576L Sa-Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    576L Sa-Jordätare

    Nu är det nära start hära då mitt 375 snart e tomt

    Tänkte starta upp mitt 576liters kar jag fick av sambon i födelsedagspresent i förskott.

    Hade tänkt att köra den här setupen.

    20-25st Corydoras Sterbai
    8st Geophagus sp tapajos Orange head
    kanske 2-3 par flaggciklid
    och även nått par kurvciklider.

    Det är ju iaf som ja tänkt nu kom gärna med andra försölag o tips som kan funkar det enda som igentligen är helt spikat är just corysarna och orangehead de andra fiskarna kan ändras med tiden om jag hittar nått annat intresant som kan funka ihop med dessa.

    Inredningen kommer att bestå av fin sandlådesand, Endel rötter varav en jäättestor på 15-20kg Kommer inte bli så jätte mkt växter då ja mistänker att det mesta kommer slitas upp men en heldel välrotat vallis kommer det att bli o ganska rejält med javaorbunkar på rötterna.

    Kommer att tona bakrutan med svart solfilm och sen dölja filterslangar och så i moduler för att spara så mkt bottenyta som möjligt.

    Teknik då jag kommer att köra med en Eheim profesional 2229 samt ett powerhead med filterkuber i en modul och hoppas att det ska räcka annars har jag så jag kan sätta i även ett Fluval 405 ytterfilter.
    Belysningen kommer att bestå utav 4x54w T8 rör måste köpa nya rör till rampen dock.

    Kommer att börja lite lätt imorgon med att tvätta ur karet och så om jag orkar då ja just nu ligger med febran.

    Bilder på alla grejer kommer iaf undermorgondagen
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    kommer bli skitbra ska du också köpa solfilm idag?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Danne_85
      • September 2009
      • 667

      #3
      Japp lurar på det om inte alla pengar går till Medusen
      Mvh: Danne

      Foton:
      http://www.blackroomphotos.com

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Låter klockrent! Välkommen in i jordätarträsket!!

        Jag har själv 25 sterbaier med 10 jordätare.

        Flaggciklider borde väl gå väldigt bra med jordätarna.

        Ska du ha några tetror?

        Andra ciklider jag kan slå ett slag för är guianacara som jag tycker är vackra så det räcker. Dock gräver de en del under leken då de vill bygga en grotta under stenar eller rötter.

        Om du inreder noggrant kan du ha ett hantelpar i karet, de skapar en bra kontrast med sin mörka blå/röda färg mot jordätarna som är mycket ljusare.
        Checking out...

        Kommentar

        • Danne_85
          • September 2009
          • 667

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Låter klockrent! Välkommen in i jordätarträsket!!

          Jag har själv 25 sterbaier med 10 jordätare.

          Flaggciklider borde väl gå väldigt bra med jordätarna.

          Ska du ha några tetror?

          Andra ciklider jag kan slå ett slag för är guianacara som jag tycker är vackra så det räcker. Dock gräver de en del under leken då de vill bygga en grotta under stenar eller rötter.

          Om du inreder noggrant kan du ha ett hantelpar i karet, de skapar en bra kontrast med sin mörka blå/röda färg mot jordätarna som är mycket ljusare.
          Tack för tipsen jo jag e sugen på ett par hantlar nått speciellt man ska tänka på inredningsmässigt när det gäller dessa kommer att gå varsamt fram med inredningen o inte förhasta mig i nånting.
          Tetror hade jag tänkt också och ha ett stim av någon sort vet inte riktigt vad en......

          Ska precis börja skruba rent glaset på karet här nu o fota lite sen ska ja dra på solfilm och förhoppningsvis provfylla det....
          Mvh: Danne

          Foton:
          http://www.blackroomphotos.com

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Hantlar är ganska tuffa vid lek inte för tuffa men ändå och då är det bra om man kan skapa ett revir som de kan hålla sig bakom. Det bör ha volymen 4x4x4 dm. och de föredrar att lägga rom på en lutande yta, men plan går bra om inget annat finns. Du kan "stänga av" en del av akvariet med lutande trädgren. Ett annat tips kan vara att skapa en grotta 10cm hög med en rot framför de gillar att gömma sig av och till igrottan och leka utanför det på kanten ppå taket till ingången. Det finns många rapporter om lek på dylika ytor.
            Checking out...

            Kommentar

            • Danne_85
              • September 2009
              • 667

              #7
              Ursprungligen postat av Dre
              Hantlar är ganska tuffa vid lek inte för tuffa men ändå och då är det bra om man kan skapa ett revir som de kan hålla sig bakom. Det bör ha volymen 4x4x4 dm. och de föredrar att lägga rom på en lutande yta, men plan går bra om inget annat finns. Du kan "stänga av" en del av akvariet med lutande trädgren. Ett annat tips kan vara att skapa en grotta 10cm hög med en rot framför de gillar att gömma sig av och till igrottan och leka utanför det på kanten ppå taket till ingången. Det finns många rapporter om lek på dylika ytor.

              Okej ska tänka på det, nått sånt går nog alltid att fixxa till roten nedan kommer bli själva grunden till övrig inredning så det ska nog gå bygga nått utifrån den isåfall fler rötter i mindre storlek ska givetvis i det också utan att ta så mkt bottenyta.

              Här kommer lite bilder iaf på blandannat karet och lite annat smått o gott.
              Fler biler kommer allt eftersom ja kommer vidare i projektet.
              Bifogade filer
              Mvh: Danne

              Foton:
              http://www.blackroomphotos.com

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Snygg rot och akvarium. Hur ska du använda aquaclearpumpen med filterpatronen? Rakt av eller i en modul eller?
                Checking out...

                Kommentar

                • Danne_85
                  • September 2009
                  • 667

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dre
                  Snygg rot och akvarium. Hur ska du använda aquaclearpumpen med filterpatronen? Rakt av eller i en modul eller?
                  Tanken är väll att placera allting i moduler även slangarna från ytterfiltret och blir det nu moduler så tänkte ja nog plocka bort själva filterpatronen o fylla modulen med filtermatte kuber istället...

                  Hade tänkt att bygga egna moduler men vi får se om latmasken kanske tar överhanden hehe....Blir inte så många bara precis så ja kan dölja tekniken....
                  Mvh: Danne

                  Foton:
                  http://www.blackroomphotos.com

                  Kommentar

                  • Danne_85
                    • September 2009
                    • 667

                    #10
                    Sådär nu har jag tonat ena sidorutan o bakrutan med solfilm från biltema
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 6-4-10-12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 396,5 KB
ID: 2119172
                    var inte så bökigt som ja hade befarat.
                    Mvh: Danne

                    Foton:
                    http://www.blackroomphotos.com

                    Kommentar

                    • maccan
                      • September 2009
                      • 154

                      #11
                      Fan vad grattis
                      I´m hung as Einstein and smart like a horse

                      http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

                      Kommentar

                      • Danne_85
                        • September 2009
                        • 667

                        #12
                        Avecklingen av 375:an fortskrider nu närmar sig det riktiga starten av 576 karet.....Just nu går 4 rödmunnar o 3 kerritetror ensamma i ett ostort sett tomt 375 liter o har det bra .....

                        Den 25:e ska jag hämta 8st Geophagus sp Tapajos Orange Head ungdjur ca 9 månader gammla så dom är ca 8-10cm och dom kommer gå ensamma tills allt e klart i 576:an
                        Mvh: Danne

                        Foton:
                        http://www.blackroomphotos.com

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          När ska vi köra stortömning och flytt av 375an då?
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Danne_85
                            • September 2009
                            • 667

                            #14
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            När ska vi köra stortömning och flytt av 375an då?
                            Så fort du har tid jag kan alltid im not the toffel
                            Mvh: Danne

                            Foton:
                            http://www.blackroomphotos.com

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Ursprungligen postat av Danne_85
                              Så fort du har tid jag kan alltid im not the toffel

                              käften fan

                              Jag är Toffel med en krävande fru, stolt över detta är jag också haha

                              Nej men denna helgen ska ju du vara gris och jag har halva tjocka släkten uppe, nästa helg får vi spika helt enkelt.
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...