mitt nya kar (160 l) (Första "riktiga")

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glada
    • April 2010
    • 26

    mitt nya kar (160 l) (Första "riktiga")

    Jag håller på att starta upp mitt andra akvarium nu, ett 160 liters (80*40*50, b*d*h). Har lagt in kattsand (euroshoppers, utan tillsatser) i botten (en påse, ca 1-1½ cm, lite högre bak), blötat med en blomspruta för att binda dammet och sen lagt på Julas blästersand. Fyllt på med vatten och planterat lite växter:
    2 krukor Echinodorus bleheri , svärdplanta

    Javmossa
    Microsorum pteropus "Windeløv" , flikbladig javaormbunke

    En kruka limniophilia heterophylla

    Hornsärv – som tappade samtliga blad direkt någon timme efter plantering…

    Någon liten växt, ev brasiliansk gräsplanta?

    Hällt också i en spann vatten från det andra akvariet samt kramat ur filtersvampen in i den nyas pump. Nya ljusrör: en power-glo och ett vanligt, 2*20 W. Ytterfilter eheim 2211 (300 l/h) som följde med på köpet. I filtret finns keramik”makaroner” i botten, ”plastbollar” i mitten och filtervadd längst upp.

    När nu hornsärven ”dog” (det är frågan, om den kommer igång igen?) tog jag hem vattenpest som får flyta fritt. Köpte även en yngelkasse och hängde ner den till guldfiskarna med vattenpest i. Där slängde jag ut alla övriga fula växter – anubias som helt var täckt med tofsalger. Men jag behövde lite växter där som tar hand om nitratet, det här kanske fungerar! I alla fall kan guldfiskarna inte äta upp vattenpestan, vilket de skulle göra på nolltid!



    I guldfiskkaret fanns även en liten skygg ancistrus. Världens tråkigaste fisk! Den bara gömmer sig – och äta alger..tja. Inte vet jag avd den överlever på, men alger finns det gott om, både gröna och svarta… Nu när alla gömslen åkte ut fick den flytta över till nya karet på vinst och förlust. Så klart gömmer den sig genast där med.



    Bilder finns här: http://picasaweb.google.se/chrisosigge/100424#



    Fortsatta planer:

    Karet får stå en vecka eller så och sen tänkte jag ha i:

    Ett stim leoparddanio (10 st)

    Ett stim (5-6) guldbarber

    Någon eller ett par kompisar till ancistrusen.

    Äppelsnäckor.



    Vad tror ni om detta?




  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    Snyggt!
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      nice

      Kommentar

      • Glada
        • April 2010
        • 26

        #4
        Baljan är inne på sitt fjärde dygn. Svärdplantorna verkar lite gula i spetsarna. Får dom för mycket ljus eller för lite?

        Malen jag släppte ner i går låg först på botten hela dagen igår och häckar nu med näsan vid ytan. Men om den mår dåligt eller bara inte gillar läget är svårt och veta. fast den bott hos mig i några år har jag knappt alls sett den nån gång...på så sätt är det ett framsteg, att den blev synligt...La in en skiva kokt zucchini åt den, men den gillade inte det eller så hittade den inte...Jag tror det är dummaste varelsen i universum, verkar det som..

        Mätte vattnet (med stickor, JBL easy test). Tydligen lite lågt pH - 6,4, 0 eller 3 grader KH (ser ingen färgskillnad mellan dessa), >4 grader GH, inget nitrit, men lite nitrat 10 mg/l. Nitratet tror jag kommer från brunnen. (För jämförelse guldfiskkaret - med samma utgångsvatten: pH 6,8, KH 3, GH <7, nitrit 0, nitrat 25.

        Är det här som det ska eller bör jag vara oroad över något?
        Senast redigerad av Glada; 26 April 2010, 20:43.

        Kommentar

        • Glada
          • April 2010
          • 26

          #5
          Ancistrusen har fått sällskap av fem guldbarber och en ancistrus till. Barberna är lite skygga och törs knappt visa sig ännu. Har inte matat dom än, men hur ska det gå till när dom inte vågar sig fram?? Gamla ancistrusen har däremot vågat sig fram och ligger på sanden nära framrutan, dock utan att röra sig. Har släppt ner en algtablett i dess närhet, men vad jag kan se har den inte rört den. Vad lever den rackaren av?? Nya ancistrusen hänger i en hörna och rör sig inte heller. Vad ska det bli av detta, tro?

          Guldfiskarna i sitt kar har lekt och släppt rom, men genast ätit upp den igen. Lite rom hänger bakom pumpen, därför vet jag. Nå, jag vill inte ha nån guldfiskyngel helst ändå.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Uj, det låter som lite väl mycket fisk att ha som startfiskar...men eftersom du tog skrufs från det andra filtret kan det möjligen fungera. Jag hade dock öst i en tsk salt för att försäkra mej mot nitrit, och dessutom börjat ta tester nu. :s
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Glada
              • April 2010
              • 26

              #7
              Jag testar varannan dag och inget nitrit (än). Tänkte åka till zooaffären i morgon så får dom testa med dropptest för säkerhets skull. Barberna är ganska små - 2-3 cm, ancistrusarna 4-5 cm. Det verkar inte vara mycket fisk i allt vatten (kanske för dom inte syns). Men tack för tipset med saltet. Ska hålla förstärkt koll på värderna i veckan.

              Kommentar

              • Glada
                • April 2010
                • 26

                #8
                Sådär ja. Bara för ni sa det så kom nitriten. Ja, det var ju inte direkt oväntat.

                Den gamle ancistrusen är död. Nu hade den ju inte varit sådär jätterörlig, men det har den aldrig varit ens i sitt gamla kar. Den såg lite skadat ut och jag såg den nya i dess närhet igår kväll, så kanske dom inte gillade varandra? Fast det borde varit en hona, den gamle. Nåja. Inget att gråta över.

                Städade karet och sög lite försiktigt upp rester av hornsärvsblad. Tog en hink vatten från det gamla karet med "skit" i från botten och pumpen och lät det sugas in i nya via ytterfiltret. Tömde ut två hinkar till och fyllde på med nytt vatten. La i 1½ tsk salt. Jag tycker pH och KH är för låga. Eftersom det andra karet har lite andra värden tror jag att den där kattsanden påverkar. Jag bara inbillar mig att lera bör höja pH, inte sänka?? I all fall la jag i 2 tsk bikarbonat också. Det får stå några timmar nu innan jag mäter igen.
                Barberna ser pigga ut och har kommit fram lite mer, utom en som gömmer sig bakom slangarna. Jag är alltid misstänksam när flockdjur/stimfiskar avviker från gruppen och håller sig för sig själva...det är den minsta också. Får hålle ett öga på den.

                Dom har inte fått någon mat sen i torsdags. Jag vet att det inte går nån nöd på dom, men HUR ska man få dom att äta om dom inte kommer fram?

                Kommentar

                • fergu65
                  • April 2010
                  • 61

                  #9
                  huum släng i minst 2 dl grov salt utan jod ...1 till två tsk är för lite .rätta mig om jag har fel ..

                  Kommentar

                  • Glada
                    • April 2010
                    • 26

                    #10
                    Googlade lite. 0,1-0,3% ska man/kan man tydligen ha för det ska göra nån nytta. Om jag tar vikt% så är 0,3% av 160 kg lika med 4,8 kg salt. OM nu jag har fattat det där rätt....men det låter lite väl mycket....
                    Senast redigerad av Glada; 01 May 2010, 16:18.

                    Kommentar

                    • fergu65
                      • April 2010
                      • 61

                      #11
                      huum ja 2 dl var till mitt 100 liters så ca 3 dl kan du ju häva i ..

                      Kommentar

                      • Glada
                        • April 2010
                        • 26

                        #12
                        Uppdatering

                        Dags för lite uppdateringar.
                        barberna har kommit över blygheten och börjat komma fram. Även ancistrusen visar sig och så äter den alger. Jo, dom finns. Det har vuxit en del trådalger på glasrutorna, men jag har väntat lite med att ta bort dom och nu har ancistrusen betat där så det syns!
                        Eftersom mitt brunnsvatten har lågt pH (5) har jag mixtrat en del med kalk och även försökt få upp kH, som då 3 enligt dropptestet, med bikarbonat. Men det enda som hände var att pH åkte upp till 8 och kH föll till 1....
                        Filtret har kommit igång och nitriten är nere på <0,3.
                        Förra veckan införskaffades två äppelsnäckor. Båda var aktiva i affären och sen hos mig, men efter några dagar ställde den ena in verksamheten och idag visade den sig vara död. Kompisen var aktiv för två dagar sen och jag har en stark misstanke att den också är död.... Dom hade mat (algtabletter) och jag hade också lagt i kokt zucchini, så svultit ihjäl tror jag inte dom ska ha gjort.

                        Jag undrar om nitriten numera omvandlas till ammonium och om detta är orsaken till att sniglarna dog? Men fiskarna är hur pigga som helst...?

                        Det som också har hänt är att jag bytte ut det ena (vanliga)lysröret till ett life-glo och jag hällde i lite växtgödning. Så nu finns det ett power-glo och life-glo. Limniophilian växer så det knakar och även hornsärven har börjat växa igen. Svärdsplantan har fortfarande gulnande blad och jag tror inte den växer, men det dör inte heller.

                        Attans, jag vil så gärna sätta i mer fisk (leopardanio) nu, men om inte vattnet är i balans känns det inte bra...
                        Vad göra???

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Angående dosen av salt: Det är skillnad om man gör det för att bota sjukdomar (hög dos) eller för att minska giftverkan från nitrit (låg dos).

                          Vid en pH-höjning kan du få ammoniak i karet, gör aldrig det utan vattenbyte först. Snäckorna är lite känsligare för gifter än fisk, och kanske var det det som hände.

                          Sätt inte i mera fisk ännu. Nitriten skall vara stadigt på 0 innan du gör det. Ta det lugnt, det tar ca 40 dagar innan allt är full gång.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Vänta ut det hela! Karet har ju bara vart igång nån månad? Stoppa inte i mer fisk förren du har koll på vattenvärderna. Som sagt, tålamod nu! Jag startade mitt 86 liters i januari. " månade med några små tetror, sen några otocinclusmalar, nu några kongotetror. Nu har jag totalt 20 fiskar i.

                            Kommentar

                            • Glada
                              • April 2010
                              • 26

                              #15
                              OK. Ni har ju med största sannolikhet rätt. *suck*
                              Jag ger det ett par veckor till....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...