54L Apisto kärlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    #91
    Varför ska man alltid tycka att alla andra har mycket snyggare akvarium än mitt fan det suger nää fan måste bli bättre på att inreda mitt

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #92
      Dagens update: Fiskarna simmar och mår bra, de bitna fenor de hade sen tidigare ägare har redan nu växt ut mycket bra, snart är de helt hela Matade med nykläckt artemia igår vilket de verkade gilla, lite svårare med maten för vildfångade har jag märkt, de är lite kräsnare :P
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #93
        Liten update med bilder

        Mina Schwarzkinn leker för fullt just nu, värsta röjet i karet. Hanen börjar färga ut och honan har mörkat på sig ordentligt.
        Vidare har det dykt upp en smula alger på framrutan och jag har varit vågad och stängt av pumpen nu på kvällen, ska kolla imorgon så de inte drabbas av syrebrist de stackarna.

        Som ni också ser på bilderna så har jag en liten rot som helt enkelt vägrar sjunka, och det är den roten jag tänkte ha mossa på till att börja med, sen får det sprida sig bäst det vill, om den bara sjunker nån gång dvs.
        Bifogade filer
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #94
          Mycket fint
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #95
            Mycket fint akvarium och roligt att de leker !
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #96
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Mycket fint
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              Mycket fint akvarium och roligt att de leker !
              Tack tack, inte helt nöjd med karet än Filtret ska förhoppningsvis upp imorgon och det ska i lite mossa samt en typ av gräs, har dock inte bestämt exakt vilken än. Janne W får hjälpa mig där :P
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • FishInTank
                • February 2009
                • 165

                #97
                varför inget filter?
                455 L Växter

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #98
                  Ursprungligen postat av FishInTank
                  varför inget filter?
                  Jag vill se om det funkar utan helt enkelt.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #99
                    Filtret har varit avstängt hela natten och jag kollade precis till karet, ingen fisk står vid ytan och de verkar fortfarande pigga, ett gott tecken med andra ord då syresättningen är som sämst på natten.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Danne_85
                      • September 2009
                      • 667

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      Filtret har varit avstängt hela natten och jag kollade precis till karet, ingen fisk står vid ytan och de verkar fortfarande pigga, ett gott tecken med andra ord då syresättningen är som sämst på natten.
                      kul.....Startade själv upp burken igår med snackorna med samma substrat som du startade upp det elt uta filter o dom e pigga som fan nu på morgonen....
                      Mvh: Danne

                      Foton:
                      http://www.blackroomphotos.com

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av Danne_85
                        kul.....Startade själv upp burken igår med snackorna med samma substrat som du startade upp det elt uta filter o dom e pigga som fan nu på morgonen....
                        sheissebra alltså. Enligt frugan är ciklider och räkor fortf pigga och glada, ingen syrebrist än med andra ord och nu när ljuset tänts så kör ju även växterna igång och producerar, borde med andra ord vara lugnt, inte som att jag pressar systemet precis
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Jag körde ett 45 liters kar utan filter bra länge med Ap, på filmen nedan hade jag satt in ett av de minsta innerfilter som finns på marknaden.

                          Inte för att filtrera vattnet, utan för att få lite omrörning. Jag fick fickor som blev väldigt syrefattiga "tror jag".

                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Märkte nu när jag kom hem att båda apistos andades ganska häftigt.

                            Det jag gjort nu är att ta bort en bit brocolli som jag tydligen missat, tyckte väl att det var lite konstigt om 10 räkor ätit upp en hel bukett, men jag hittade verkligen inte den tidigare, fick fort den lilla proteinhinna jag hade som ett resultat av matning med artemia och svarta mygglarver.

                            Sen bytte jag ungefär 5 liter vatten, kommer byta ytterligare fem imorgon och sen ett ordentligt vattenbyte på söndag då det är VB dag.

                            Håller noga kolla på dem nu och hoppas på att det blir bättre med syrenivåerna. Detta kommer bli bättre när bakteriefloran i bottensubstratet blir större. Anledningen till att att jag vill ha den större för de som undrar är att en kraftig bakterieflora i bottensubstratet höjer vattentempen en liten aning, som alla vet så stiger värme och på så vis stiger även det varma vattnet och blir ersatt av kallare vatten från ytan som då sjunker. Detta gör att jag får vattenrörelse i i princip hela karet utan att använda mig av något filter.

                            Samma princip som Janne W kör med, dock saknar jag bakteriefloran som han har i sina kar än så länge.

                            Vidare visar både ap. hona och ap. hane lektendenser så det borde bli rom inom de närmsta dagarna skulle jag tro, har även sett att jag har 3 stycken honor med rom av mina crystal red.

                            Det var den dagens update hehe
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Jag körde ett 45 liters kar utan filter bra länge med Ap, på filmen nedan hade jag satt in ett av de minsta innerfilter som finns på marknaden.

                              Inte för att filtrera vattnet, utan för att få lite omrörning. Jag fick fickor som blev väldigt syrefattiga "tror jag".

                              Väldigt läckert
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Ursprungligen postat av Marnat
                                Liten update med bilder

                                Mina Schwarzkinn leker för fullt just nu, värsta röjet i karet. Hanen börjar färga ut och honan har mörkat på sig ordentligt.
                                Vidare har det dykt upp en smula alger på framrutan och jag har varit vågad och stängt av pumpen nu på kvällen, ska kolla imorgon så de inte drabbas av syrebrist de stackarna.

                                Som ni också ser på bilderna så har jag en liten rot som helt enkelt vägrar sjunka, och det är den roten jag tänkte ha mossa på till att börja med, sen får det sprida sig bäst det vill, om den bara sjunker nån gång dvs.

                                Nu har jag fått lite insperation om hur jag nog ska inreda mitt kar till mina borelli. Kommer nog att kanske härma dig lite :P.
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...