540L - Återuppstartar hobbyn med renoveringsprojekt mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragge
    • October 2004
    • 229

    540L - Återuppstartar hobbyn med renoveringsprojekt mm

    Halloj!
    Tänkte väl dela med mig lite av mitt nya projekt.
    540L med aluram och benställning som jag fick till ett mycket bra pris men såg ut som 7 svåra år och riktigt repig i alu't. Med tanke på priset så var glaset i riktigt bra skick.

    Tills jag fått Gold status så får bilderna ligga här: http://bilder.icehurst.se

    Har sen jag fick hem det:
    - Rengjort benställning, våtslip, grundat och lackat - Mattsvart
    - Inhandlat några motivationshöjare i form av FX5 filter, BTN slimline bakgrunder mm
    - Putsat aluramen på karet, detta är jag fortfarande inte riktigt klar med, även fast 8-9 timmar är nedlagt på bara ramen. Såå skitigt, fullt med klister, tejp, silikonrester mm var/är det. (Obs, några små detaljer på benställningen är kvar: Pilla bort maskeringar samt snygga till ställbara fötterna som fått lite färg mm på sig)

    På listan nu:
    - Grovrengöring av alla glas
    - Maskera upp allting
    - Våtslipa
    - Torka av alu't med sprit så det inte ligger massa smuts kvar
    - På med samma mattsvarta färg som på benställningen

    Sen ska en "distans" tillverkas som 1. skyddar parketten 2. höjer karet ett par cm så ytterfilter får plats under.

    Har div bänkskivor i valnöt som ska smycka aluställningen lite.

    Efter allt detta så bör bakgrund mm vara hemma så man kan montera det och få in karet på sin rätta plats. Tillverkning av ny heltäckande ramp är det som kommer markera stopp för bygget och inredning, befolka mm tar vid

    Feedback uppskattas!

    Mvh
    Mackan
  • Fredreko
    • March 2010
    • 39

    #2
    Oj vilket slit! hoppas du fick det billigt...

    Väntar på fortsättningen...
    _______________
    528L Malawi
    60L Yngel Fire fish

    Kommentar

    • Danne_85
      • September 2009
      • 667

      #3
      Ska bli spännande vad har du tänkt att köra i karet sen?
      Mvh: Danne

      Foton:
      http://www.blackroomphotos.com

      Kommentar

      • Dragge
        • October 2004
        • 229

        #4
        Fred: Jodå, lite jobb är det allt men blir riktigt hyggligt

        Danne: Lurade faktiskt på ett gäng malawis.
        Tanken slog mig ang. diskus med men körde det förr och kan vara kul att testa något nytt.

        Kommentar

        • Fredreko
          • March 2010
          • 39

          #5
          Jag köpte ett 528L förra vecka med malawi blandat ca 10st stora (15-20cm) och 15 mindre + lite malar (försöker artbestämma dom) sedan stoppade jag i mina 10 från förra karet, ökade på vattendraget pumpar nu ca 9 000l/h det verkar må super och är härligt att titta på.
          _______________
          528L Malawi
          60L Yngel Fire fish

          Kommentar

          • Dragge
            • October 2004
            • 229

            #6
            Fredreko: Härligt! Hoppas det går bra med artbestämningen!

            Kommentar

            • maccan
              • September 2009
              • 154

              #7
              Dragge: Jag jobbar med aluminium så jag vet vilket helvete du gått igenom när du gjort rent ramen

              Lycka till!!
              I´m hung as Einstein and smart like a horse

              http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

              Kommentar

              • Dragge
                • October 2004
                • 229

                #8
                maccan: Blivit en del svordommar, men i slutet är det nog värt det.. Hoppas jag

                Kommentar

                • Klotte
                  • February 2007
                  • 621

                  #9
                  Trevligt projekt, helt klart värt att lägga jobb på akvariet när det fortfarande är tomt, sen orkar man inte tömma och fixa det. Snyggt med mattsvarta ramar.

                  Ska själv flytta i helgen och har köpt ett lika dant 540 som ska startas upp i nya lyan Kommer en projekttråd på det snart...
                  540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                  100 liter blandat...

                  Kommentar

                  • Johan0201
                    • June 2007
                    • 708

                    #10
                    Ser ju riktigt bra ut så långt! Får man vara så nyfiken och fråga vad du gav för det?
                    1* 540 liter med SA/CA ciklider
                    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                    www.tvspel.ifokus.se

                    Kommentar

                    • Dragge
                      • October 2004
                      • 229

                      #11
                      Klotte: Ja upp med en projekttråd! Alltid kul o följa projekt.. Man får alltid massa inspiration mm! Och lycka till med flytten!

                      Johan0201: Med soppa för att hämta hem det, 1700:- (Obs! 3.0L V6'a är jobbiga att få att gå under litern, t.o.m på landsväg ) Om jag räknade allt rätt nu. Och lagt ner några hundra på färgen inkl annat material nu med. (Ska sälja av lite sånt som inte behövs, typ gamla 150cm rampen med 2 lysrör(aquarelle+power-glo), innerfilter etc) så hoppas på att det blir bra

                      Är ju grejer på G hem med så snart drar det iväg lite mer. FX5 pumpen kom idag. Ett "gäng" olika lysrör är på väg samt BTN Slimline, riktig silikon mm..

                      Ligger även valnötsskivor och väntar på tillsågning. Ny tvmöbel väntar på montering (Nu ryker LCD'n ner från väggen för att göra plats åt karet), ett gäng frigolit, 80kg sand mm mm .. Ska även hämta hem framtida yngelkar inom snar framtid, sambon vill ha eget kar så lär väl öppna lädret lite till o stå som finansiär Bygga ny ramp som ska skissas på efter att karet står på tork o väntar in leverans av bakgrunderna mm mm...

                      Usch.. många bollar i luften men visst är det kul

                      Kommentar

                      • Johan0201
                        • June 2007
                        • 708

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dragge
                        Klotte: Ja upp med en projekttråd! Alltid kul o följa projekt.. Man får alltid massa inspiration mm! Och lycka till med flytten!

                        Johan0201: Med soppa för att hämta hem det, 1700:- (Obs! 3.0L V6'a är jobbiga att få att gå under litern, t.o.m på landsväg ) Om jag räknade allt rätt nu. Och lagt ner några hundra på färgen inkl annat material nu med. (Ska sälja av lite sånt som inte behövs, typ gamla 150cm rampen med 2 lysrör(aquarelle+power-glo), innerfilter etc) så hoppas på att det blir bra

                        Är ju grejer på G hem med så snart drar det iväg lite mer. FX5 pumpen kom idag. Ett "gäng" olika lysrör är på väg samt BTN Slimline, riktig silikon mm..

                        Ligger även valnötsskivor och väntar på tillsågning. Ny tvmöbel väntar på montering (Nu ryker LCD'n ner från väggen för att göra plats åt karet), ett gäng frigolit, 80kg sand mm mm .. Ska även hämta hem framtida yngelkar inom snar framtid, sambon vill ha eget kar så lär väl öppna lädret lite till o stå som finansiär Bygga ny ramp som ska skissas på efter att karet står på tork o väntar in leverans av bakgrunderna mm mm...

                        Usch.. många bollar i luften men visst är det kul
                        Då får man ju faktist säga att det var värt lite jobb =)
                        1* 540 liter med SA/CA ciklider
                        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                        www.tvspel.ifokus.se

                        Kommentar

                        • Dragge
                          • October 2004
                          • 229

                          #13
                          Ja helt klart.. Hoppas på att få lite gjort idag här med.. Legat med feber så inte blivit så mycket gjort senaste dagarna. Samt så jobbar jag natt så man är ju lite halvdegig på dagarna med. Men tänkte jag skulle få sista grovskrubbningen av glaset klart idag samt maskera upp allting och göra klart för slip & lack.

                          Kommentar

                          • Dragge
                            • October 2004
                            • 229

                            #14
                            En mindre update:
                            - Ställbara benen på alubänken är tillfixade och är numera svarta igen som dom ska vara
                            - Hämtat FX5 filtret. Är ingen liten best det där
                            - Akvariumet blir maskerat idag. Hinner jag så blir det sista torken med sprit innan första tunna lagret färg åker på.

                            Ska se om jag får fram ett gäng bilder framåt kvällen här

                            Kommentar

                            • Johan0201
                              • June 2007
                              • 708

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dragge
                              En mindre update:
                              - Ställbara benen på alubänken är tillfixade och är numera svarta igen som dom ska vara
                              - Hämtat FX5 filtret. Är ingen liten best det där
                              - Akvariumet blir maskerat idag. Hinner jag så blir det sista torken med sprit innan första tunna lagret färg åker på.

                              Ska se om jag får fram ett gäng bilder framåt kvällen här
                              Nejfan fx5:an är en rätt rejäl grejen, kostade en del va?
                              1* 540 liter med SA/CA ciklider
                              9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                              www.tvspel.ifokus.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...