Första akvarium ~500liter sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #46
    Ursprungligen postat av Sadjev
    Inga problem, planerar du att ta inspiration från Ouscazz grymma belysning i discus kuben?
    Ja, den belysningen täppte ju till käften på en rätt rejält, och jag skall göra några små prov till kuben och kolla hur det blir, men kanske köra en konventionell ramp ändå (som jag redan har).
    Däremot tänker jag sno hela konceptet, från Ouscazz, med hull och hår till det stora karet som jag tänker limma ihop i källaren - där är det inget snack om att det blir SA och exakt sådan belysning!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #47
      max har du nån länk till nån tråd där man får se Ouscazz ramp?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #48
        Ursprungligen postat av hannesc
        max har du nån länk till nån tråd där man får se Ouscazz ramp?
        Visst, här är tråden;

        å så drar han igång med det redigt snygga stuffet i inlägg nr. 19.

        Kommentar

        • Sadjev
          • April 2010
          • 30

          #49
          Inga bilder tyvärr, det var lundakarneval i helgen så jag har inte fått något gjort, överhuvudtaget.

          Det har börjat växa en hel del alger. Det är små trådar som växer lite här och där. Där det växer mycket ser det nästan lite dimmigt ut.
          Vet inte riktigt vad jag borde göra.

          1. Börja göra många små vattenbyten (fast jag tycker mig ha läst att man inte ska byta vattnet medan karet går in sig).

          2. Köpa och stoppa i ett gäng Otocinclus.

          3. Ha lite is i magen och låta det gå in sig ifred.

          Det har varit igång i ungefär 1,5 veckor nu.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #50
            Ursprungligen postat av Sadjev
            Inga bilder tyvärr, det var lundakarneval i helgen så jag har inte fått något gjort, överhuvudtaget.

            Det har börjat växa en hel del alger. Det är små trådar som växer lite här och där. Där det växer mycket ser det nästan lite dimmigt ut.
            Vet inte riktigt vad jag borde göra.

            1. Börja göra många små vattenbyten (fast jag tycker mig ha läst att man inte ska byta vattnet medan karet går in sig).

            2. Köpa och stoppa i ett gäng Otocinclus.

            3. Ha lite is i magen och låta det gå in sig ifred.

            Det har varit igång i ungefär 1,5 veckor nu.
            Göder du med ngt?
            Jag skulle välja alternativ 3. Ha is i magen innan du köper dig ett gäng ottos, de äter nästan bara alger och känsliga för nyinkörda kar.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Sadjev
              • April 2010
              • 30

              #51
              inte för närvarande, la i bottennäring, jag tänkte undviki att stoppa in saker medans det startar.

              Jag ska nog göra som du säger och låta det vara ifred tills vidare. Är det kanske så att alger gillar nitrit vilket det borde börja bli gott om just nu?

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #52
                detta har jag missat på min zoopet paus, underbara mått, underbart kar, underbart fiskval

                gällande fiskar så har jag märkt från egen erfarenhet att kolglödstetra funkar utmärkt med apistos då den har väldigt liten mun och därmed har svårt att hugga yngel, detsamma gäller i princip alla typer av smycketetra som även de är en härlig syn i ett kar, hanarna ställer upp sig på lagom avstånd från varandra och lockar sedan på honor med dans och show

                Borelli har jag själv aldrig haft och kan inte uttala mig men Baenschi (Inka) är en riktigt fräck liten gynnare i min mening.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #53
                  Ursprungligen postat av Sadjev
                  inte för närvarande, la i bottennäring, jag tänkte undviki att stoppa in saker medans det startar.

                  Jag ska nog göra som du säger och låta det vara ifred tills vidare. Är det kanske så att alger gillar nitrit vilket det borde börja bli gott om just nu?
                  tyvärr kommer dina ottosar inte hjälpa mycket mot trådalger, jag hade samma problem som du i början på mitt 234L och ottosarna rörde dem inte, de försvann dock av sig själv efter ungefär en månad eller två, därför.. ha is i magen
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Sadjev
                    • April 2010
                    • 30

                    #54
                    Och kolglödstetror är ju grymmt snygga, speciellt om man får lite färg på vattnet.

                    Jag ska försöka vänta ut algerna.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #55
                      Du kan alltlid plocka bort de värsta algerna med händerna, och sen vänta ut
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Sadjev
                        • April 2010
                        • 30

                        #56
                        Tyckte mest att jag spred dom när jag försökte. Tänkte se om det går att rulla upp dom på en pinne eller något liknande.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #57
                          Ursprungligen postat av Sadjev
                          Tyckte mest att jag spred dom när jag försökte. Tänkte se om det går att rulla upp dom på en pinne eller något liknande.

                          ett tips här är att ta en vanlig chopstick, sen hackar du fint med en kniv på ena änden och använder den att rulla upp trådalgerna med

                          funkar klockret.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #58
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            ett tips här är att ta en vanlig chopstick, sen hackar du fint med en kniv på ena änden och använder den att rulla upp trådalgerna med

                            funkar klockret.
                            Köp grillpinnar, finns de som är ca 20 cm långa. De är inte släta utan lite "raggiga" i ytan, förmodligen för att de är riktigt billiga.

                            Men det är en stor fördel när man ska snurra alger, det bästa är att man kan slänga pinnen med alger och ta en ny nästa dag.

                            Förhoppningsvis kan du slänga den använda pinnen på komposten
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Sadjev
                              • April 2010
                              • 30

                              #59
                              Its alive! tack för alla tipps om trådalgsrensning, grillpinnar fungerade super.

                              Känns som att karet börjar sätta sig nu, för en vecka sen ungefär var vattnet extremt grumligt men nu har det klarnat upp och algerna växer inte lika explosivt längre.

                              Hittade ett tetra yngel igår, ca ~1cm, undrar hur länge det har gömt sig utan att jag har upptäckt det? Jag behöver nog inte oroa mig för att det finns för lite gömställen i alla fall....

                              Efter att ha gett upp på torv filtrering så ska jag försöka få ner ph lite försiktigt med ekbarks substrat nu under helgen. Så fort det har varit stabilt en vecka eller två med ph under 7 så blir det dags att jaga apistos. Just nu är jag sugen på baenschi + någon annan lämplig sort (någon som har förslag?) att kombinera den med, men det beror såklart på vad jag kan hitta fina exemplar av.


                              La till bilder på lysrampen till hannesc också (fortfarande inte målad )
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                #60
                                Ursprungligen postat av Sadjev
                                Its alive! tack för alla tipps om trådalgsrensning, grillpinnar fungerade super.

                                Känns som att karet börjar sätta sig nu, för en vecka sen ungefär var vattnet extremt grumligt men nu har det klarnat upp och algerna växer inte lika explosivt längre.

                                Hittade ett tetra yngel igår, ca ~1cm, undrar hur länge det har gömt sig utan att jag har upptäckt det? Jag behöver nog inte oroa mig för att det finns för lite gömställen i alla fall....

                                Efter att ha gett upp på torv filtrering så ska jag försöka få ner ph lite försiktigt med ekbarks substrat nu under helgen. Så fort det har varit stabilt en vecka eller två med ph under 7 så blir det dags att jaga apistos. Just nu är jag sugen på baenschi + någon annan lämplig sort (någon som har förslag?) att kombinera den med, men det beror såklart på vad jag kan hitta fina exemplar av.


                                La till bilder på lysrampen till hannesc också (fortfarande inte målad )
                                Ser skitbra ut min vän gillar verkligen din scape, jag har samma problem som du med gömställen, det finns för många, bra för fiskarna men mindre bra för oss som vill glo hela tiden :P

                                jag justerar mitt ph med alkottar och rötter men ska faktiskt prova på lite svartvatten på flaska som jag köpte på pwss i lösvikt, ska se hur det funkar då mina alkottar börjar sina, får samla fler till hösten.

                                gällande apistos så har jag 3-4 baenschi yngel på runt 8-12mm de växer ganska långsamt och jag kan inte se om de är honor eller hanar än, men något av det kan du iaf få av mig om ett tag
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...