Hannesc Räkvas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Hej!
    Tänkte starta upp en räkvas efter att ha sett runt lite här. Verkar tufft. Har några frågor bara.
    Vad har du för lampa för att det ska vara okej för växterna + se bra ut?
    Vad måste jag göra med trollhasseln innan den åker i vasen?
    Har du i nån växtnäring?
    Påverkar trollhasseln phvärdet så man måste göra nåt åt det?
    Tror du man kan ha ett par kampfiskar eller några endlers med räkorna?
    Mvh Jimmy

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      Såg att du har lite hassel ovanför ytan. Det har aldrig ruttnat lr så?

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        Tänkte jag kan försöka svara på lite frågor

        Lampa - Jag kör med en Global 11 watts kompaktlysrör på min vas. Har tagit bort "armen" så den ligger över. Har ikeas egna 22 watts kompaktlysrör som har dåligt kelvinantal så ska byta ut detta snart. Ger ett behagligt sken men får ingen explosion bland växterna.
        Hannesc använder en sänglampa (vet inte vilken exakt) med halogen som enligt bilderna ger ett starkare ljus än min, men förmodligen också betydligt mer värme och drar mer ström.
        Trollhassel - Bara torka denna (ett par veckor) sen är den okej att använda. Påverkar inte ph:t nämnvärt, blir lite lägre bara. Möglar inte överytan.
        Växtnäring - Nej, tror inte hannesc har de heller, om jag minns rätt.
        Fiskar - Stor risk att de blir mat då. Endlers plockar yngel och kampfisken äter även vuxna. Räkorna blir betydligt roligare att titta på utan fisk. Vågar simma runt då.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          Okej. Får se hur jag gör me firrar i då...:/
          Ska man ta bort barken på hasslet lr nåt sånt?
          Hur håller sig värmen i vasen utan doppvärmare? O blir de inte varmt med halogenlampa?
          Mvh J

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            jag lät bara grenarna ligga på golvet i en vecka. för att de inte skulle blomma ut sen när de står i vatten. behöver inte ta bort bark eller nått. de har inte ruttnat eller så.

            värmen hålls med hjälp av lampan o rumstempen. du vet vatten kommer bli cirka 22 grader om du bara ha det stående i ett rum. o med lampan ligger det runt 25 typ .

            tulle gav många bra svar. ikea sänglampa med en halogen. kommer inte ihåg watt men kanske 20?
            ingen gödning. har inte behövt det alls i den.

            fisk går väl ha i men jag skulle inte ha endlers eller kampfisk. för det första är vasen för liten o för de andra så är det som tulle säger. de kommer småskrämma räkorna.

            hellre då en micro-rasbora som bara blir nån cm stor.

            men jag kör utan fiskar,

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              Vilket innerfilter har du och var har du köpt det? Om man får fråga....
              Tänkte också höra vad du har för sand, blir det fult med alger på den vita sanden? Hur gör du rent botten på vasen? :P

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                Ursprungligen postat av Falconer
                Vilket innerfilter har du och var har du köpt det? Om man får fråga....
                Tänkte också höra vad du har för sand, blir det fult med alger på den vita sanden? Hur gör du rent botten på vasen? :P
                Kan inte svara för hannesc nu men svarar vad jag har

                Innefilter har jag ett Elite Mini Filter som jag har modifierat för större filtervolym. Jag har samma användarnamn där och bilderna du under Tulle89 är alltså mina

                Sand använder jag Coops kattsand. Lite orange-aktigt större substrat. Har diskuterats innehålla nyttigheter till räkorna. Om det stämmer vet jag inte men var billigt varjefall

                Jag har inte fått några alger på boten. Bara lite smuts som bryts ner eller äts upp så jag behöver varjefall inte rengöra botten på min.

                Bild på min räkvas
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  jag kör med ett aqua-el.


                  sen har jag ciklidgrus i min. vit sand asså. alger blir det inte så mycket i sanden. kanske lite. men det brukar snäckor o räkor ta.

                  jag rengör inte heller min botten. verkar inte behövas. för övrigt så regör jag inte botten på nått av mina kar. har bra städpatruller

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    är räkorna bra städare? Tror jag skippar snäckor.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      aa det är de men snmäckor bättre. varför inte en äppelsnäcka i?

                      Kommentar

                      • tulle89
                        • March 2006
                        • 1183

                        Jodå håller med hannesc.

                        Någon äppelsnäcka är inte fel. Städar bra + blir faktiskt rätt fina. Posthornssnäcka är också en fin snäcka, finns båda blåa och rosa.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          Har hasslet påverkat vattenvärdena på nåt vis?

                          Kommentar

                          • Christerhedberg
                            • August 2008
                            • 624

                            Kryper inte äppelsnäckorna ur era vaser nu också? Visst, dom klarar sig 1 vecka på land så för snäckornas skulle spelar de kanske inte större roll. Dock är det inte lika roligt med slemmiga spår på mattan och på möbeln varje dag sedan får man leta reda på dom på golvet...

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              jo min kryper ur ibland( har bara en) men det var längesen nu. nja han kryper inte iväg så långt utan ligger på golvet under vasen. inga problem för mig iaf.

                              hasslet har nog inte påverkat vattnet på nått negativt sätt. har inte märkt nåra problem.

                              Kommentar

                              • Annaica
                                • February 2006
                                • 1177

                                Det börjar klia i mina fingrar. Jag vill starta mitt räkkar igen men maken är emot det!
                                Räkbiten


                                Kommentar

                                Arbetssätt...