Mitt kulfisk-kar - äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Mitt kulfisk-kar - äntligen!

    Hej!
    Egentligen tänkte jag inte starta nån projekttråd om det här eftersom min mammas digitalkamera av någon anledning är hemma hos min mamma men så kom jag på att jag ju faktiskt kan plåga er med usla mobilbilder!

    Jag har äntligen fått tag på ett litet kar att ha i köket och jag ska naturligtvis ha kulfiskar i det! Billigt var det - tjejen ville bli av med det så jag fick det gratis! I annonsen stod 50 liter men det är bara 36 men det räcker ju ändå. Ett Fluval 1-filter, doppvärmare, extra lysrör (14W Power-Glo), foder, snygg rot, termometer, vattenberedningsmedel, håvar, grus, plastväxter etc ingick - det som inte gick åt här hamnade hemma hos Nubi som bidrog med just den ljusa sanden som jag ville ha i det här karet!

    Planen just nu är att köra igång det med några platys och om två-tre månader skaffa en eller kanske två dvärgkulfiskar och några ottosar, helst zebravarianten. Nån som tycker jag ska göra på nåt annat vis?

    Så här såg det ut i fredags när jag hade fyllt det med vatten för att kolla att filter och doppvärmare funkar som de ska (och det gör de!):
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild047.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,5 KB
ID: 2180299
    Och så här ser det ut just nu, bakgrunden är en svart plastsäck, sanden och roten är på plats och växterna ligger och flyter eftersom jag glömde köpa frigolit idag så jag måste tömma det imorgon igen för att kunna lägga frigoliten under karet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,2 KB
ID: 2180300
    Och varför kulfiskar? Jo:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,2 KB
ID: 2180301
    Vem skulle kunna motstå?

    Hälsningar
    Jennifer
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Grymt sött! Bra med svart sopsäck, äre kajsas sopsäckar
    ska bli kul att se den irl
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      väldigt impad, lär bli ashäftigt

      men en fråga bara, varför måste du ha en frigolitbit på det karet? relativt litet så jag har svårt att tro att bottnen ska gå så länger du har frigolit under själva karet
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Ursprungligen postat av Marnat
        väldigt impad, lär bli ashäftigt

        men en fråga bara, varför måste du ha en frigolitbit på det karet? relativt litet så jag har svårt att tro att bottnen ska gå så länger du har frigolit under själva karet
        Jag har ingen frigolit under karet. Det är därför jag måste tömma karet imorgon (dock inte helt, bara ta ur det mesta av vattnet) och lägga frigolit under karet Tänkte nog inte ha frigolit i karet, håller med dig, det borde inte behövas med tanke på storleken.

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av jenmad
          Jag har ingen frigolit under karet. Det är därför jag måste tömma karet imorgon (dock inte helt, bara ta ur det mesta av vattnet) och lägga frigolit under karet Tänkte nog inte ha frigolit i karet, håller med dig, det borde inte behövas med tanke på storleken.

          Hälsningar
          Jennifer

          då är vi på samma våglängd då
          du får uppdatera ofta och med mycket bilder O.o
          jag tycker om bilder, nästan lika mycket som öl

          mvh
          Marcus
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Fixa gärna ett litet kar där du har en snäckodling av "kanelbullesnäckor" också. Kulfiskar behöver snäckor för att hålla sina tänder nedslipade, gärna några snäckor varje dag.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Fixa gärna ett litet kar där du har en snäckodling av "kanelbullesnäckor" också. Kulfiskar behöver snäckor för att hålla sina tänder nedslipade, gärna några snäckor varje dag.
              Tack för tipset! Mitt 110-liters-kar verkar dock, bortsett från andra oviktiga invånare som platys, tetror, corys etc, redan vara en riktig kanelbullesnigelfarm Men om det inte räcker så blir det en glasburk bara med sniglar, hade sånt när jag var liten och det var inga större problem att odla dem om jag minns rätt.
              Bortsett från det säger de på http://dwarfpuffers.com/ , avdelning Feeding att just dvärgkulfiskar inte brukar behöva slipa ner sina tänder - men om det är sant vet jag inte!

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • travianplayer
                • October 2009
                • 1201

                #8
                gött snyggt kmmer det bli ska försöka tajata på mamma så kan jag köpa lite kulor jag med.
                Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Uppdatering!

                  Idag kom frigoliten med mig hem och ligger nu där den ska. Med bara en centimeters tjocklek var den vita kanten lätt att dölja med svart eltejp.
                  Växterna är planterade men det ska förstås bli mycket mer växter. Plus nån trevlig mossa på roten men den vill jag inte beställa nu mitt i smällkalla vintern!
                  Så här blev det!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Bild050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,4 KB
ID: 2117284
                  Om temperaturen är mera badvänlig imorgon kväll får ett par platys flytta in. Bättre bilder kan det nog bli till helgen då kameran (och mamma) kommer hit

                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av jenmad
                    Tack för tipset! Mitt 110-liters-kar verkar dock, bortsett från andra oviktiga invånare som platys, tetror, corys etc, redan vara en riktig kanelbullesnigelfarm Men om det inte räcker så blir det en glasburk bara med sniglar, hade sånt när jag var liten och det var inga större problem att odla dem om jag minns rätt.
                    Bortsett från det säger de på http://dwarfpuffers.com/ , avdelning Feeding att just dvärgkulfiskar inte brukar behöva slipa ner sina tänder - men om det är sant vet jag inte!

                    Hälsningar
                    Jennifer
                    Ah, så du har redan en "snäckfarm", vad bra.

                    Det kan vara så, att dvärgkulor inte behöver snäckor. Jag har inte haft sådana själv. Men en sak är säker, och det är att de tycker snäckor är världens bästa käk. Och visst ska man skämma bort de små.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • jenmad
                      • March 2009
                      • 579

                      #11
                      Som utlovat, en bild med en riktig kamera:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00778_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,1 KB
ID: 2117757

                      Idag har jag petat ner lite fler växter och vänt på den som jag råkade plantera uppåner . Platyna verkar må bra och har ökat från 1,2 till 1,4 (dvs den lilla platyn växer rejält).
                      Och på torsdag ska jag till Lustgårdens Zoo. Om de har dvärgkulfiskar hemma - hur stor är chansen att jag kommer hem utan en eller två sådana?
                      Kulfiskmat finns redan, skräpsnäckorna verkar trivas bra i detta kar. De vet inte vad som komma skall...

                      Hälsningar
                      Jennifer
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Nu är mitt blivande kulfisk-kar verkligen ett kulfisk-kar! Igår kväll flyttade fyra små sötnosar in - tack Gurky för fiskarna och Nubi för att du agerade kulfisktaxi

                        Jag matade med lite frysta vita mygglarver och det var poppis! Jag misstänker också att snäckantalet redan har minskat

                        Karet är mycket mycket grönare än på bilderna men jag hinner inte lägga in några bilder just nu. Och kulorna syns ändå inte bland grönskan

                        Hälsningar
                        Jennifer

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Ursprungligen postat av jenmad
                          Nu är mitt blivande kulfisk-kar verkligen ett kulfisk-kar! Igår kväll flyttade fyra små sötnosar in - tack Gurky för fiskarna och Nubi för att du agerade kulfisktaxi

                          Jag matade med lite frysta vita mygglarver och det var poppis! Jag misstänker också att snäckantalet redan har minskat

                          Karet är mycket mycket grönare än på bilderna men jag hinner inte lägga in några bilder just nu. Och kulorna syns ändå inte bland grönskan

                          Hälsningar
                          Jennifer
                          ÖH! jag vill ha bilder!! Accepterar inte inlägg utan bilder
                          Hoppas de överlevde resan, Körde så fort jag bara kunde

                          Vi får träffas snart så jag får kika på de
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • jenmad
                            • March 2009
                            • 579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nubi
                            ÖH! jag vill ha bilder!! Accepterar inte inlägg utan bilder
                            Skyll dig själv!

                            Två av de små liven:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bild060.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,8 KB
ID: 2118441

                            Bild på hela karet - ytterligare en rot plus lite mera växter väntas.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bild062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,5 KB
ID: 2118442

                            Lite blyg för kameran
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bild063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,6 KB
ID: 2118443

                            Enda fördelen med bilder tagna med usel mobilkamera är att uppladdningstiden är helt acceptabel - även med mobilt bredband

                            Hälsningar
                            Jennifer

                            Kommentar

                            • Enola
                              • November 2007
                              • 660

                              #15
                              Ursöta fiskar det där. Gulligt litet akvarium
                              Nytt 375 liters mix
                              Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...