180L Kick Off!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    180L Kick Off!

    Nu ikväll sätts projektet igång! =)

    Såhär ser det ut just nu:


    (säg gärna till om länken inte skulle fungera!)

    Bakgrund ska limmas dit ikväll. Har varit och köpt ett liggunderlag som ska klippas sönder och läggas i botten. Grus är också köpt, ca 3mm ljust grus. Köpte 14 kg, får se om det räcker.

    Vad som ska vara i karet i fiskväg har jag inte riktigt bestämt. Jag är glad amatör och skulle gärna vilja prova på fjärilar när det är inkört. Dock vill jag inte ta på mig för svåra fiskar i början så det bara blir tråkigheter.

    Jag ska ha en rot i iallafall. En ancistrus som går i lilla karet ska få flytta över då den kommer växa ur det framöver.

    Anubia och svärdsplanta i växtväg är väl bestämt, dock verkar svärdsplantan svår, ser trött ut i mitt lilla kar. Har inte så mycket koll på vad som finns men lite snabbväxande till en början blir det väl. Tips mottages! Vill ha lätta växter

    Mer bilder kommer!
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    Snygt med möbelakvarium
    Startfiskar som inte kräver mkt är mollysar, platysar, de är fina och de är tåliga


    tips på växter är vattenpest (mkt bra till ett akvarium, kanske inte jätte snygga, men har en funktion,
    Polysperma
    Valliserior
    Det är typ de jag kan på latinska
    Sen finns det en dröööös med växter! bara att leta sig fram på växtarter

    Vad har du för pump?

    Lycka till och hoppas på fler bilder
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Vad kul med ett nytt kar! Finns som sagt många snabbväxande växter som är lätta (mina erfarenheter är faktiskt att snabbväxande arter är lättare att hålla än mer långsamväxande), hornsärv är tex. en sådan, javaormbunke är inte lika snabb men är en lätt växt och när den väl kommer igång så bukar den frodas.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Pliina
        • January 2010
        • 292

        #4
        Ursprungligen postat av Nubi
        Hej!
        Snygt med möbelakvarium
        Startfiskar som inte kräver mkt är mollysar, platysar, de är fina och de är tåliga


        tips på växter är vattenpest (mkt bra till ett akvarium, kanske inte jätte snygga, men har en funktion,
        Polysperma
        Valliserior
        Det är typ de jag kan på latinska
        Sen finns det en dröööös med växter! bara att leta sig fram på växtarter

        Vad har du för pump?

        Lycka till och hoppas på fler bilder
        Tack för tipsen =)
        Jag gillar också möbelakvarium

        Mina 2 "snabbväxande" i lilla karet tvärdog, därför jag vill ha lätta, kommer tyvärr inte ihåg vad de jag hade hette.
        Vattenpest var ett bra tips! Hade tillfälligt glömt att den fanns men visste om den sen innan. Det ska jag köpa en och prova!

        Jag tror jag tar mina 2 fullvuxna guppysar som startfisk. Molly och platy är jag inget jättefan av. Känns dumt att köpa bara för att köra in karet, vart ska jag göra av dem sen liksom...

        Jag har en Juwelpump, den som följde med. Mer vet jag inte om den .

        Nu har jag lagt i liggunderlag och limmat bakgrund. Blev inte jättenöjd med bakgrunden... men den kmr inte synas så jättemycket ändå

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          gött pliina! skönt att du lydde mig o började med din projtråd

          fasen det här blir kul att följa!

          Kommentar

          • Pliina
            • January 2010
            • 292

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Vad kul med ett nytt kar! Finns som sagt många snabbväxande växter som är lätta (mina erfarenheter är faktiskt att snabbväxande arter är lättare att hålla än mer långsamväxande), hornsärv är tex. en sådan, javaormbunke är inte lika snabb men är en lätt växt och när den väl kommer igång så bukar den frodas.
            Undrar om jag inte har en javaormbunke i lilla karet... Men den växer som bara den på höjden och släpper blad nedtill helatiden. Får plocka döda växtdelar varje dag...

            Men det kan vara någon annan. Jag glömde ta med boken och skriva upp vad de hette *suck*. Tar med nästa gång och skriver upp, kul att veta vad man har liksom!

            Kommentar

            • Pliina
              • January 2010
              • 292

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              gött pliina! skönt att du lydde mig o började med din projtråd

              fasen det här blir kul att följa!
              Hehe, jaa

              Känns skönt att projektet startat! De är nog trötta på kig i alla djuraffärer i stan. Har varit på runda varannan dag nu och kollat in grus, växter och fisk

              Kommentar

              • Pliina
                • January 2010
                • 292

                #8
                Nu har jag tvättat ca 24kg grus och öst i. Ajaj i ryggen men vad gör man inte? Grus i hela badrummet och ett spår genom hallen blev resultatet =P.

                Underlaget i:


                Bakgrund på (sådär nöjd med limmningen, färgerna är missvisande snyggare i verkligheten):


                Gruset ilagt:


                Nästa steg är att fylla ca en dm och kolla så att karet är tätt =)

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  hur tvättade du sanden egentligen??

                  får man komma med en åsikt? den där planschen gör bara att akvariet ser billigt o amtörmässigt ut tycker jag. om du inte vill köra med en lite mer naturtrogen bakgrund (som helst då befinner sig i akvariet) så tycker jag inte du ska ha någon alls.

                  annars ser det strålande ut

                  vrålkul att starta akvarium!

                  Kommentar

                  • Pliina
                    • January 2010
                    • 292

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    hur tvättade du sanden egentligen??

                    får man komma med en åsikt? den där planschen gör bara att akvariet ser billigt o amtörmässigt ut tycker jag. om du inte vill köra med en lite mer naturtrogen bakgrund (som helst då befinner sig i akvariet) så tycker jag inte du ska ha någon alls.

                    annars ser det strålande ut

                    vrålkul att starta akvarium!

                    Jag ÄR amatör ! Nja, folk får tycka vad de vill, jag är inte helnöjd heller men den är ok. Får sitta där tills jag får lust att skaffa annat, punkt slut

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      haha! a det är bra.

                      kan tillomed bli snyggare med sopsäck på bakrutan. allt mönster gör att det lätt blir "rörigt" att titta in i karet. svårt att fokusera på rätt saker så att säga.
                      men du gör som du vill. bara du är nöjd så

                      tycker du ska köra på fjärilar i karet, som du sagt det kommer bli snyggt!

                      o så nån stimmande tetra. men där finns det ju maaaassor att välja bland

                      Kommentar

                      • Pliina
                        • January 2010
                        • 292

                        #12
                        Liten update, karet har nu stått fyllt med pump igång i 2 dagar. Har inte använt nitrivec eller liknande utan det får sköta sig själv lite, är det en vecka det ska stå innan man har i startfisk?
                        Är sjukt sugen på att plantera växter och börja bygga upp inuti, tyvärr vet jag inte när jag kommer ha tid att åka och köpa. Varför stänger de så jädrans tidigt för? Kan väl ha öppet till kl 19 iaf. Finns en butik som är öppen tills dess, och deras växter ser ut som de legat på komposten i 3 månader...

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Nix, det är en myt att det ska behöva stå i en/två veckor innan man kan ha i start fisk. Ha i det nu ifall du vill och pytsa i Nitrivec samma dag. Det bildas ju inga bakterier om det inte finns några saker att bryta ner, som bajs t.ex men däremot så skulle jag nog slänga i en del växter i akvariet.

                          Kommentar

                          • Pliina
                            • January 2010
                            • 292

                            #14
                            Ok, jag trodde på att det skulle stå ungefär en vecka. Alltid lär man sig något nytt, särskillt när det gäller akvaristik har jag märkt!

                            Får se om jag hinner med lite växter imorgon då =)

                            En fråga till jag har är vilka/hur många fiskar jag ska börja med. Jag har lite fisk i lilla karet . Hade tänkt ta mina 2 fullvuxna guppies men en dog i förrgår och den andra tror jag börjar bli gammal (antagligen passerat bäst före när jag köpte dem). Stjärten hänger aningen nedåt när han simmar men är hur pigg som helst.

                            Vad jag har att välja mellan:
                            10 neontetror
                            1 dvärggurami
                            1 guppy
                            4 endlers guppy
                            1 ancistrus (men den antar jag inte är en bra startfisk)
                            Senast redigerad av Pliina; 01 February 2010, 11:28. Anledning: ...

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pliina
                              Vad jag har att välja mellan:
                              10 neontetror
                              1 dvärggurami
                              1 guppy
                              4 endlers guppy
                              1 ancistrus (men den antar jag inte är en bra startfisk)
                              Hej!
                              Kul att du kommer igång

                              Har du kikat på Svärdbärare, Mollys, platys? De är kanon att starta en kar med (tycker jag ialf)

                              Guramis trivs bäst i par, hane och hona, köp inte en ensam stackare. dessutom kan de vara väldigt känsliga av sig så använd inte de som starta-upp-fiskar.

                              En guppy till ditt 180l är liite för litet

                              köp på 10 neontetror om du inte vill ha platys i ditt kar.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...