504L Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjornsson
    • January 2008
    • 480

    504L Malawi

    Ska åka och hämta ett 222L (110*45*45) med ställning och lysrörsramp och en aqualel pump för 1500:-

    Ska ner med en 150W jäger doppvärmare och en fluval3+ innerfilter som sitter i en filtermodul.

    Har för tillfället 6st hongi (2 hanar+4 honor) som ska få flytta dit när det är klart till att börja med, de går nu i ett 102L i väntan på flytt.

    Är det fortfarande ca 25% vattenbyte som gäller ca 1 gång/vecka?

    Detta ska i när det är klart.
    Melanochromis interruptus


    har även titta på Ancistrus sp. 'albino' (Guldancistrus) vilket verkar läcker.


    Vad mer för fisk skulle man kunna ha i som är färgglada och livliga =)


    Kommer fylla på med fler funderingar och bilder så fort det blir några =)

    EDIT: Kan någon admin byta topic till 222L Malawi istället för 504L??
    Senast redigerad av bjornsson; 13 February 2010, 23:21.
    200L Nystart
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    En fråga förresten, har du inte tillgång till varmvatten eller varför fyller du upp vattnet i dunkar?
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • bjornsson
      • January 2008
      • 480

      #3
      Ursprungligen postat av Rooster
      En fråga förresten, har du inte tillgång till varmvatten eller varför fyller du upp vattnet i dunkar?
      jo det har jag, men läst att det är bättre med kallt vatten för det kan finnas "skräp" i vattnet som är varmt, plus att det är billigare med kallt vatten än med varmt vatten från varmvattenberedaren =)
      200L Nystart

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av bjornsson
        jo det har jag, men läst att det är bättre med kallt vatten för det kan finnas "skräp" i vattnet som är varmt, plus att det är billigare med kallt vatten än med varmt vatten från varmvattenberedaren =)
        Ja du gör ju så klart som du vill.
        Varmt vatten löser förvisso mindre O2 och mer metaller såsom koppar, men detta är marginelt och när det nya vattnet kommer ner i akvariet så utjämnas ju temp. rätt bra (därmed inte sagt att man skall ha i en massa kallvatten!) och O2-lösligheten blir efter den temp. man har i akvariet ändå. Dessutom tar div. vattenberedningsmedel hand om nytt vatten så att utfällningar av tungmetaller klorider etc. inte utgör nån skada för fisken. Som sagt försöker inte vara nån besserwisser utan tycker bara att det verkar "jobbigt och omständigt" att fylla kallvatten i dunkar istället för att köra i rätt tempererat vatten direkt i karen. Så i fortsättningen behöver du inte utföra denna procedur om du inte vill.
        Sen att det är billigare kan jag däremot inte argumentera mot .
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          Skicka in lite bilder sen när det är up and running. Malawi burkar är lite sällsynta här på zoopet. Mitt intresse att själv ha malawi är litet men ändå kul att kolla in andras.

          Ska du inte passa på att bygga lite grottor under sanden?

          Här är en bra artikel om det:



          Kolla runt på sidan också om du får dålig respons här...

          Lycka till
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            Malawi-intresset här skulle jag säga är väldigt stort..

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              tvätta sand:
              halvfyll en spann med sand
              i med duschslang ner i botten
              rör runt o låt svämma över o rör runt ett tag
              låt stå o svämma över
              ta en fika
              töm vatten när det kristallklart o häll i sand i akvariet
              upprepa tills sand är slut

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Ursprungligen postat av zoomi
                Malawi-intresset här skulle jag säga är väldigt stort..
                Okey. Jämför antal projekt här med malawi och inte malawi (mest SA)

                Då är det upp till bevis då Ös på med malawi råd, jag vill alltid lära mig mer...
                Senast redigerad av Broddan; 27 January 2010, 21:21.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • malawifisken
                  • August 2008
                  • 969

                  #9
                  Ja bara ösa på med råd sådär är väl inte så lätt, men ställ frågor så ska någ väldigt många här kunna ge dig svar.
                  Det skulle absolut funka att köra med den blästersanden i ett malawi kar.
                  Men kompletera då med nått annat som höjer ph:t i karet. Det änklaste är ju kalksten.
                  Jag har alltid fyllt på med vatten som ändast är någon grad under tempen på vattnet i karet och det funkade kanon. 25% vattenbyte i veckan körde jag på vilket också funkade bra för mig.

                  Lite info från mig iallafall. Många har säkert åsikter på detta på ett eller annat vis men för mig funkade detta iallafall när jag hade mitt malawikar.

                  Lycka till
                  Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawifisken
                    Ja bara ösa på med råd sådär är väl inte så lätt, men ställ frågor så ska någ väldigt många här kunna ge dig svar.
                    Det skulle absolut funka att köra med den blästersanden i ett malawi kar.
                    Men kompletera då med nått annat som höjer ph:t i karet. Det änklaste är ju kalksten.
                    Jag har alltid fyllt på med vatten som ändast är någon grad under tempen på vattnet i karet och det funkade kanon. 25% vattenbyte i veckan körde jag på vilket också funkade bra för mig.

                    Lite info från mig iallafall. Många har säkert åsikter på detta på ett eller annat vis men för mig funkade detta iallafall när jag hade mitt malawikar.

                    Lycka till
                    Jag menade inte att jag personligen undrar massa saker om malawi. Men hoppas att några aktiva malawi burkar ska diskuteras här i projektdelen så jag kan snappa upp ett och annat på vägen.

                    Tillbaka till tråden:
                    Tanganyika vill ju ha samma vatten, vilket jag har och har haft erfarenhet av. Detta brukar inte bereda några problem jämfört med att ha survatten.
                    Om du mot förmodan har väldigt mjuk och surt vatten ur kranen kan det vara bra att mäta lite i början och se om kalksanden drar upp ph tillräckligt. Annars är det lätt att tillsätta bikarbonat vid vattenbyten för detta ändamål.
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • Jim_J
                      • October 2009
                      • 254

                      #11
                      Tja Björnsson!

                      I Bräcke har vi runt PH 8 i vattnet, så det kommer funka hur bra som helst. För ni har väl kommunalt vatten i eran kåk?
                      160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                      350L Diskus
                      160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                      Kommentar

                      • Ponta Henriksson
                        • January 2010
                        • 151

                        #12
                        Sist gång ja körde råda sand i karet och vart hyffsat trött på att göra rent sand efter ca 100Kg och det bara avr ett kar kvar att fylla gjorde jag som så att jag slängde i sanden direkt ner i vatten körde i en extra pump å lät det stå på under natten, dagen efter vart det kristalklart Bara ett tips för latmaskar som mig _
                        Man lever bara en gång, lev den gången som 2!
                        http://aquaponta.blogspot.se/ Min Hemsida

                        Kommentar

                        • bjornsson
                          • January 2008
                          • 480

                          #13
                          lite trist nog så blev det inte det där 540L akvariet då vi insåg att vi aldrig skulle få plats med det. Men hittade ett 222L istället som vi ska försöka göra något med, så blir till att projekta med det istället =)
                          Köpte 25kg blästersand på jula och kan jag göra som Ponta gjorde och bara slänga i det och köra igång pumpen några dagar??
                          200L Nystart

                          Kommentar

                          • pontulf
                            • November 2007
                            • 480

                            #14
                            Ursprungligen postat av Broddan
                            Skicka in lite bilder sen när det är up and running. Malawi burkar är lite sällsynta här på zoopet. Mitt intresse att själv ha malawi är litet men ändå kul att kolla in andras.
                            Förstår vad du menar, detta är nog för att folk vill ha växter i akvariumet
                            Själv skulle jag nog skaffa en sort till, snyggt med ganska fulla malawi kar tycker jag
                            Sen när du väljer sten, välj en färg att satsa på. Vill du ha ganska mörk kör med bara svarta stenar då. Mina akvarium är orange röda, det tycker jag är riktigt snyggt
                            Senast redigerad av pontulf; 02 February 2010, 19:18.

                            Kommentar

                            • bjornsson
                              • January 2008
                              • 480

                              #15
                              Några bilder från "läckage test" Det klarade sig galant =)
                              Nu ska bara funderas ut en sjyst bakgrund.
                              Kolla denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137752
                              Bifogade filer
                              200L Nystart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...