Försöker igen! 900 liter SA med BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Försöker igen! 900 liter SA med BTN

    Hej!

    Idag kom mitt nya akvarium.

    Allt detta kan ni läsa i den gamla tråden men för att göra en lång historia kort så drar jag igenom lite snabbt här.

    Jag har alltså försökt sen i sommras nångång att starta upp ett akvarium men diverse hinder kom ivägen.

    Först var jag tvungen att flytta!
    När jag gjort det så kunde inte akvariet, som stog hemma hos mami,
    åka ut därför att hela huset stog intrasslat i byggställningar.
    Sen lyckades morsan få bort ställningen och akvariet kunde flyttas, väl i trapphuset gick skiten sönder

    Nu har jag (tack vare nubi) kommit över ett "nytt" 900 liters akvarium.
    Egentligen skulle nubi köpa det hon hade krångel med sitt gamla akvarium.
    Men hon kom på att byta ruta på sitt gamla kar skulle vara billigare än att kompletera alla saker till detta kar.
    Jag hade allting till, en ställning som passade en Mh-armatur ett jättestort filter. så för mej blev det ganska billigt, väldigt billigt faktiskt för alla pengar jag la på detta karet var dom pengarna jag fått från försäkringspolaget för skadan på mitt gamla kar.

    Det gamla karet såldes idag och det nya karet kom in idag

    Ni förstår inte hur glad jag är. och för att glömma alla problem och all skit jag haft så gör jag en ny tråd istället för att fortsätta på den gamla.

    Lite bilder?

    Min gullegris och Håkan som ska skära ner mitt gamla akvarium
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,3 KB
ID: 2180368

    skära skära
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9178.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,3 KB
ID: 2180369

    bottenplattan kvar hejdå akvarium *vink vink*
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9179.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,5 KB
ID: 2180370

    Alla bitar rullades in i papp och iväg dom for
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9180.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,5 KB
ID: 2180371

    Plupp enkellt och snabbt det nya karet. Nähe! ni ska veta vilken ångest och nervositet jag gick runt med hela dagen. försökte sova lite, spela tv-spel, titta på film, surfa på zoopet. men jag blev påmind om akvariet hela tiden... nu är jag helt sur i magen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9182.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,2 KB
ID: 2180372
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    aj fan, tråkigt att ditt andra kar gick åt helvete . hoppas att du kommer igång med detta .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Lite mer bilder?

      Med det nya karet kom också en hel massa konstiga fiskar som jag aldrig sett, dessa fiskar ska få nya hem. just nu bor dom i mitt badkar
      En gigantisk siamesisk algätare som jag väldigt gärna ville ha, men den klarade inte flytten och är nu i fiskhimmlen (mitt handfat)


      2 fiskar här. tyvärr så dog dom, dom var tydligen känsliga. dessa krabater gick under namnet malawi-gädda men jag hittade ingen malawi-gädda i artbeskrivningen. Någon som vet vad dessa fiskar heter?
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9188.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,9 KB
ID: 2118105

      Jack Dempsey, Väldigt fina 2 stycken.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9197.jpg
Visningar: 2
Storlek: 105,8 KB
ID: 2118106

      Nån konstig fisk liknade jack dempsey lite i formen någon som har en aning?
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9199.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,2 KB
ID: 2118107

      En söt prickig mal. den hette prickig vändmal hittade ingen om den... men har säkert bara stavat fel 4 stycken.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9205.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,5 KB
ID: 2118108

      Och 2 väldigt stora malar och jag tycker att det ser ut som clarias-malar
      Enligt säljaren så hette dom glasmalar men tycker nog att glasmalar är mindre.
      Kan någon bekräfta ifall detta är clarias-malar. dom hoppade väldigt mycket. ca 40-45 cm långa och väldigt slemmiga
      Och den orenga fisken uppe i hörnet, den hade en fru och ett yngel (som dog) frugan är smällfet antingen är hon sjuk eller så är hon rommstinn.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_9201.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,5 KB
ID: 2118109
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        aj fan, tråkigt att ditt andra kar gick åt helvete . hoppas att du kommer igång med detta .
        Jodå det ska jag!! om det går åt helvete så kommer jag viga mitt liv åt att göra livet surt för andra akvariset
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av karrokaja
          Lite mer bilder?

          Med det nya karet kom också en hel massa konstiga fiskar som jag aldrig sett, dessa fiskar ska få nya hem. just nu bor dom i mitt badkar
          En gigantisk siamesisk algätare som jag väldigt gärna ville ha, men den klarade inte flytten och är nu i fiskhimmlen (mitt handfat)


          2 fiskar här. tyvärr så dog dom, dom var tydligen känsliga. dessa krabater gick under namnet malawi-gädda men jag hittade ingen malawi-gädda i artbeskrivningen. Någon som vet vad dessa fiskar heter?
          [ATTACH]28160[/ATTACH]

          Jack Dempsey, Väldigt fina 2 stycken.
          [ATTACH]28161[/ATTACH]

          Nån konstig fisk liknade jack dempsey lite i formen någon som har en aning?
          [ATTACH]28162[/ATTACH]

          En söt prickig mal. den hette prickig vändmal hittade ingen om den... men har säkert bara stavat fel 4 stycken.
          [ATTACH]28163[/ATTACH]

          Och 2 väldigt stora malar och jag tycker att det ser ut som clarias-malar
          Enligt säljaren så hette dom glasmalar men tycker nog att glasmalar är mindre.
          Kan någon bekräfta ifall detta är clarias-malar. dom hoppade väldigt mycket. ca 40-45 cm långa och väldigt slemmiga
          Och den orenga fisken uppe i hörnet, den hade en fru och ett yngel (som dog) frugan är smällfet antingen är hon sjuk eller så är hon rommstinn.
          [ATTACH]28164[/ATTACH]

          den första bilden ser ut som ahli, någon malawi ciklid. testa sök på ahli om du hittar något. de stora malarna är clariasmalar.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            Jodå det ska jag!! om det går åt helvete så kommer jag viga mitt liv åt att göra livet surt för andra akvariset

            då får vi hoppas på att det inte går åt helvete XD!
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Big_Sal
              • March 2008
              • 470

              #7
              Den stora cikliden som liknar JD är en Parachromis av nåt slag... Dovii eller Managuense kanske?

              Vad ska du köra för fiskar i detta karet?
              //Salle

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Så det var lite bilder på fiskarna.

                I karet gick även 2 stycken fengäddor, dom var jämt mörkbruna och ca 15-20 cm långa.
                En ofantligt stor gibbiceps och en garra rufa sk doktorfisk, den petade jag ner i mitt 200 liters och den fisken har jag lovat bort till nubi

                Så totalt blir det runt 18 fiskar och i princip alla blir över 20 cm
                Och dessa har gått tillsammans i ett kar på 900 liter varav 200 liter försvinner bakom BTN bakgrunden.
                Och det enda filtret dom har haft är ett eheim innerfilter, visserligen det största innerfiltret jag har sett men jag skulle nog ge dom mer.

                Sanden var skitful! såg ut som tårtströssel så den fick han behålla
                Och så ska jag köpa ny, det blir nog engelsk sjösten 2-3mm den har den mysigaste färgen.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  låter som om de du köpt akvariet av bara köpt lite fiskar som de tyckte såg coola ut och bara köpte dem XD, och låtir dem växa och sköta sig själva och vilken blandning du har fått tag i XD.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Ursprungligen postat av Big_Sal
                    Den stora cikliden som liknar JD är en Parachromis av nåt slag... Dovii eller Managuense kanske?

                    Vad ska du köra för fiskar i detta karet?
                    Googlade på den och tycker den liknar Parachromis managuensis mest
                    Tack så mkt

                    Jag är väldigt inne på SA eftersom det finns så mkt att välja på samtidigt som fiskar går bra med växter och ett akvarium utan växter är enligt mej inte ett riktigt akvarium.

                    Så det blir tetror, corydoras och massa sånt, men jag vill försöka hitta lite sorter som är lite ovanligare
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      låter som om de du köpt akvariet av bara köpt lite fiskar som de tyckte såg coola ut och bara köpte dem XD, och låtir dem växa och sköta sig själva och vilken blandning du har fått tag i XD.
                      Jo en vild blandning. dom viste egentligen att dom hade det problemet,
                      för mkt fisk, för vild blandning det var nog delvis därför, samtidigt med husrenovering och bristande intresse som akvariet såldes.
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Grattis Karro får hoppas denna tråd blir fylld mer lite mer bilder och mindre OT än den förra tråden

                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • sjebbe
                          • March 2009
                          • 440

                          #13
                          Härligt!!! Gott att du e på G igen!
                          Med ett sådant kar MÅSTE du bryta dig ut ur mägnden av SA/CA-kar.
                          Kör nått ovanligt gärna från SA/CA men nått som få har fått möjligheten att pröva på. Så att du kan upplysa oss andra

                          Ska du behålla bakrunden? Lät lite som om du inte var nöjd med att den slukade 200 liter med tanke på au redan har ett bamsefilter...
                          450 L - Channa pulchra
                          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Malen ser ut som en väldigt ung synodontis nigrita, har själv två fullvuxna falska vändmalar och dom är väldigt sociala. Grattis nu får du byta namn yoll MFKKarrokaja!
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              P.s Bild på eheimfiltret!!!
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...