2520 lit plywoodakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jb63
    • December 2009
    • 98

    2520 lit plywoodakvarium

    Vansinnigt eller bara superhäftigt. har nu möjlighet att använda ett rum i huset till min hobby, och då kommer ju funderingen på ett stort akvarium. Med stort menar jag 2520 liter (3*1,2*0,7) byggt i plywood med ett ordentligt filtersystem. Ännu så länge är detta bara funderingar men vem vet,kommer inte att byggas före hösten så det finns tid att tänka. Hoppas att ni andra där ute har lite tips och tankar om ett så stort akvarium. Mer kommer.
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    låter som ett skoj projekt

    Kommentar

    • Bladh
      • February 2010
      • 193

      #3
      Får hoppas där är golvbrunn i rummet...

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        #4
        Oj, oändlighetsprojekt hörde jag någon nämna om dessa megakar. Häftigt däremot och ett eget akvarierum är helt suveränt!!!
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • august1996
          • October 2009
          • 333

          #5
          OM du bygger det vilka fiskar blir det?

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #6
            Helt rätt Har du tänkt plasta invändigt? och bygg större om du har möjlighet.. Jag tycker redan att min 1600 balja är liten
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • august1996
              • October 2009
              • 333

              #7
              haha du är sjuk om du tycker 1600 L är lite jag tycker fortfarande 222 L är stort

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Jag hade byggt ett i den storleken med om jag hade haft möjlighet, eller varför inte ett större som du säger Bong!

                Ursprungligen postat av bong
                Helt rätt Har du tänkt plasta invändigt? och bygg större om du har möjlighet.. Jag tycker redan att min 1600 balja är liten
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                • jb63
                  • December 2009
                  • 98

                  #9
                  Ursprungligen postat av bong
                  Helt rätt Har du tänkt plasta invändigt? och bygg större om du har möjlighet.. Jag tycker redan att min 1600 balja är liten
                  Större kan jag tyvärr inte bygga då rummet är ca 3,2m brett men som du säger så blir det nog plastat istället för liner. Filtrering kommer att bli i 2 st ca 150liters akvarium som jag kommer att pumpa upp vatten i för att sedan rinna tillbaka ner i det stora karet, då kan jag ta upp vatten från bägge hörnen vilket bör bli ganska effektivt. Funderar också på 4 st cirkulationspumpar som ska gå på tidsintervall (igång 30 sek stilla 30sek). Men detta är bara funderingar ännu

                  Kommentar

                  • JacobT
                    • January 2009
                    • 573

                    #10
                    nice ska följas
                    ><(((*>
                    *> MVH jacob
                    ><(((*>

                    Kommentar

                    • bong
                      • November 2008
                      • 1087

                      #11
                      Ursprungligen postat av august1996
                      haha du är sjuk om du tycker 1600 L är lite jag tycker fortfarande 222 L är stort
                      Hehe ja men jag kände en kille förr som hade ett 4500liters och när man hade varit och kollat på det så såg mitt 540 ut som ett yngelkar

                      Så jag blev väl skadad då antar jag
                      3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                      http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                      Kommentar

                      • bong
                        • November 2008
                        • 1087

                        #12
                        Ursprungligen postat av jb63
                        Större kan jag tyvärr inte bygga då rummet är ca 3,2m brett men som du säger så blir det nog plastat istället för liner. Filtrering kommer att bli i 2 st ca 150liters akvarium som jag kommer att pumpa upp vatten i för att sedan rinna tillbaka ner i det stora karet, då kan jag ta upp vatten från bägge hörnen vilket bör bli ganska effektivt. Funderar också på 4 st cirkulationspumpar som ska gå på tidsintervall (igång 30 sek stilla 30sek). Men detta är bara funderingar ännu

                        Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i

                        Hoppas verkligen du bygger detta nu
                        3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                        http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                        Kommentar

                        • GöranE
                          • November 2008
                          • 735

                          #13
                          Underskatta inte storleken på ett megastim med tetror 2-300+ får det nog vara i ett så stort kar. Har man råd att ha någon fisk som äter upp någon då och då så kommer dom att stimma väldigt bra oxå.


                          Ursprungligen postat av bong
                          Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i

                          Hoppas verkligen du bygger detta nu
                          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                          Kommentar

                          • bong
                            • November 2008
                            • 1087

                            #14
                            Ursprungligen postat av GöranE
                            Underskatta inte storleken på ett megastim med tetror 2-300+ får det nog vara i ett så stort kar. Har man råd att ha någon fisk som äter upp någon då och då så kommer dom att stimma väldigt bra oxå.
                            Vill bara inflika att jag inte har något emot neontetror... mycket fina fiskar i större stim

                            Dock är det monsterfisk som gäller för min del
                            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                            Kommentar

                            • jb63
                              • December 2009
                              • 98

                              #15
                              Ursprungligen postat av bong
                              Det var ju synd att det inte gick att bygga större, men det beror ju lite på hur stora fiskar man tänkt ha i oxå ska du ha neontetror så kommer baljan alltid kännas stor Fast jag tycker ju du ska ha monsterfisk i

                              Hoppas verkligen du bygger detta nu
                              Jag hoppas också att detta projekt kan bli verklighet för det blir ju ett helt annat sett att sitta och titta in i en sjö. De stora problemet är väl hur mycket det kommer att kostamen man har lite tid på sig att fundera.Invånarna i detta kar blir malawiciklider när det nu byggs.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...