Första akvariumet --> 300L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faraderen
    • February 2010
    • 52

    Första akvariumet --> 300L

    Tror nog jag startar en projekttråd jag med här nu.
    Var och handlade ett 300L akvarium förra veckan som vi nu har satt igång lite smått.

    Var många långa år sedan man hade akvarium sist, så alla tips och råd är vi tacksamma för.

    Storlek: 300L
    Fiskar:
    2 Silver molly
    2 Black molly
    2 Mosaik Gurami
    2 Marmorgurami
    1 Albino mal
    1 Ancistrus mal
    5 black molly/silver yngel
    5 Praktbotior

    Startdatum: Första fiskarna 2010.02.07
    Växter: Acorus Gramineus , Hygrophila rosae aurtralis, Gymnocoronis spilantholdes. Dom 3 sorterna har vi just nu, valde dom tlsm med zoobutiken. Hoppas vi gjorde rätt val iaf med växterna. Ska givetvis in mer växter och några rötter, stenar osv. i veckan.


    Tar gärna emot lite tips för kommande fiskar som ska i.
    Har tänkt lite på neontetror, svärdbärare och kanske nån guppy men vet inte riktigt.

    Har dessutom ett "problem". Som sagt , startade detta igår och idag ser vi ett yngel som gömmer sig i växterna.. Hur har det gått till Och framför allt.. Vad ska vi göra? Ser bara ett yngel också.

    Bilder får ni, om än lite dåliga. Ska försöka få kameran att samarbeta lite så jag får bättre kort.

    Bilder:





















    Finns lite mer kort i det albumet också; http://www.pixbox.se/alb_show_id1162918_page0.html
    Senast redigerad av Faraderen; 31 July 2010, 14:46.
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Så roligt att få sätta igång med ett såpass 'rejält' kar som förstagångsförsök! Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra.. och faktum är att levandefördare är ett utmärkt val för att hålla intresset uppe till en början. ^^

    Lite kalt måste jag erkänna att det ser ut. Jag skulle satsa på ännu fler och snabbväxande plantor såhär i början. Kör på vattenpest och vallisneria och andra trevliga 'bakgrundsplantor' på en gång så att allt kommer igång ordentligt. Trivs ni inte med dem går de alltid att byta ut (de är inte särskilt dyra) då de andra växterna kommit igång.

    Ynglet har ni endera fått med er tillsammans med de andra fickarna/växterna (det händer oftare än man tror) eller också är det någon som ynglat och så har de andra gått åt som käk den naturliga vägen. Hur som helst blir det säkert fler inom kort. ; )

    Har ni funderat vidare på fisksorter? Ingen trevlig därgciklid eller spännande firre som fångat ert intresse? Ni har trots allt rätt gott om förutsättning i karet.

    Hah! Och bli guldmedlem så att man slipper ägna fem minuter åt att snegla på alla bilderna! XD Vi lever i stressade tider.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Faraderen
      • February 2010
      • 52

      #3
      Jao, håller med om att det ser kalt ut. Har fått i liite mer nu iaf.
      Köpt två mosaik guramis nu också, en hane och en hona

      Förresten så var jag in och kikade efter vattenpest, men det sålde dom inte under vintern..

      Och nopes, ingen guldmedlem här inte. Lever i hårda arbetslösa tider nu vettu

      http://akvarieblogg.blogspot.com/ ----> Bilder
      Senast redigerad av Faraderen; 11 February 2010, 19:24.

      Kommentar

      • Faraderen
        • February 2010
        • 52

        #4
        Har lite funderingar på om man ska ha "bara" molly, platy och guramis i akvariet.

        Vad tycker ni? Och om man ska ha någon annan fisk, isf vad?

        Gäller att dom går ihop med dom jag har redan också

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Blir lite orolig när det verkar som akvariet står på ett vanligt soffbord? Ca.350-400kg som karet kanske totalt väger är ju rätt respektingivande.

          Kommentar

          • Faraderen
            • February 2010
            • 52

            #6
            Bordet är förstärkt ordentligt för att hålla tyngden så

            Kommentar

            • Faraderen
              • February 2010
              • 52

              #7
              Hänt lite iaf i karet.

              Köpt lite praktbotior, 5 st vart det.



              Sen köpt två marmorguramis , en hane och en hona.





              Så nu har vi:

              5 Praktbotior
              2 Black molly
              2 Silver molly
              2 Ancictus (stavning...) malar
              4 Mixade Platys
              2 Marmorguramis - Hane och hona
              2 Mosaikguramis - Hane och hona

              Köpt lite mer växter nu också, som växer riktigt bra.

              Dock svårt att ta kort på karet tycker jag, någon som har tips och ideer?
              Har en Canon Eos 1000D som jag använder

              Kommer få ta över 3 till malar nu i veckan från en kompis som stänger ner sitt kar. Blir mycket malar men..

              Tror inte jag kommer köpa några fler fisksorter så att säga nu, bara fylla på med samma sort som jag har i nu. Eller vad tror ni?

              Kommentar

              • Enola
                • November 2007
                • 660

                #8
                Ser bra ut.... hade varit trevligt med en ny helhetsbild. Såg en liten rot på ena bilden. Blir det fler? Jag personligen tycker det är snyggt att bygga lite på höjden.
                Nytt 375 liters mix
                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                Kommentar

                • Faraderen
                  • February 2010
                  • 52

                  #9
                  Ska försöka ta ett bra helhetskort idag och lägga in

                  Har bara två små rötter än så länge, kommer dock fler med tiden

                  Kommentar

                  • Faraderen
                    • February 2010
                    • 52

                    #10
                    Nya malen, lite större än den första vi köpte:



                    Dåliga kort på helheten:







                    Gurami:





                    Kommentar

                    • Enola
                      • November 2007
                      • 660

                      #11
                      Jättefina Guramis! Du skulle ha lite flytväxter också, det älskar Guramis.
                      Nytt 375 liters mix
                      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                      Kommentar

                      • Faraderen
                        • February 2010
                        • 52

                        #12
                        Jao, har bara inte hittat några flytväxter som ser ut för nåt här i trakterna än =/

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #13
                          Jätte fint, jag älskar ju gurami blir glad när man får fler akvarie galningar hit . Undrar bara hur du förstärkt bordet, är det nå som stadgar upp benen i horisontellt?. Kan vara svårt att få tag på bra växter, jag har själv sökt länge efter en bra botten täckare och bra flytväxter men har haft otur :/ och så har det varit så kallit i vinter så jag har inte vågat beställa någonting he he.
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • Faraderen
                            • February 2010
                            • 52

                            #14
                            Hehe bordet har fått några extra ben att stå på, själva skivan är rejält stadig. Och med extra ben vart det ännu bättre. Tog dock tid att hitta ett bra bord

                            Näe, zoobutikerna jag varit till har sagt att flytväxter har dom mest till salu på sommaren tydligen, iaf här i trakterna. Så får väl se Jo guramis är riktigt fina

                            Kommentar

                            • SimonSaysBaka
                              • August 2009
                              • 788

                              #15
                              Du kan fråga på www.plantswap.se, riktigt trevliga människor där också, de har ett köp och sälj forum för växter, en del skänker växter också så om man har tur så kan man hitta nå bra
                              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...