504L Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #46
    *Skrattar* Lilla tråden. Aye. Jag känner mig lite fåraktig.. men om jag inte minns tokigt får man tips på stenbygget någon gång där i början. Från sidan 3 och framåt ungefär. Uuuungefär. Inga löften. ; )

    Och du har rätt! Sedan jag placerade alla mina kar i sovrummet begagnar jag knappt min vardagsrumssoffa längre.
    Du kommer ändå rätt långt med dina dryga femhundra liter. ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Ja, hmmm... jag såg att ni kikade lite på de "stenformationer" som jag har byggt i T-tråden, bl.a.
      När det gäller att bygga så att det inte ser "planerat" ut, så är det bra att ha ganska mycket byggmaterial att tillgå. Nu är jag inte så himla hemma på just malawi - men har fått uppfattningen att det mera handlar om gömställen, alltså tillhåll, för fiskarna - inte så mycket att de skall gräva och leka i just stenformationerna, right?
      En bra devis är det vi gaggat om otroligt mycket i div. SA-trådar; "planerat kaos"!
      Det första man bör tänka på är alltså att samla på sig en rejäl mängd stenar, både sådana som man tycker är vackra för ögat, som man liksom vill pryda karet med - och sådana som är funktionella.
      Sedan gäller det att planera vad stenformationerna skall ha för funktion - lekställen eller rena tillhåll för fiskarna att röra sig och gömma sig i.
      I detta läget är det bra att; "kill your darlings" - med andra ord, inte inreda så att; "ååhhh, just den och den stenen är så snygg - den måste synas..." o.s.v.
      Man börjar alltså med ett funktionalistiskt fundament - är det grävande grottfiskar, se till att stenarna är förankrade mot bottnen och inte kan rasa ihop - detta gäller väl i och för sig all stenläggning.
      Jag brukar fundera på hur stora fiskarna blir som jag planerar att ha i karet. Jag mäter med fingrarna så att det ges bra med plats i fundamentet för fiskarna. Detta är den "planerade" delen och ser oftast inte så speciellt snyggt ut. Sedan kommer kaosdelen, när man kan, lite random sådär, placera ut stenar som täcker fundamentet - här kan man också (mitt i allt kaoset) planera in de "tjusiga" stenar man vill skall synas.
      Häll mer eller mindre på stenar i olika storlekar - ta ett steg bakåt och betrakta resultatet. Ändra det som ser taskigt ut eller det som gör att det blir svårt för fiskarna att använda fundamentet. Ta god tid på dig att flytta runt de "nedslängda" stenarna så att stenläggningen både ser naturlig och snygg ut.
      De flesta ciklider som vill ha sten i miljön är fenomenala på att själva hitta sina favoritplatser - jag blir lika förvånad vaje gång jag ser Tanganyikaciklider leka på de mest otänkbara ställen.
      Detaljer som ser direkt onaturliga ut är när man gör "gånggrifter", alltså lägger två-tre stenar och ett tak ovanpå - det ser oftast väldigt amatörmässigt och onaturligt ut.
      Googla även runt på bilder från den naturliga miljön dina fiskar kommer ifrån, så får du massor av inspiration till hur du kan bygga en minivariant i ditt kar. Lycka till nu!

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #48
        Ursprungligen postat av MaxB
        Ja, hmmm... jag såg att ni kikade lite på de "stenformationer" som jag har byggt i T-tråden, bl.a.
        När det gäller att bygga så att det inte ser "planerat" ut, så är det bra att ha ganska mycket byggmaterial att tillgå. Nu är jag inte så himla hemma på just malawi - men har fått uppfattningen att det mera handlar om gömställen, alltså tillhåll, för fiskarna - inte så mycket att de skall gräva och leka i just stenformationerna, right?
        En bra devis är det vi gaggat om otroligt mycket i div. SA-trådar; "planerat kaos"!
        Det första man bör tänka på är alltså att samla på sig en rejäl mängd stenar, både sådana som man tycker är vackra för ögat, som man liksom vill pryda karet med - och sådana som är funktionella.
        Sedan gäller det att planera vad stenformationerna skall ha för funktion - lekställen eller rena tillhåll för fiskarna att röra sig och gömma sig i.
        I detta läget är det bra att; "kill your darlings" - med andra ord, inte inreda så att; "ååhhh, just den och den stenen är så snygg - den måste synas..." o.s.v.
        Man börjar alltså med ett funktionalistiskt fundament - är det grävande grottfiskar, se till att stenarna är förankrade mot bottnen och inte kan rasa ihop - detta gäller väl i och för sig all stenläggning.
        Jag brukar fundera på hur stora fiskarna blir som jag planerar att ha i karet. Jag mäter med fingrarna så att det ges bra med plats i fundamentet för fiskarna. Detta är den "planerade" delen och ser oftast inte så speciellt snyggt ut. Sedan kommer kaosdelen, när man kan, lite random sådär, placera ut stenar som täcker fundamentet - här kan man också (mitt i allt kaoset) planera in de "tjusiga" stenar man vill skall synas.
        Häll mer eller mindre på stenar i olika storlekar - ta ett steg bakåt och betrakta resultatet. Ändra det som ser taskigt ut eller det som gör att det blir svårt för fiskarna att använda fundamentet. Ta god tid på dig att flytta runt de "nedslängda" stenarna så att stenläggningen både ser naturlig och snygg ut.
        De flesta ciklider som vill ha sten i miljön är fenomenala på att själva hitta sina favoritplatser - jag blir lika förvånad vaje gång jag ser Tanganyikaciklider leka på de mest otänkbara ställen.
        Detaljer som ser direkt onaturliga ut är när man gör "gånggrifter", alltså lägger två-tre stenar och ett tak ovanpå - det ser oftast väldigt amatörmässigt och onaturligt ut.
        Googla även runt på bilder från den naturliga miljön dina fiskar kommer ifrån, så får du massor av inspiration till hur du kan bygga en minivariant i ditt kar. Lycka till nu!
        grymt svar som alltid maxb, och nu fick du mig att ångra mina stenformationer. :P

        svårt dock att få nån plats för stenar eller växter med alla mina rötter dock så jag skyller på det när jag inte fått det helt naturligt
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #49
          Ursprungligen postat av Marnat
          grymt svar som alltid maxb, och nu fick du mig att ångra mina stenformationer. :P

          svårt dock att få nån plats för stenar eller växter med alla mina rötter dock så jag skyller på det när jag inte fått det helt naturligt
          Jag får nästan hoppa till din tråd och "kolla". Men som jag minns det var det väldigt snyggt. Sedan kan man fråga sig om det alltid behövs sten i SA-miljöer - förutom till de fiskar som liksom kräver det...?

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #50
            Ursprungligen postat av MaxB
            Jag får nästan hoppa till din tråd och "kolla". Men som jag minns det var det väldigt snyggt. Sedan kan man fråga sig om det alltid behövs sten i SA-miljöer - förutom till de fiskar som liksom kräver det...?
            jag gillar helt enkelt att ha lite sten som bryter av mot rötterna i en SA miljö, på samma sätt som att jag försökt få i någon rot som på sätt kilat sig fast mellan stenarna i ett malawi kar, känns liksom naturligt att ett träd kan ha dött och sen sjunkit även i malawisjön så att säga

            ang. min tråd så får du ha lite överseende, det är 50cm snö här så jag kan inte jaga rätt på fler småstenar, men har tänkt mig att bygga lite av ett stenröse längst in till vänster där jag redan har några stenar. sen försöka kläa det med lite mossa som inte behöver ljus i någon större utsträckning
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #51
              Ursprungligen postat av Marnat
              jag gillar helt enkelt att ha lite sten som bryter av mot rötterna i en SA miljö, på samma sätt som att jag försökt få i någon rot som på sätt kilat sig fast mellan stenarna i ett malawi kar, känns liksom naturligt att ett träd kan ha dött och sen sjunkit även i malawisjön så att säga

              ang. min tråd så får du ha lite överseende, det är 50cm snö här så jag kan inte jaga rätt på fler småstenar, men har tänkt mig att bygga lite av ett stenröse längst in till vänster där jag redan har några stenar. sen försöka kläa det med lite mossa som inte behöver ljus i någon större utsträckning
              Ja, vi får nästan ta och hoppa över till din tråd så att vi inte OT:ar för mycket - men behöver du bygga just grottor, eller kan du enkelt och snyggt bara garnera med några passande stenar i din SA-miljö?

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #52
                Ursprungligen postat av MaxB
                Ja, vi får nästan ta och hoppa över till din tråd så att vi inte OT:ar för mycket - men behöver du bygga just grottor, eller kan du enkelt och snyggt bara garnera med några passande stenar i din SA-miljö?
                jag ska bara enkelt och snyggt garnera som du säger
                måste dock hitta på något vis att gömma kokosnötter bland stenarna tänkte pyssla med det nästa löning då man klär in kokosnötter med lite mossa och sen döljer dem med stenar i 5-10cm storlek.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • bjornsson
                  • January 2008
                  • 480

                  #53
                  Ursprungligen postat av Pickles
                  *Skrattar* Lilla tråden. Aye. Jag känner mig lite fåraktig.. men om jag inte minns tokigt får man tips på stenbygget någon gång där i början. Från sidan 3 och framåt ungefär. Uuuungefär. Inga löften. ; )

                  Och du har rätt! Sedan jag placerade alla mina kar i sovrummet begagnar jag knappt min vardagsrumssoffa längre.
                  Du kommer ändå rätt långt med dina dryga femhundra liter. ^^
                  Ska ta och ögna igenom den lite senare och mycket intressant läsning av MaxB.

                  Har ett terrarium med ödler i vardags rummet och är lite sugen på att flytta dom =)

                  Sedan så har jag tyvärr inte ett 504L utan det blev bara ett på 222L men kunde inte byta namn på tråden och hade redan startat upp tråden och börjat skriva lite så körde vidare på den iaf. Ska höra om någon admin har möjlighet att döpa om den.
                  200L Nystart

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #54
                    Men shit också..nu har ni lurat iväg mig till Max tråd som jag inte kikat i tidigare, det blir nog inte mycket OS ikväll med all den läsningen!

                    Gud vad mitt nästa kar ska bli Malawi eller liknande, synd att jag har så mycket i mitt nuvarande för att enkelt kunna starta om. Nästa år kanske då jäklar..

                    Fortfarande spännande att följa denna dock
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • bjornsson
                      • January 2008
                      • 480

                      #55
                      Måste lägga till att jag nu skaffat en fluval 405 till mitt kar och den funkar helt underbart =)
                      Tyst och håller riktigt rent i karet och bra snurr tyckte jag det blev med.
                      200L Nystart

                      Kommentar

                      • bjornsson
                        • January 2008
                        • 480

                        #56
                        Var och köpte 6st rödzebror idag vara tre var grymt röda och fina
                        De skulle mest troligen vara hanar, så sedan blev det då tre honor förhoppningsvis.

                        Lägger med en bild på hur jag gjorde med fluval 405 ytterfiltret och doppvärmaren i en BTN filtermodul. Men märkte att man måste hålla koll så inte hålet i botten täpps igen och den suger den tom :P
                        Bifogade filer
                        200L Nystart

                        Kommentar

                        • bjornsson
                          • January 2008
                          • 480

                          #57
                          Projekt avslutat då de flytta till större =)
                          200L Nystart

                          Kommentar

                          • skejtfisken
                            • January 2010
                            • 75

                            #58
                            hur högt/långt är ditt akvariumert är osäker på hur stort det är

                            Kommentar

                            • bjornsson
                              • January 2008
                              • 480

                              #59
                              Det är på 220L och inte 500 som i topic, blev ändrade planer under planeringen =)
                              Men det är 110cm* 45cm* 45cm
                              200L Nystart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...