Biotop: bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kramboa
    • March 2009
    • 21

    Biotop: bäck

    Hej hopp! Har gått och funderat på denna idé ett tag och tänkte göra slag i saken nu, då jag snart får utrymme nog..

    Startar denna tråd så jag kan bolla problem med er, och i gengäld hoppas jag ni ska få en del inspiration och spännande läsning!

    Mål: Ett mycket grunt och långt akvarium, en bäckbiotop. Hög cirkulation, mycket sten ordnade så mycket strömma men även lugna partier bildas. Fiskar som lever i strömma vatten, här har jag noll kunskap men tänker mig i alla fall ett par sugmalar som klamrar sig fast på stenarna, fel? Växter som antingen står pall strömmen eller böljar fint.

    Har någon erfarenhet av liknade? Har letat men inget funnet.
  • illerfisken
    • January 2009
    • 313

    #2
    Vad tänkte du ha för fiskar i det?
    http://mfksweden.forum24.se/

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      har precis införskaffat mej ett par av Beaufortia leveretti. dom gillar ströms vatten och fin sand dom är väldigt söta... googla på dom
      Annars tror jag att corydoras är fiskar som gillar stark ström
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • kramboa
        • March 2009
        • 21

        #4
        Det är ju det ni ska tipsa om! Om det blir sydamerika, afrika eller asien beror på vad som är lättast att få tag på, men helst ingen blandning.

        De mått jag funderar på är 200x25(H)x20, eventuellt längre. Klarar man att skära till sådana bitar själv?

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Jag gillar ju asien och där finns det en hel massa fiskar som gillar strömt vatten.
          SA (sydamerika) är väldigt vanligt, men samtidigt väldigt stort så man kan verkligen frossa och fara
          Kolla runt på biotoper!
          Jag har ett asien kar (fins en tråd med bilder) och håller som bäst på med ett SA kar

          Ska du inte ha mer djup på akvariet?? om jag hade varit du hade jag tagit minst 50cm på djupet.
          Alltså måtten 200x25x50.
          Men det är ju en smaksak såklart...
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • kramboa
            • March 2009
            • 21

            #6
            Jo Beaufortia leveretti såg fina ut .
            Ja det är ju en stor fördel för SA. Budgeten är också mycket begränsad så ett stim corydoras av något slag skulle ju vara utmärkt!

            För att få det så strömt som jag vill ha det krävs en kraftig pump, om jag gör akvariet grunt hjälper ju det till att hålla vattenghastigheten uppe. Men det är ju långt från spikat. Jag ska leta efter mer information om sådana här biotoper.

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              nej, nej, nej... jag menar inte det djupet
              Alltså vissa säger djupet andra säger bredden... det korekta är att säga djup när man menar avståndet mellan fram och bakruta..
              Så det är alltså detta avstånd jag hellre skulle ha 50 cm.
              Men höjden (grundheten) på ditt kar är ju helt rätt

              Sen finns det ganska många sorters pumpar.. te.x powerhead alltså en kraftig pump men utan filterkammare så att säga, denna kammare skulle du kunna bygga in själv i karet på nåt vänster

              Tycker såna här projekt är grymt coola!! annorlunda och inspirerande
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Vill du få snurr på vattnet rekommenderas en lågtryckspump t.ex. Tunze Nanostream eller Hydor Koralia. Drar mycket litet elektricitet, flyttar stora mängder vatten, och gör det i en ganska bred och mjuk stråle.

                Jag har ett Fluval 3+ med den norska "moddningen" där man ersätter hela insatsen med filtermatta för att den inte ska sätta igen så snabbt (har satt diffusor på den för att få luftbubblor, det är snyggt), ett Tetratec 1200 ytterfilter, samt ett Tunze Nanostream 6025 i mitt 160-liters, det blir väl i runda slängar 4500 liter/timme vattenrörelse, dvs 28x akvariets volym.

                Det är inte så mycket som man kan tro, visst är det tydlig vattenrörelse men även pyttesmå fiskar som Danio tinwini klarar flödet med lätthet, och det är långt ifrån fors.
                Hade jag gjort om allt idag hade jag tagit en större modell av Nanostreamen, dvs tänker du göra ett forsakvarium tunna inte ur på flödet, det blir alltid klenare än man tror.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Johan0201
                  • June 2007
                  • 708

                  #9
                  Vad sägs om gurims? Det borde funka
                  1* 540 liter med SA/CA ciklider
                  9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                  www.tvspel.ifokus.se

                  Kommentar

                  • kramboa
                    • March 2009
                    • 21

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    nej, nej, nej... jag menar inte det djupet
                    Okej, då hajar jag ^^. Effekten blir ju i och för sig den samma: större volym --> lägre hastighet. Men inredning måste ju också få plats. Ett par rejäla stenrösen som komprimerar flödet och får det att forsa är drömmen :P. Men mycket sten och rötter bromsar även flödet..

                    Ursprungligen postat av Azur
                    Vill du få snurr på vattnet rekommenderas en lågtryckspump t.ex. Tunze Nanostream eller Hydor Koralia.

                    ..dvs tänker du göra ett forsakvarium tunna inte ur på flödet, det blir alltid klenare än man tror.
                    Det var det jag misstänkte. Tanken är dock att ha ett utlopp på ena sidan och en pump som kastar ut det på andra sidan. Att vattnet endast flödar i en riktning borde vara positivt för flödet. Men du tror alltså att jag behöver komma upp i 6000l/h?

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Vill du ha rejält strömt skadar det nog inte att sikta mot 35 - 40 gånger volymen per timme. Du kan i alla händelser inte ha för strömt för forsfiskar som Sewellia eller Ancistrus, så det är nåt du aldrig behöver oroa dig för.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        finns ju MASSOR av roliga fiskar du kan ha från Asien.

                        stimfiskar som zebrafisk, kardinalfisk, rasboror, devario, barber

                        och på botten kan du ha olika slags botior och grönlingar.

                        och vill du ha ett biotop akvarium finns där ju massor av biotop områden, kanske en indiskbäck ? med zebarfisk och botior ? och växter som olika cryptocoryne som dessutom tål det mesta även väldigt strömtvatten.

                        eller kanske en kardinalfisks biotop med ett rejält gäng av dessa. med klart och strömt svalt vatten och väldigt upplyst och mycket sten på botten.

                        några länkar för tips och inspiration









                        Kommentar

                        • kramboa
                          • March 2009
                          • 21

                          #13
                          Ja det verkar ju finnas gott om biotopalternativ Jag får ta och skriva ihop ett par alternativ och ge mig ut till affärerna när jag kommit så långt. Gjorde en skiss på hur jag nu tänker mig det hela:

                          Måtten är 176*38*24 för att passa möbeln. 1-2 pumpar i ena änden, lågtryckspumpar som du tipsade om Azur, som ska ge en omsättning på uppemot 40 gånger per timme. Om ingen starkt avråder mig tänkte jag beställa 2 av dessa: http://cgi.ebay.com/100-New-5000-LTR...item414e9eb917

                          En annan ide är att placera endast placera en längsgående mellanvägg mitt i karet och en pump på vardera kortsida som snurrar runt vattnet. Får fundera mera på detta, bygget måste ändå vänta tills juni

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            #14
                            Spännande projekt, ska följas!
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              el-produkter från utlandet har väl inte samma kontakt och volt, jag vet inte ens om det är standard inom EU ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...