatta för att räklingar inte ska kunna ta sig igenom. Det är lite kneppigt det där. Jag använder ett finare grus än jag hade förra gången och är lite orolig för att det ska bli problem längre fram, men än så länge funkar det väldigt bra.

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                #30
                                Min metod är förresten tagen från Kjell Fohrman.

                                Han skrev en del om den i Patrik Steens långa tråd om räkvaser också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...